Hej
skal montere en 18 meter bjælke til en telfer på 2,5 ton alternativt 3,2 ton
Nogen der kan hjælpe med beregning af hvilken bjælke jeg har brug for, tanken er at fastgøre den i den ene side til eksisterende stålsøjler for stabilitet, og i hver ende af bjælken søjler til gulvet
Så en slags ipe eller hea
skal montere en 18 meter bjælke til en telfer på 2,5 ton alternativt 3,2 ton
Nogen der kan hjælpe med beregning af hvilken bjælke jeg har brug for, tanken er at fastgøre den i den ene side til eksisterende stålsøjler for stabilitet, og i hver ende af bjælken søjler til gulvet
Så en slags ipe eller hea
Har jeg forstået det rigtigt, at du ønsker at fastgøre den på hver ende og have en spændvidde på 18 meter?
For at få nogenlunde acceptabel nedbøjning (L/300) ville du have brug for en HEB300, hvilket ville koste skjorten. Du bør virkelig overveje at fastgøre bjælken flere steder, hvis du tænker på at have sådanne løft.
For at få nogenlunde acceptabel nedbøjning (L/300) ville du have brug for en HEB300, hvilket ville koste skjorten. Du bør virkelig overveje at fastgøre bjælken flere steder, hvis du tænker på at have sådanne løft.
Jo det er jo en ret lang spændvidde, har gitterdragere i stål ovenover den tænkte bjælke, tværgående. Tror det er 6m mellem dem hvis jeg ikke husker forkert, men svært måske at finde ud af hvor meget ekstra vægt de kan klare 🤔
Det er ikke særlig svært, men det ville være en fordel med lidt mere information om dine forudsætninger. Lige nu virker det en smule uigennemtænkt, da du nævner 18 meter, men du har ikke overvejet, at du skulle have brug for at sammensætte en sådan bjælke, da det normalt ikke lagerføres i sådanne længder, medmindre du specialbestiller, hvilket lyder dyrt.
Jeg ville kigge på væggene for at se, om det er muligt at lægge to bjælker på en bærer/hammerbånd/stående regler, som bærer løftebjælken, og derved kunne sænke spændvidden og gøre samlinger på bjælken lettere.
Jeg ville kigge på væggene for at se, om det er muligt at lægge to bjælker på en bærer/hammerbånd/stående regler, som bærer løftebjælken, og derved kunne sænke spændvidden og gøre samlinger på bjælken lettere.
Medlem
· Stockholm
· 4 630 indlæg
Har vel 12 meter på jobbet, og det er nok en 600bjælke.
Hjemme har jeg 8.4 meter og en 240bjælke, men der støtter den spærrets hanebjælke/gulv.
Du skal forklare forudsætningerne bedre.
/W
Hjemme har jeg 8.4 meter og en 240bjælke, men der støtter den spærrets hanebjælke/gulv.
Du skal forklare forudsætningerne bedre.
/W
Ved, at det er muligt at bestille 18 meters længder, så der er intet problem der, ja, jeg må overveje lidt, om det er muligt at aflaste den et sted, vil undgå flere søjler midt i lokalet.H hawk1ye sagde:Det er ikke meget svært, men det ville lette processen med lidt mere information om, hvilke betingelser du har. Lige nu føles det lidt uovervejet, da du siger 18 meter, men du har ikke overvejet, at du skulle have brug for at sammenskød en sådan bjælke, da det normalt ikke er på lager i så lange længder, medmindre du specialbestiller, hvilket lyder dyrt.
Jeg ville kigge på væggene for at se, om det er muligt at placere to bjælker på en bæreliste/øverste skål/opstående regler, som igen understøtter løftebjælken, og på den måde kunne sænke spændvidden og lette samlingen på bjælken.
Kiggede lige, var ikke meget dyrt med en heb 300 18,1 meter
Men du mener, at det ville fungere til en 3,2 tons talje?
