16,946 læst ·
57 svar
17k læst
57 svar
Smygen faldt ned – fejlkonstruktion?
Ja, det er jo en af de større beslutninger, vi mennesker træffer i løbet af vores liv. Lade byggefirmaet fikse det, eller sømme selv? Det er vigtigt ikke at træffe forhastede beslutninger i en så vigtig sag, så tag jer god tid. Ligeså når man først har besluttet sig i denne sag, kommer de vigtige spørgsmål om, hvordan det skal gøres. Så arbejdet planlægges ordentligt. I den forbindelse kan det være bedst at tage hjælp fra en konstruktør. Selv en konsulent, der kan planlægge arbejdsgangen, er at foretrække. Glem ikke også at tegne en særlig ulykkesforsikring inden en eventuel sømning påbegyndes.M missk79 sagde:Hold da op, hvilket engagement... Tak til alle for at I har taget jer tid.
Husfirmaet har faktisk tilbudt at tage brættet op, men jeg syntes, det lød som unødvendigt arbejde, så hvis vi ikke får nye karme, kan vi måske sømme selv.
Det æstetiske er jo en aspekt, tænkte ikke på at vores løsning kunne være "flottere", hvis det nu er sådan...
Vi får se, hvad vi gør.
Opdater os gerne om, hvordan det er gået.
(Beklager, at jeg laver sjov med dig. Jeg mener bare, at du gør lidt for stor en sag ud af det hele. Brædder og andet, der løsner sig, er noget, man må regne med som husejer. Så er det bare om at finde hammeren frem og prøve.)
Løsvirkesskolan och det gamle sättet är att overliggeren ligger på sidorna..kvirre sagde:
Hej
Jag skulle nog tolka "överliggaren monterad först" som nån sorts standard, när jag tittar hemma. Jag har tre dörrar, där två har overstykket først monteret men en har overstykket monteret sidst (ytterdörren samt tilhørende glasparti). Ingen aning om hvorfor man gjort olika då husene (BRF med småhus) byggts samtidigt och av samma firma. Samtlige vinduer har också overstykket först monteret. Alla delar är hursomhelst spikade så de trillar ändå inte!
Men nuförtiden så är det meste enten lamineret mdf eller lakeret mdf i disse produktionshus og lejligheder så deraf så sætter de overstykket imellem for at slippe male siderne det lilla som ellers skulle blive umalet😢
Men snart har vi inga riktiga håndverkare kvar som jobbar med rent træ i husene om alt ska være billig skidt😊😀
Årsagen til, at den er monteret mellem "standerderne, er for at endetræet på kortstykket ikke skal være synligt, sådan plejer det at gøres ved foderløs salning.M missk79 sagde:Hej!
Vi har boet i omkring ni år i vores hus. Så det er klart, at alt ikke er helt "nyt" længere. Men en dag, da jeg gik ind gennem hoveddøren, faldt dørindfatningen i træ helt simpelt ned over mig. Heldigvis havde jeg stadig cykelhjelmen på hovedet. Brættet ramte dog min hånd, og jeg fik en blå mærke der.
Indfatningen var altså limet, jeg ved ikke, hvor længe man kan forvente, at limet skal holde, men det er ret skræmmende, at det kan slippe, så brættet falder ned ...
Derefter begyndte vi at se på selve konstruktionen, og opdagede da, at den horisontale indfatningsbræt ligger klemt mellem de vertikale brædder. Hvis det i stedet havde ligget ovenpå de vertikale, ville det jo være fastholdt og ikke kunne falde ned. Ville det ikke have været en bedre konstruktion? Er der nogen, der ved, om der findes en byggestandard for dette? Indfatningsbrædderne kom færdigskåret fra husfirmaet, så det var ikke håndværkerne, der gjorde noget forkert.
Jeg er i gang med at diskutere dette med husfirmaet, og de har sendt en konstruktionsplan, der viser, at de har gjort det rigtigt, men jeg vil mene, at i så fald er planen forkert.
Er der nogen, der ved, om der findes nogen byggestandard for dette? For mig, som ikke er i branchen, men arbejder ved et skrivebord, er det jo ganske klart, at man skal montere brædderne, så de ikke risikerer at falde ned i hovedet på en, når man går ind gennem hoveddøren. Altså den horisontale ovenpå de vertikale.
