H
Hybro: Nu er det aften og roligt. Jeg tror, at der findes ent5 ophængning af røret, altså der hvor det knager. Har sandsynligvis således med røret længdeudvikling i forhold til temperaturen oppe på loftet, som sandsynligvis varierer mellem 0 grader og 10-15 sådan her om vinteren.
9 svar · 2,4k læst
A
Anna Olsson9713: [citat] jeg har lavet tillægsbestillinger.
20 svar · 2,5k læst
·
M
Mwelander: Kommunen svarede i øvrigt så her ang. byggetilladelse til udvidelsen af dagligstuen Vedrørende spørgsmålet om byggetilladelse til at bygge dagligstuen større, gør vi vurderingen, at det ikke kræves, hvis ingen andre tilbygninger er blevet foretaget siden nybygning, da ejendommen ligger uden for sammenhængende bebyggelse, og I derfor har mulighed for at benytte undtagelsen i 9 kap. 6 §
3 svar · 935 læst
·
G
Grottan: Tak for alle svar, det giver lidt at tænke over, har jo holdt godt i dens nuværende form i mange år, så hvis man kan gendanne funktion med en bedre samling i den centrale samling, er det jo en mere passende indsats. Trods alt synes trækonstruktionen at være helt upåvirket, så det føles lidt forkert at begynde at rive i det - centralt er det dog sådan, at man kan se en åbenbar fejl. Må
22 svar · 3,5k læst
·
R
robertsund: Tænkte høre om der er nogen, der er kyndig på laster med stålbjælker. Jeg er ved at opføre en dobbeltgarage med en portåbning på 4000mm. Det er selvbærende spær med betontegl og soveloft. 7680 er målet mellem væggene, den fulde bredde på spær er 9460. Porten vil være mod tagskægget og bære omkring 4,5 spær. Er en HEA 200 bjælke tilstrækkelig er spørgsmålet?
0 svar · 799 læst
B
bearmaniac: Så tolker jeg det som, at det, jeg har ringet ind med rødt, i troen på at det var ét enkelt element, egentlig er to stykker elementer? Hvis det er tilfældet, ville jeg være forsigtig med at tage den fremspringende væg ned - jeg ville i det mindste ikke gøre det uden yderligere forstærkende foranstaltninger. Min følelse, efter at have boet i et sådant hus i otte år, er, at det er nok
14 svar · 2,6k læst
·
GoForIt
GoForIt: Det er jo konstruktørens ansvarsforsikring. Jeg har, 7-9-13, aldrig behøvet at benytte nogen endnu.
3 svar · 1,3k læst
P
plainsimple: Kom på at jeg ikke har opdateret, hvordan det blev til sidst. Det endte med, at vi tog et andet firma til at lave reglarne og lægge gulvspånskivor. Det oprindelige firma fortsatte derefter resten af arbejdet.
7 svar · 3,2k læst
·
D
David_Berglund: Nu er det jo klinker på gulvet siden længe, men det blev/er utroligt stift. Meget stivere end det nye CC300-gulv på 250mm letbjælke. Føles som at hoppe på betongulv næsten. Så er det jo en ukonventionel løsning som nok ikke passer til alle, men jeg ville nok have gjort det samme igen, hvis jeg stod overfor de samme forudsætninger som jeg antydede sidst.
14 svar · 4,8k læst
·
L
Lechuza: [bild] [bild] Tog også hul lige igennem bjælkelaget for at flytte afløbet tværs over
7 svar · 3,2k læst
·
D
Danooo: Hej. Skal give mig i kast med renovering af endnu et rum i vores kåk. Jeg har renoveret et rum tidligere og da brugt porøs fiberskive og gipsplade. Huset er pudset udenpå gråbetonblokke (tror jeg). Kåk fra -49 på Gotland. Jeg valgte ikke at efterisolere eller plastre da jeg har hørt fra andre, at det kan skabe fugtproblemer. Jeg er tilfreds med resultatet men tænkte alligevel at tjekke
0 svar · 704 læst
A
AdamHag: [citat] Jeg forstår! 🙂 Ja, det er huset set oppefra.
7 svar · 1,5k læst
·
K
keihin84: Har fundet beregningsværktøjet på byggbeskrivningar.se og fået forslaget f.eks. Limträ 115x315 GL30c er passende at bruge. Kan det være rimeligt?
