Jeg skal tage et hul i en muret ydervæg til en ny yderdør. Jeg har købt en konstruktionsplan, der angiver, hvilken dimension af bjælke jeg skal have og at den skal støbes fast med ekspanderbeton.

Mit hus er altså muret, med murstensfacade og betonbjælkelag. Jeg tænker, at jeg vil indbygge så lidt spændinger som muligt, så jeg ikke får nogen revner i hverken bjælkelag eller murstensfacade ovenfor.

Når jeg læser om ekspanderbeton, står der, at den er flydende. Jeg forstår ikke, hvordan det skulle være den bedste måde for mig at få denne bjælke på plads.

For at komme til sagen, hvordan ville I have gjort det?
Der er i alt 23 cm plads fra underkant af bjælkelag til døråbningen, bjælken er 16 cm.

• Håndtegning af konstruktion med betonbjælkelag, H-bjælke på 160 cm og muret væg. Viser placering af bjælke i forhold til væg og bjælkelag.
Hej,

Placér bjælken så der er ca. 2 cm plads mellem overkant bjælke og underkant betonbjælkelag. Dette rum kan du tørstoppe med en trægflydende ekspanderbeton, dvs. tryk betonen ind mellem bjælke og betonbjælkelag. Stålbjælkeoplagene kan du afstive op, så du får ca. 2 cm plads mellem underkant bjælke og opstilling, og så kan du tørstoppe disse opstillinger også. Derefter kan du skrue en 45x145-regel fast i underkant bjælke, så du burde ramme passende ved overkant dør.

Sandsynligvis vil bjælken ikke flytte sig efter du har tørstoppet, men hvis du vil, kan du forankre den mekanisk op i betonbjælkelaget. Så kan du sætte ekspanderskruer eller betonskruer gennem overflangen på 4 steder. Hvis du skal bore huller i betonbjælkelaget inden du lægger bjælken, skal du måle det godt op, ellers kan du bore efter du har sat bjælken, men så bliver du nødt til at lave huller i både under- og overflangen på bjælken for at kunne bore gennem flangerne og op i betonbjælkelaget.

• Synes
Mackan1935
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.