Halløj eksperter,

Jeg er i gang med at flytte mit køkken og stødte på problemer, da jeg skulle lave hul gennem loftet til emhættekanalen. Selvfølgelig lå der en tagspær i midten af hullet (160mm kanal). Jeg fik forslaget af en snedker at kappe cirka 20cm af underarmen på tagspæret og "samle" det fra den ene side med en langsgående regel med mindst samme dimension (se billede). Hvis jeg så flytter hullet ud svarende til tagspærets tykkelse, kan jeg lige nøjagtigt holde mig inden for emhættens dækkappe. Konstruktionsmæssigt skulle det angiveligt ikke være nogen større problemer, da den nærmeste væg er så tæt på, at tagspæret har den som støtte. Hvad tænker I om denne løsning? CC-målene på tagspærene er cirka 110cm, huset er bygget i 1957.

P
Det er sådan man gør sørg for at skarvlappen går ordentligt i længde samt at den skrues godt fast..

D dossanftw sagde:
Halløj eksperter,

Jeg er i gang med at flytte mit køkken og stødte på problemer, da jeg skulle lave et hul i loftet til emhættekanalen; selvfølgelig lå der en spær i centrum af hullet (160mm kanal). Jeg fik forslaget fra en tømrer at kappe ca. 20cm af underarmen på spæret og "sammenføje" det fra den ene side med en langsgående regel med mindst samme dimension (se billede). Hvis jeg flytter hullet ud tilsvarende spærets tykkelse, klarer jeg mig lige inden for emhættens dækkåbe. Konstruktionsmæssigt skulle der åbenbart ikke være nogen større problemer, da den nærmeste væg er så tæt på, at spæret har den som støtte. Hvad tænker I om denne løsning? CC-mål på spærene er ca. 110cm, huset bygget i 57.
Rejäl sagde:
Det er så man gør, sørg for at føjeskinnen går ordentligt i længde, samt at den skrues godt fast..
Tak for svaret! Du skriver ordentligt i længde, jeg fandt et stykke splid 45x120 i kælderen, som er ca. 1,7m langt, dur det? Spærets underarm har dimension ca. 50x120.

D dossanftw sagde:
Tak for svar! Du skriver ordentligt i længde, jeg fandt et stykke resttræ 45x120 i kælderen, som er ca. 1,7m langt, duer det? Tagstolens underarm har dimension ca 50x120.
Duer udmærket.
Mine underarme til garagen, som jeg byggede, blev sammensat i midten med 2 brædder 22x120 60 cm lange, en på hver side, og det var ifølge tegning af tagstolen, som havde en spændvidde på 6.5 meter, W. Fæstes med lim og søm.

Isakare Isakare sagde:
Duger utmärkt.
Mina underarme til garagen, som jeg byggede, var sammensatte i midten med 2 brædder 22x120 60 cm lange, en på hver side, og det var ifølge tegning af spærret, som havde en spændvidde på 6.5 meter, W. Fæstet med lim og søm.
Årsagen til, at jeg startede tråden, er, at jeg ikke kan have brædder på begge sider, den ene side blokeres af imkanalen. Underarmen på spæret vil desuden mangle ca. 20 cm midt på. Jeg vedhæfter billedet igen, så du kan se, hvordan jeg blev opfordret til at gøre det, svært at forklare i tekst.

• Diagram viser en ikke-bærende væg med en rød markering af en imkanal og tekstforklaringer.
D dossanftw sagde:
Årsagen til, at jeg startede tråden, er, at jeg ikke kan have brædder på begge sider, den ene side blokeres af imkanalen. Underarmen på spærret vil desuden mangle ca. 20 cm midt på. Jeg vedhæfter billedet igen, så du kan se, hvordan jeg blev opfordret til at gøre, svært at forklare i tekst.
Jeg forstod dig udmærket og beskrev bare en betydeligt tyndere samling som sammenligning.
1,7 meter over 20 cm er mere end rigeligt.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.