3,455 læst ·
20 svar
3k læst
20 svar
Hvilket fundament bliver mest stabilt?
Mener du, at jeg skal lægge XPS/EPS direkte på gruset og stille huset på det? Grunden til, at jeg ikke vil støbe, er, at jeg ikke har tid, og at jeg i fremtiden gerne vil kunne føre vand og kloak ind, og det er nemmere at gøre, hvis man har en krybekælder/stolpefundament. Hvorfor jeg ikke har tid til at støbe er, at ejeren af huset vil have det væk til foråret. Han skal bygge noget andet på pladen i stedet. Huset er gratis, hvis jeg sørger for transporten derfra.Karrock sagde:
Ok. Men du ved ikke om glasullen ligger tilbage på pladen, når huset løftes. Jeg ville ikke have lyst til at kravle rundt under et hængende hus og forsøge at skubbe tilbage og fastgøre isoleringen igen med bundskiver.
At flytte mindre huse er en rimelig rutineopgave. At skifte type af fundamentering fra plade til stolper kræver lidt mere indsigt, end du har i øjeblikket. Du synes fastsat (fikseret?) på at finde brugte betonblokke at placere huset på. Alle huse med fundamentplade baseres på EPS eller XPS-isolering med styrke fra 80-300. Det holder og er let at arbejde med. Går du på et udbredt lag XPS, så vil huset ligge fint.
Albabjælker har vel en spolkant? Føles de ikke mere ranglete end lecabjælker, der ligger stabilt og ikke kan vippe til nogen side?B BSOD sagde:
De er jo 25 cm brede, 6 cm bredere end lecablokken. Jeg ved ikke i hvilken situation de ville vælte, de er ret stabile. Når man så stiller et hus ovenpå, bevæger de sig bestemt ikke.E Einh sagde:
Karrock
Renovatør
· Västra Götaland
· 894 indlæg
Karrock
Renovatør
- Västra Götaland
- 894 indlæg
Aha!E Einh sagde:Mener du, at jeg skal lægge xps/eps direkte på gruset og placere huset på det? Årsagen til, at jeg ikke vil støbe, er, at jeg ikke har tid, og at jeg i fremtiden gerne vil kunne indføre vand og kloak, og det er lettere at gøre, hvis man har en krybekælder/punktfundament. Årsagen til, at jeg ikke har tid til at støbe, er, at ejeren af huset vil have det fjernet til foråret. Han skal bygge noget andet på fundamentet i stedet. Huset er gratis, hvis jeg sørger for transporten derfra.
Det lyder jo som en god handel alligevel. Har du plads til at placere huset på bjælker ved siden af og støbe et fundament med vand og kloak i ro og mag?
Ellers er de tre lange linjer i vilkårligt materiale nok stadig bedst. Eller brug fire linjer. Men overvej, hvor du vil kravle med kloakrør i favnen, og forsøg at planlægge, så du ikke lægger linjer lige der.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Vilken Grundfos pump?
Vatten & Avlopp -
Tapetsera i källare, vilken färg för grundmålning?
Färg, Måla & Tapetsera -
Stenig mark, vilken grund till en friggebod?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Vilken avfuktare för krypgrunden?
Grund & Markarbeten -
Vilken grundisoleringspapp till under trallen?
Altan & Uteplats