Oj den ser stærk ud! Den ser jo ud som at den klarer en del.
Dog har jeg et spørgsmål jeg ikke rigtig har fået svar på. Væggen føles meget porøs og nogle har foreslået puds som overflademateriale. Jeg tænker, hvis det er puds, så skal jeg på en eller anden måde ind bag pudsen med pluggen, ind i letbetonen. Men er det letbeton, så er det nok at bore samme dybde som pluggen. Netop det faktum at jeg kunne hamre en træskrue ind uden problemer, kan man gøre det i letbeton?
Jeg ved, at du har svaret at du tror på letbeton, men jeg undrer mig bare om man kan hamre en træskrue i materialet?
Har netop gjort en opdagelse i et plughul i en af indervæggene. Der er to materialer derinde. Et gråt materiale længst inde, som ser ud til at være det, væggen består af, og udenpå det 2 cm af et mere gulgråt/lysbrungråt materiale. Kan det være letbeton og puds måske? Eller letbeton og gips?
Ok så må det jo være gasbeton, for jeg antager, at man ikke kan hamre en træskrue ind i almindelig beton? Så må væggen være som følger: Først to cm af hvad det nu end er, så gasbeton. Jeg skal altså bore hullet 2 cm længere end pluggen for at få den helt ind i gasbetonen? Alternativt bruge en plugg som denne, hvor den udvidende del begynder et stykke inde. https://www.hilti.se/medias/sys_master/images/h6d/9208262459422/23252_APC_ORIG.jpg Sådan må det være, ikke?
Gjorde en opdagelse, ved ikke om det spiller nogen rolle. Men prop hullet som jeg kiggede i, i køkkenet deler slet ikke samme væg som stuen. Det er et badeværelse imellem. Væggen er omkring 9-10 cm tyk. Er der risiko for at der går rør derinde? Med tanke på at det er et badeværelse på den anden side? Kan jeg bore uden risiko?
Plantegning med kommentar: https://ibb.co/cOcLQ5
Det blev måske lidt uklart, hvad jeg mener, er at på den anden side af indervæggen er der et badeværelse. Er der risici ved at bore i en sådan væg? Kan der gå vandrør i væggen? Væggen er 9-10 cm tyk.
I den væg du skal bore i, bør der ikke være vand. Tjek med ejendomsejeren og benyt lejligheden til at spørge, hvordan væggene er opført, hvis du føler dig usikker.
Hej! Jeg spurgte ejendomsbesidderen, og han vidste det ikke, da der ikke er præcise tegninger. Men han troede som du, at der ikke burde gå nogle rør der. Han sagde dog, at jeg gør det på egen risiko, og hvis der sker noget, bliver jeg ansvarlig. Men det er jeg indforstået med.
Pointen er, at både håndvask og toilet er fastgjort på væggen mod køkkenet. Det eneste, der er fastgjort på væggen mod stuen, er en bruser, og dens rør går direkte op i et nedhængt loft. Et sådan loft http://image.basekit.com/bkpam261176_undertak.jpg
Så man kunne jo forestille sig, at rørene fortsætter over det nedhængte loft og forbinder på den anden side af rummet. Ellers hvorfor skulle man have et nedhængt loft, hvis ikke for at skjule rør? Hvis det er vandrør, burde de være i metal(?), og så ville jeg opdage det, når jeg borer, ikke? Så burde det pludselig stoppe. Og er det afløbsrør, så er de vel i plastik, og så burde jeg mærke, at det pludselig går meget lettere at bore, hvis jeg er kommet igennem et. Da er skaden allerede sket. Men jeg ved dog, at der går afløbsrør i den anden væg, så det ville vel være mærkeligt, hvis der gik afløbsrør i to vægge? Lejeren ovenfor mig's afløb går ned i væggen bag toilettet. Så da må væggen mod stuen være fri fra rør. Hvis der ikke er vandrør der. Men det bliver jo ikke noget problem, for det opdager jeg, når jeg borer. (Hvis det er i metal dvs.) Er det i plastik, bliver der vandskader, hvis jeg kommer til at punktere et.
Hvad tror I?
Er det forresten almindeligt med vandrør i plastik?
Tænker at jeg starter nu. Jeg begynder med den bagerste væg. Tager loftet til sidst.
Et spørgsmål, gulvet er linoleumgulv. Kan jeg lægge en regel direkte på det eller har jeg brug for en beskyttelse under? Tænker om der bliver nogen mærker? Hvor bred regel tror I er tilstrækkelig at have på gulvet? Jo bredere jo mere spreder man jo lasten på gulvet. Rækker 120 mm eller skal jeg have bredere?
Et andet spørgsmål er: Skal jeg ventilere denne væg præcis som de forreste hjørner? Det vil sige skabe en kanal hvor luft kan cirkulere. Der er omkring 20 luftspalte mellem ulden og væggen dog ingen åbning hvor luften kan komme ind. Behøves det på denne væg?
/Jens
Ok, fedt! Mange tak! Hvad tror I om tæppet på gulvet? Kan jeg lægge det direkte på gulvet, eller har jeg brug for beskyttelse under? Hvor bredt bør det være?
Det er nok med en 45mm regel, så vælg det, der bliver flottest. Jeg ville have lagt en gulvfoam mellem reglen og gulvet for at mindske risikoen for knirk.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.