Hej,
Har for nylig købt et hus, hvor den tidligere ejer sammen med en tømrer har bygget en altan på anden etage. Opdagede for nylig, at det svajede meget og målte derfor bjælker og cc.
Konstruktionen består af bærende bjælker 45x195 skruet ind i væggen bagtil og støttet af 3 søjler fortil (tror søjlerne er 2x 45x90, men de er klædt i terrassebrædder, så jeg er ikke sikker).
På de bærende bjælker ligger bjælker cc600, som er savet til kiler af 45x145 for vandafledning med dim. 45x120 ved facaden, som falder ned til 45x100 over den bærende bjælke fortil og bærer råspont+pap, derefter tilbage med kiler 45x25-45x45 og terrassebrædder ovenpå.
Kilerne (skruebjælkerne) spænder 2,6 meter. Jeg har ikke lavet fuldstændige beregninger, men for den spændvidde bør bjælkedimensionen være 45x170 ifølge træguidens dimensioneringsværktøj, hvor der kun er regnet med terrassebrædder 0,3 kN/m².
Nu har jeg brug for at afstive etagedækket, og mit spørgsmål er, hvordan jeg bedst går til værks.
Den enkleste løsning er vel at lægge en ekstra bærende bjælke mellem de 2 eksisterende og støtte med søjler, men det bliver rigtig mange søjler, så det vil jeg helst undgå.
Bør man udvide med bjælker, så man reducerer cc til 300 mm?
Ellers er min tanke at tværstive etagedækket på midten med 45x120 i felterne og lime-skrue terrasse/gles/lignende for trækket på dem, så det bliver som en integreret bjælke og fordeler belastningen over flere bjælker, men jeg kan ikke finde nogen steder, hvordan man beregner det. Så afhjælper det vel egentlig kun svajet, når man går på etagedækket, snebelastningen bliver jo alligevel jævnt fordelt over alle bjælker.