Selvfølgelig kunne vi selv skrue brættet fast, så det sidder ordentligt ... men nu er det blevet lidt af en principsag for mig ... så hvad siger I, hvordan monterer man en indfatning på den bedste måde?
Men herregud mand! Slip dette, i en tråd som ikke har noget med det at gøre. Hvor meget skal du dividere om dine præferencer om foder og smyg? 🙄Rejäl sagde:Lösvirkesskolan och det gamle måde er, at overlæggeren ligger på siderne..
Men nu til dags er det meste enten lamineret mdf eller lakeret mdf i disse produktionshuse og lejligheder, så derfor sætter de overstykket imellem for at slippe for at male siderne det lille, der ellers ville blive umalet😢
Men snart har vi ingen rigtige håndværkere tilbage, der arbejder med rent træ i husene, hvis alt skal være billig skidt😊😀
Nu vil jeg ikke skændes med dig. Men ærligt talt, løsvirkeskolen...gamle måde? Er der noget stykke fra disse, som du kan henvise til?Rejäl sagde:Løsvirkeskolen og den gamle måde er at overlæggeren ligger på siderne..
Men nu om dage er det meste enten lamineret mdf eller lakeret mdf i disse produktionshuse og lejligheder, så derfor sætter de overstykken imellem for at slippe for at male siderne det lille, som ellers ville blive umalet😢
Men snart har vi ingen rigtige håndværkere tilbage, der arbejder med rent træ i husene, hvis alt skal være billig skidt😊😀
Jeg synes bare, det er mærkeligt. Jeg har arbejdet som tømrer i 15 år. Jeg har revet, renoveret og skiftet døre og vinduer i lejligheder, "hytter og slotte" fra alle tidsepoker. Trods det har jeg fundet det lige så almindeligt med den øvre kvist mellem, som ovenpå sidestykkerne. Det har tilmed forekommet, at det har været forskelligt lavet i samme hus.
Ærligt talt kan jeg faktisk ikke sige, hvordan jeg plejer at gøre selv. Det er nok forskelligt fra gang til gang. Samt hvordan isætningen af kvisten gøres i det aktuelle tilfælde.
Jeg synes dette er interessant, forskellige input med fordele og ulemper på de forskellige måder at bygge på.S Sernando sagde:
Hvordan man gjorde før, hvordan man gør nu med lamineret osv.
Jeg foreslår jo, at overdelen af smygen skal ligge indenfor de stående, men det interesserer vel ikke dig?
Ja, det kan meget vel være forskelligt i forskellige dele af landet..A AG A sagde:Nu vil jeg ikke skændes med dig. Men ærligt talt, træskolesnekkeren...gamle måde? Er der nogen passage fra disse, som du kan henvise til?
Jeg synes bare, at det er underligt. Jeg har arbejdet som tømrer i 15 år. Jeg har revet ned, renoveret og skiftet døre og vinduer i lejligheder, "hytter og slotte" fra alle Tidsifter. Trods det har jeg fundet det lige så almindeligt, at den øvre indfatning er imellem, som ovenpå sideindfatningerne. Det har tilmed forekommet, at det har været forskelligt i det samme hus.
Ærligt talt kan jeg faktisk ikke sige, hvordan jeg plejer at gøre det selv. Det er nok forskelligt fra gang til gang. Samt hvordan fastgørelsen af indfatningen gøres i det aktuelle tilfælde.
Har bygget over 50 forskellige huse med træindfatninger, hvor kravene har været de højeste, hvis kunden ikke ønsker at male indfatningerne..
Men du kan gøre præcis som du vil😊😀
Interessant for tage og den løsnede bræt? Nej det er helt enkelt ikke nødvendigt at diskutere om ting, der ikke hjælper trådis øhtDan1891 sagde:
Jeg synes, det er interessant med forskellige inputs, og man kan få øjnene op for ting, man ikke har tænkt på. Det kan jeg godt lide iaf. At du ikke synes det, er også helt OK!S Sernando sagde:
Klik her for at svare