Hej,

Jeg har et gammelt hus med et loft, der i dag er uisoleret. Ned mod beboelsesrummene nedenunder ligger der i dag cirka 300 mm isolering plus dampspærre. Loftet er lavt, og jeg er omhyggelig med, at det fortsat skal være muligt at stå (næsten) midt under kippen.

Jeg skal isolere loftet, ikke fuldt, men så meget som muligt uden at det bliver for lavt. Rummet skal bruges til opbevaring og vil blive benyttet/åbnet til daglig, men man skal ikke opholde sig der.

Jeg tænker, at jeg skal fjerne 100 mm isolering i gulvet (som ligger ovenpå bjælkerne) for at vinde lidt højde der og sætte ny isolering nedenunder (100 mm) og mellem spær (luftspalte mod rupløjning), i alt ca. 250 mm. Jeg tænker også en dampspærre ned mod loftsrummet. Loftet bliver altså "halvisoleret".

Det, jeg undrer mig over, er, om nogen, der er dygtige inden for bygningsfysik, ved, om det kan føre til nogle fugtproblemer/kondens, fx i taget? Der er jo ingen opvarmning på loftet, så det vil kun blive varmet af spildvarme fra rummene nedenunder.

• Håndtegnet diagram over et loft med markeringer af isoleringstykkelse og dampspærre, viser planlagt og eksisterende isoleringslag.
Princippet er jo, at hvis du isolerer ydertækket, vil det blive varmere på loftet. Det mindsker fugtproblemerne. Så er der sikkert også fælder. Det er muligt at isolere taget udefra, hvis man vil bevare højden.

A Avemo sagde:
Princippet er jo, at hvis du isolerer ydertaget, vil det blive varmere på loftet. Det reducerer fugtproblemer. Der er sikkert også faldgruber. Det er muligt at isolere taget udefra, hvis man vil bevare h
Ja, der skulle jo være mindre risiko for kondens på nogen konstruktiv del på denne måde. fugttilskuddet inde på loftet vil være lille, og dampspærren skal sættes op. Det er måske nærmere, hvis det en gang imellem skulle være koldere inde på loftet end udenfor (med høj luftfugtighed), så kunne der måske være kondens på ydersiden. Men pappen klarer det vel? 🤔

At isolere udefra er desværre ikke aktuelt i dette tilfælde 😌

Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.