Hej.

Er i gang med at renovere køkkenet og rev derfor en væg for at gøre det større. Køkkenet er allerede købt, og alt er egentligt klart for gissning og nedreguleret loft til at sætte hutonit.

Har tidligere gjort drengens værelse i stand på øverste etage (bare lagt gulv på eksisterende plastmåtte og bredspartlet) og var derinde i dag og synes, at gulvet svajede en del i midten. Hvis man stamper, lyder det fra puslebordet og en hylde, der står derinde. Er begyndt at mistænke, at jeg rev en skillevæg, der fungerede som en gulvbjælke...huset er fra 1920'erne. Hvad gør jeg nu? Kan ikke sætte en bjælke fra undersiden, da jeg allerede har købt køkkenet og der ikke er mulighed for, at det kan få plads nu...kan jeg rive gulvet op og forankre en ny gulvbjælke i ydervæggen? Kan jeg korte af for at forstærke øverste etage? Er det nødvendigt med det samme, eller kan det vente? Taknemmelig for svar...

• Synes
jooonas
  • Laddar…
Purre
Du bør tale med en konstruktør om, hvordan du skal løse problemet.
Umuligt for os at sige noget her, da du kun beskriver problemet i tekst og ikke viser nogle tegninger af huset.

• Synes
BirgitS
  • Laddar…
Purre Purre sagde:
Du bør tale med en konstruktør om, hvordan du skal løse problemet.
Umuligt for os at sige noget her, da du kun beskriver problemet i tekst og ikke viser nogle tegninger af huset.

• Gulnet plantegning med håndskrevne noter og værelser markeret som "rum". Et rum er markeret med rød blyant i en skrå oval form.
  • Håndtegnet plantegning af et hus med markeret køkken og pantry. Rum og døre er indtegnet med tekst som "kølk," "rum" og "sebess.
Eneste tegninger, jeg har, er håndtegnede. Antog at det ikke var bærende, da jeg hele tiden har antaget at alle der går fra murstocken er det. Måske bekymrer jeg mig unødigt.

BirgitS
Hvad der er bærende vægge i plankerhuse afhænger hovedsageligt af, hvordan gulvbjælkerne løber. Vægge, der er nødvendige for at gulvbjælkerne ovenfor skal få støtte, er bærende.

• Synes
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
BirgitS
Tillæg:
Når huse sætter sig, kan også andre vægge blive mere eller mindre bærende eller stabiliserende.
Jeg er enig med Purre i, at en bygningskonstruktør nok er den rette vej at gå.

Ludvig1987 Ludvig1987 sagde:
Hej.

Er i gang med at renovere køkkenet og rev dermed en væg ned for at forstørre det. Køkkenet er allerede købt, og alt er egentlig klart for gættet og nedfældet loft til at sætte hutonit.

Har tidligere ordnet drengens værelse på første sal (bare lagt gulv på eksisterende plastikmåtte og bredspartlet) og var derinde i dag og syntes, at gulvet svajede en del i midten. Hvis man tramper, så larmer det ved puslebordet og en hylde, der står derinde. Er begyndt at mistænke, at jeg har revet en skillevæg ned, der fungerede som en gulvbjælke... huset er fra 1920'erne. Hvad gør jeg nu? Kan ikke sætte en bjælke fra undersiden, da jeg allerede har købt køkkenet, og der er ingen mulighed for, at det kan få plads nu... kan jeg rive gulvet op og forankre en ny gulvbjælke i ydervæggen? Kan jeg korte for at forstærke første sal? Er det nødvendigt straks, eller kan det vente. Taknemmelig for svar...
Jeg havde nok mere svaj end det. Fire meter lange 145-regler uden kortling. Rev gulvet op, savede alle regler af på midten og støbte en betonbjælke tværs igennem. Samt installerede kortling. Gulvbyggeri med 145-reglar og installerede kortlingar, forstærket med en tværgående betonsøjle under et åbent gulv. Målebånd og tape ses også. Byggprojekt med træbjælker og nyligt installeret betonsøjle for stabilisering. Kortlinge er tilføjet mellem bjælkerne for ekstra styrke.
Nu føles det solidt.

• Synes
YuGi
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.