H
huggan: Linjeskift så måske nogen gider læse ;-)
1 svar · 1,7k læst
T
Tosse: Det må ikke være en almindelig fugtstyret badeværelsesventilator dog. Den skal sammenligne det absolutte fugtindhold ude og på loftet og kun ventilere, når det er (absolut) tørrere ude end inde.
27 svar · 7,5k læst
·
L
LaT: Hej, tror du kan lave dine beregninger her http://www.rockwool.se/ber%C3%A4kningsprogram/energiber%C3%A4kning
3 svar · 10,2k læst
T
thomasx: Med den afstand mellem søjlerne og den svage regel på toppen, så har jeg meget svært ved at se, at det kunne være bærende i nogen større udstrækning, der skal ikke meget til for at knække reglen på midten. Det ville ikke overraske mig, hvis reglen dertil er sammensat lige ovenpå den midterste stolpe. Kan det være sådan Lanson? Hvor langt er der mellem stolperne?
7 svar · 2,5k læst
·
T
thomasx: [citat] Jeg tror ikke, at der ligger en limtræsbjælke på loftet, det var big mike, der skrev det. Jeg tror, at de spær, der går tværs over, er dobbeltlagte, hvis der er en hjertevæg i midten. Det ser ud til at være en almindelig løsning, har jeg bemærket.
9 svar · 4,9k læst
·
H
henkepenk: Selvfølgelig skal dette beregnes, men man vil jo gerne have nogle grove idéer at spille med. Jeg kigger dels på letvægtsbjælker i galvaniseret stål, som f.eks. bruges til entresolplan. Helst en variant der skrues (har ikke svejs). Ser jo ud til at være fremragende til formålet, som et stort meccano. F.eks. http://www.weland.se/sv-se/entresol/ Det andet jeg kigger på er selvbærende
3 svar · 2,9k læst
·
A
Aron D: Hej, Jeg forsøger at lære om forskellige betonformer og deres egenskaber. Alt, hvad jeg har fundet frem til, er forkortelser uden forklaringer og kemiske formler, som jeg ikke engang håber på at kunne forstå. Det, jeg søger, er hvordan jeg skal sætte en beton sammen med maksimal varmekapacitet, som ikke giver fugtig atmosfære indendørs, hvis jeg skulle undlade at lave en 100% perfekt
0 svar · 2,3k læst
WaldenWoods
WaldenWoods: Vildt gæt - målet L angives i horisontalplan. Hvis vinklen bliver større, bliver bræddernes længde da så meget længere end L, at underliggende beregninger ikke holder.
1 svar · 1,8k læst
F
Finndjävel: Ser ud så. Plus at man ikke bygger en bærende væg af 45x70 og sætter den på plads efter at taget er færdigt uden at bygge den ind i konstruktionen. Hvis du desuden flytter væggen en meter, vil du få en større aflastning på tagkonstruktionen end du har lige nu, dvs. huset bliver stærkere end tidligere. Så det er bare at køre på.
3 svar · 2,5k læst
·
L
Lane: om nogen googler denne tråd kan jeg sige, at Moelven har et dimensioneringsprogram på sin hjemmeside, man kan endda printe en rapport, der siger, at hvis man har angivet de rigtige mål, garanterer de styrken. Den mindste dimension var præcis den du havde, 56x226 og 70 mm flade skulle den ligge på.
3 svar · 4,2k læst
A
ArneTW: Grav. Hvis du graver et dybt hul og fastgør din stolpe i bunden med jordskrue/pæl/støbe bliver det nok godt stabilt uanset hvad du bruger. /ATW ps graver du et par meter dybt behøver du nok slet ikke noget
1 svar · 6,5k læst
A
Andreas_Evelina: Garagen står på plads (der er en tråd om hele byggeriet) så nu er det bare at krydse fingre. Jeg valgte gitterspær da jeg fik en rigtig god pris. Angående pillerne blev det færdigstøbte piller.
11 svar · 5,4k læst
·
C
SBH: rigtig godt bedst er vel trå synes jeg
5 svar · 5,2k læst
L
Lasson83: [citat] Den store revne i facaden synes jeg ikke bliver større, men der kommer små revner, jeg ikke helt genkender. Formentlig noget der kommer efter dårlig reparation af ejeren før 🤔 I soklen er der garanteret opstået fugt, og nu revner det op, kan høre at det er nærmest hult bagved. Til 99% sikkerhed har huset ikke et net. Tror du det er umagen værd at jeg fjerner soklen, inden jeg
6 svar · 6,2k læst
·
M
m800sweden: Det kommer blive liggende spikläkt på ydersiden og liggende 45x45 på indersiden, det burde jo stive alle væggene godt op?
