Er ved at udvide huset. Det bliver 10x3,7 meter langs den ene langside af huset. Taget hælder ud fra det eksisterende hus. Tagbjælker 42x225 limtræ og pladetag isolering og taggips osv. Har fastgjort en bjælke i den eksisterende væg, hvor spær skal hvile på. Har hørt at gaffelankre skulle være tilstrækkelige til formålet, men når jeg vel har købt dem, er jeg slået af, at de ser ret små ud. Kan de virkelig holde til dette? Bor uden for ørebro, så det er snezone 2,5.
 
Søg efter "Beslagshandbok_2012_Gunnebo_Fastening.pdf" der findes alle de oplysninger du har brug for. Et gaffelanker kan klare en løftekraft på mellem 1,6 og 7 kN (ca. 160 henholdsvis 700 kg) afhængig af type, fastgørelse og lastens varighed.

Den største løftekraft du kan komme ud for ligger på ca. 50 kg pr. kvm, men da skal det blæse 30 m/s. 37 kvm flade på taget svarer altså til ca. 18,5 kN. Del dette tal med antallet af gaffelankre, som du vil bruge, så kan du selv regne ud passende dimension på disse.
 
J justusandersson sagde:
Google "Beslagshandbok_2012_Gunnebo_Fastening.pdf" der findes alle oplysninger, du har brug for. Et gaffelanker kan klare en løftekraft på mellem 1,6 og 7 kN (ca. 160 henholdsvis 700 kg) afhængigt af typen, fastgørelsen og lastens varighed.

Den største løftekraft, du kan komme ud for, ligger på ca. 50 kg pr. kvm, men da skal det blæse 30 m/s. 37 kvm overflade på taget svarer altså til ca. 18,5 kN. Del dette tal med antallet af gaffelankre, som du vil bruge, så kan du selv beregne den passende dimension på disse.
Tak for svaret! Men så er den største risiko altså løftekraften? At de skal kunne holde tagspærene fast og modstå kræfterne fra taget og eventuel sne er mindre? Jeg blev usikker, da jeg prøvede at fastgøre en tagstol og blev klar over, at gaffelankerets udformning gør, at tagreglen ikke hviler mod nogen del af den horisontale regel fastgjort i huset, men kun i ankeret.
 
Det hedder anker netop for at det skal holde taget på plads hvis det er på vej et sted hen (sandsynligvis på grund af vindens løftekraft). Nedadgående kraft skal tages af tagkonstruktionen/fastgørelsen i huset, så hvis tagkonstruktionen ikke hviler direkte på reglen, som skal bære den, er det forkert udført. Omvendt vil den sandsynligvis blive presset ned, hvis kraften bliver stor. Hvor meget differerer det?
 
  • Synes
Torbjörn Lindholm
  • Laddar…
Næsten alle svære stormskader på huse sker på grund af løftekrafter. Ligesom skader der har forbindelse med kraftige eksplosioner. Det er når trykbølgen trækker sig tilbage at metaltagene ryger. Løftekrafter på grund af vind plejer altid at være størst på læsiden. I øvrigt instemmer jeg i hvad Nötegårdsgubben sskriver om tagkonstruktioner.
 
  • Synes
Torbjörn Lindholm
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben sagde:
Det hedder anker netop fordi det skal holde taget på plads, hvis det er på vej et sted hen (sandsynligvis på grund af vindens løftekraft). Nedadgående kraft skal tages af tagkonstruktionen/fastgørelsen i huset, så hvis tagkonstruktionen ikke hviler direkte på reglen, der skal bære den, er det forkert lavet. På den anden side vil den nok blive trykket ned, hvis kraften bliver stor. Hvor meget differerer det?
Tak for svaret! Det differerer 3,5 cm, hvis jeg husker rigtigt. Så er det bedre at ignorere ankeret på reglen i huset og kun have anker i ydervæggen på tilbygningen, eller hvad?

Den regel, der sidder i huset, har en kontaktflade på 4,5 cm (den sidder jo på højkant), ville det være nok at lade tagreglen hvile på den regel og fastgøre den med en anden type beslag?
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben sagde:
Det hedder anker netop fordi det skal holde taget på plads hvis det er på vej et sted hen (sandsynligvis på grund af vindens løftekræft). Nedadgående kræft skal tages af spærbukken/fastgørelsen i huset, så hvis spærbukken ikke hviler direkte på reglen som skal bære den, er det forkert gjort. På den anden side vil den nok blive trykket ned hvis kræften bliver stor. Hvor meget afviger det?
Er det en tagrygbeslag (eller to da, en højre og venstre) der behøves for hver tagbjælke? Og er en 170x45 regel nok som bjælke at hvile dem på?
 
Jeg forstår ikke, hvorfor det ikke passer, eller måske hvad det er, der ikke passer. Læg tagreglen på vægfæster. Derefter sømmer du ankeret fast med gaflen opad og pladen mod vægreglen. Men ja, passer gaflerne ikke, kan du bruge tagåsbeslag i stedet, de gør jo i princippet det samme.

Jeg er ingen haj til styrkeberegning, men det lyder som om 170 burde være rigeligt fastgjort i væggen. Fæst den ikke for sjældent bare.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.