Senest redigeret:
Okej.Workingclasshero sagde:
Har også hjemme en 8m bjælke men ingenting jeg har beregnet på der, tog bare en 300 bjælke som fandtes over, men der har jeg kun en 500kg talje.
Karrock
Renovatør
· Västra Götaland
· 1 059 indlæg
Karrock
Renovatør
- Västra Götaland
- 1,059 indlæg
Taget skal jo klare dimensionerende snebelastning for Norrbotten. I mit eget værksted ville jeg også hænge op i tagbjælkerne, og undgå at løfte tungt netop når der er mest sne.
Hvis der er ansatte, der bevæger sig i lokalet, kan man ikke tænke sådan.
Hvis der er ansatte, der bevæger sig i lokalet, kan man ikke tænke sådan.
Jo, vil slippe for at lave nogen svækkelse i taget, dels er der personale, der bevæger sig der, og dels er det en lejet lokale, så jeg vil undgå at skade mennesker og lokale.Karrock sagde:
Ja det ville fungere, men nedbøjningen på en HEB300 er 72 mm med en last på midten på 31,2 kN.B Bobbarebygg sagde:
Hvilket giver 18000/72=250, hvilket er i underkanten af, hvad jeg personligt kan anbefale.
HEB360 ville passe bedre, hvis du vil have 3,2 tons kapacitet med lidt margen i hvert fald. Giver en nedbøjning på 42 mm. Sjældent jeg kommer i kontakt med konstruktion af løftebjælker, men de jeg har set anvende L/500 i deres protokoller, så kan være et hint, og 42 mm er vi på 18000/42=428 så tilstrækkeligt tæt til "hjemmebrug".
Okay tak for svar, er der en nem måde for mig at beregne nedbøjningen i hver bjælke, hvis jeg vælger at bruge eksempelvis 2,5 tons telfer?H hawk1ye sagde:Ja det ville fungere men nedbøjningen på en HEB300 er 72 mm med en last i midten på 31,2 kN.
Hvilket giver 18000/72=250 hvilket er i underkanten, hvad jeg personligt kan anbefale.
HEB360 ville passe bedre, hvis du vil have 3,2 tons kapacitet med lidt margen i hvert fald. Giver en nedbøjning på 42 mm. Sjældent jeg kommer i kontakt med konstruktion af løftebjælker, men dem jeg har set anvendt L/500 i deres protokoller, så det kan være en indikation, og ved 42 mm er vi på 18000/42=428, så tæt nok til "hjemmebrug".
I dette tilfælde kan man enkelt bare tænke 2,5 ton er 78 % af 3,2 ton.B Bobbarebygg sagde:
Hvilket bliver 56 mm for en HEB300 og 32,8 mm HEB360, på en belastning af 2,5 ton.
Nedbøjning forårsaget af bjælkens egenvægt bør også tages med i beregningen!H hawk1ye sagde:
Den bliver 30 mm for HEA300 henholdsvis 21 mm for HEA360, (frit opbygget på to støtte, spændvidde 18 m).
En telferbalk skal også kontrolleres for lokale spændinger fra telferens hjullaster.
Helt riktigt bra du la till det! Vilket beskriver att det blir en rejäl balk säkert minst en HEB360 vid den lägre vikten.G Granngubben sagde:
Tror det kræves en endnu kraftigere bjælke, 18 meter er en meget stor spændvidde. Der skal også tages hensyn til vipning, lokale spændinger og relevante deformationskrav, træthed mm.
Der findes en håndbog til dimensionering af telferbaner, se:
https://www.sbi.se/produkt/telferbana-handbok-for-dimensionering-av-telferbanor/
I den er der sikkert meget anvendeligt.
PS.
I mit tidligere svar står "HEA". Skal være HEB!.
Der findes en håndbog til dimensionering af telferbaner, se:
https://www.sbi.se/produkt/telferbana-handbok-for-dimensionering-av-telferbanor/
I den er der sikkert meget anvendeligt.
PS.
I mit tidligere svar står "HEA". Skal være HEB!.
Klik her for at svare