2 svar · 4,8k læst
C
CVO: Tak! Det var sådan jeg mente! Så ved jeg cirka, hvor jeg skal lægge stien, vi har jo lidt sne også her i Värmland, lidt nu og da! Lotta
4 svar · 2,5k læst
larsbj
larsbj: Som Stefan1972 siger, er det sikkert en røg/aftrækskanal, den burde i så fald være mindst ca. 38 cm bred.
3 svar · 5,5k læst
·
Oldboy
Oldboy: Troligtvis ikke ægte hussvamp. Den havde nok ikke givet op så let. Sandsynligvis bare "almindelig" råd, der nedbryder træet. Hvis fundamentet og stokkene nu er knastørre, er det jo godt. Så bør der ikke blive fornyede fugtproblemer. Den hurtige simple billigste løsning er nok den, som du har skitseret. Den fungerer, så længe fugtindholdet i fundamentet holder sig lavt. Ellers er
4 svar · 3,5k læst
·
S
SueCia: Hvis badeværelset ikke er blevet renoveret siden 69, så må det være et fandens stilfuldt badeværelse nu :D For øvrigt, hvor langt er et snor? :) Specificer mere med andre ord
1 svar · 2,1k læst
P
Peter_K: Sætter nok en regel for en sikkerheds skyld.
4 svar · 3,6k læst
·
Oldboy
Oldboy: Jeg ville bruge ankersøm, da de kræfter, der skal overføres, ikke trækker pladen udad, dvs. ingen risiko for at sømmet rives ud. Der findes anbefalinger om, hvor (tætte) man skal sømme i spikplader, inkl. pladernes dimensioner og præcis hvor/hvordan de skal sidde. Desværre kan jeg ikke pege på et sådant sted på nettet, men google det, eller begynd at kigge i træguiden, jeg synes jeg
10 svar · 5,5k læst
·
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Som jeg læser femitolvs indlæg, så tror jeg denne skrue er lavet til at skrue tværs gennem træet for at undgå spaltning (men jeg ville selv have brugt termen spalting, som jeg tror er mere almindelig, når det gælder træ). Omtrent som lidt armering i træet.
47 svar · 69,9k læst
·
GoForIt
GoForIt: Hej! Det der bør I lade en byggnadsingenjör kigge på og foretage en styrkeberegning af. Især i badeværelset vil man jo have stabilitet.
1 svar · 3,2k læst
·
mexitegel
mexitegel: Lort i loftet, en flok tagsten på den nye bil gør mere ondt :) Risikoen for sådanne mængder sne her på vestkysten er som sagt mere eller mindre ubetydelig. Sneen smelter jo væk hurtigt desuden :(
6 svar · 3,1k læst
yonna
yonna: Vi flyttede et klaver fra opvarmet rum for mange år siden. Det var ganske vist et rigtig gammelt et - og mere følsomt ville jeg tro. Pianostemmeren foreslog, at det skulle flyttes først når det blev varmt, dvs i slutningen af maj. Derefter fik det selskab af to spande vand for at øge luftfugtigheden i villaen. Ved ikke om dette er anvendeligt for dig.
2 svar · 2,5k læst
S
scim: Væggen er historie. 4,8 kvm rum er nu 8,2! [bild]
6 svar · 6,2k læst
·
F
falkn: [citat] Hvilken type andelsboliger er det, dette handler om? Er det en lejlighed, så er det jo ret sjældent et problem. Det er jo i så fald foreningens problem som helhed og ikke dit alene som andelshaver. Er det et BRF-rækkehus, vi taler om, så kræves der jo selvfølgelig lidt mere forundersøgelse. Dette gør man jo dog ved en inspektion. Så hyrer du en fagmand, der har mere viden end
3 svar · 2,6k læst
A
anaitis: 1 Helt korrekt 2 For at kunne dimensionere hjertvæggen har vi brug for lidt mere information. fx rumhøjde, hvordan I har tænkt at bygge væggen op. Desuden: Hvad betyder de forskellige betegnelser i lasttabellen? Altså hvilken last der skal anvendes.
1 svar · 4,2k læst
·
B
Blomqvistarn: Interessant med lidt byggehistorie! Ja præcis, der har været to kakkelovne i huset engang, hvoraf den ene var ved siden af væggen, som jeg ønsker at tage ned. Det er tricky at tage hensyn til, at vægstumpen skulle være stabiliserende for ydervæggen, den står imod. Det kan tilføjes, at senere byggeri er kommet til i forbindelse med den ydervæg, så den burde være godt understøttet. Den
2 svar · 11,0k læst
·
J
Jocke V-ås: Tak for input! Efter at have diskuteret tingene lidt frem og tilbage derhjemme er vi kommet frem til, at vi måske laver et mindre indgreb end først tænkt. Dels for hurtigere at blive færdige, men også for at holde omkostningerne nede, da vi fremover måske vil sælge og i stedet bygge nyt. Her er i hvert fald en hurtig-skitse på, hvordan det sandsynligvis kommer til at blive. [bild] /Jocke
4 svar · 6,5k læst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.