1 svar · 1,1k læst
·
A
AdamHag: Godt nytår og tak for kloge indspil ang. mit projekt. Efter konsultation og grublerier er vi kommet frem til, at væggen er bærende, om end ikke under nogen større vægt. Limtræsbjælke vil blive indsat, og nu overvejer jeg, hvilke dimensioner der kræves. Huset er bygget som følger, hvor de røde streger er spær og den blå streg er væggen, jeg vil fjerne. [bild] Jeg bruger
16 svar · 2,3k læst
·
Gimp
Gimp: [citat] Ja, tror du må veje, hvor meget de er i vejen kontra omkostningen for overhovedet at få et tilbud og næste skridt tilbud for jobbet. For at stabilisere hele laden i sidled skal der nok laves fx vindlastberegninger, så at få tegninger for at kunne indhente et tilbud måske vil løbe op i 50-100k. Et groft skøn fra mig, der gerne skønner for lavt, fordi jeg ikke kan lide at betale
11 svar · 2,9k læst
·
snaggletooth
snaggletooth: Findes også skrue lavet til at skrues direkte i letbeton. https://www.clasohlson.com/se/Lattbetongskruv-forsankt-T30,-Dacromet/p/40-9572
4 svar · 1,6k læst
·
A
Avemo: [citat] Nu er det jo så forvirret, at et absorptionskøleskab og et adsorptionskøleskab er to helt forskellige ting. Og begge kan drives med en anden varmekilde end el. Absorptionskøleskabe er vel primært dyre, fordi det er et lille nicheprodukt. Da det blev opfundet, blev det meget almindeligt både fordi det kunne drives uden el, og fordi det var billigere end et kompressorkøleskab.
27 svar · 2,9k læst
S
Stylo: [citat] Tak!
7 svar · 1,1k læst
·
S
7 svar · 1,1k læst
·
B
Anonymiserad 405730: [citat] Det er selve overfladegulvet der bestemmer toleranserne som f.eks. parketgulv så må du se på hvad de stiller for krav på jævnhed.. Sådan siger Kährs at undergulvet skal være.. [bild] https://www.kahrs.com/globalassets/kahrs/consumer/documents/installation/woodloc-5s/advice-installing-kahrs-woodloc5s-2017.pdf
3 svar · 953 læst
·
L
LinPur: Tak for svaret! Der er mindre revner andre steder i huset, men har nu fundet ud af, at huset i hvert fald er bygget på klippegrund, så det føles lidt mere betryggende. Jeg var bekymret for, at hele huset var ved at synke eller lignende. Jeg vil holde øje med revnerne over tid og se, at de ikke bliver værre. Er der noget andet, der kan være godt at tænke på?
2 svar · 1,8k læst
·
J
J-banan: [citat] Det burde ikke blæse ind meget mere. Hvis du skulle have en til åbning på en anden væg ville luften strømme igennem. F.eks. læskure man har til dyr i fold har 3 vægge
1 svar · 906 læst
·
V
victorpajas: [citat] Gode tips. Tak for hjælpen! Ha' en fin dag!
8 svar · 1,6k læst
·
P
Anonymiserad 737586: Hej, Jeg har et hus fra tidligt 80'erne, hvor der stadig er originalindretning fra byggeåret. I bryggerset og et af badeværelserne er der vådrumstapeter, mens et andet badeværelse har fliser på væggene og vinylgulv. Flere steder har vådrumstapetet drejet sig i hjørnerne og løsnet/boblet op. I badeværelset med fliser er en fuge sprækket i hjørnet (kun et hjørne), og over både
0 svar · 750 læst
K
Kardan79: [citat] [citat] Jeg ville personligt have valgt ikke at lægge så meget krudt på skruearbejdet med lægterne (80mm-skrue cc 400mm). I stedet ville jeg til en vis grad have skruet OSB'en med skruer, der når ind i reglerne (måske med 4,2x55-65mm). 25x38-lægterne risikerer at sprække en del. Især på de regler, hvor to plader mødes. Derfor ville jeg have foretrukket at sætte nogle skruer
3 svar · 1,9k læst
L
Leif i Skåne: Det ser ikke ud som en bærende væg, huset har søjler som bærer. En første test er at banke med knoen på forskellige vægge; hører man en klang, er væggen sandsynligvis ikke bærende, derimod er en bærende væg af beton helt stum.
1 svar · 869 læst
·
S
scorp1on: Det hjælper meget med en skitse.
8 svar · 1,1k læst
·
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Ja, hvis der ikke er nogen dampspærre/bremse i dag, så kan du jo regne 45mm på den eksisterende væg, isolere, sætte dampspærre på og derefter med gips/inder væg, vil jeg sige. Hvis der allerede er en form for dampspærre i væggen, så ville jeg have undladt dampspærren på indersiden, da man ikke vil spænde eventuel fugt inde mellem to lag, selvom det er en bremse i stedet for
3 svar · 1,3k læst
L
Lennart12: Hej, normalt regner man altid med c/c mellem bjælkerne og sætter det som længden. Men ja, teoretisk set har det en vis indflydelse, men så vil det sandsynligvis kræve, at der ligger gulvspån på begge sider af bjælken, som belaster kanterne lige meget, ellers vil bjælken få en skæv belastning, og så vil lasten krybe ind mod centrum bjælke, eftersom bjælken normalt ikke er så
1 svar · 633 læst
K
Kane: [citat] Ydervæggene og hjertemuren i kælderen.
6 svar · 903 læst
·
Workingclasshero
Workingclasshero: Hej Det bliver nok Bergoplattor med huller, eller en væg til væg tæppe hvis jeg støder på en solid en, der kan ånde. /W
3 svar · 934 læst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.