hej
Jeg er i gang med at renovere et lille rum på førstesalen i vores gamle hus. Bygget 1930-40 et sted.
Jeg vil nævne med det samme, at jeg er en gør-det-selv mand inspireret af byggelov og den vrede tømrer. Så undskyld min uvidenhed.
Jeg vil udskifte spånpladeisoleringen med nyere isolering.
Det indebærer, at jeg skal bryde vægge og gulv op.
Det er trævægge og trægulv ca. 20mm henholdsvis 30mm tykke.
Bjælkerne er 175x75, så vidt jeg kan se.
Når jeg begynder at bryde gulvet op, fortsætter det ind i det næste rum. Under en skillevæg.
Hvordan skal jeg gøre her?
Skal jeg save gulvbrædderne over under skillevæggen og forsøge at forstærke samlingen nedefra? Så de gamle gulvbrædder og nye spånplader mødes der.
Videre overvejer jeg at indsætte kortlinger mellem bjælkerne, som sidder med 65cm cc.
Jeg er i gang med at renovere et lille rum på førstesalen i vores gamle hus. Bygget 1930-40 et sted.
Jeg vil nævne med det samme, at jeg er en gør-det-selv mand inspireret af byggelov og den vrede tømrer. Så undskyld min uvidenhed.
Jeg vil udskifte spånpladeisoleringen med nyere isolering.
Det indebærer, at jeg skal bryde vægge og gulv op.
Det er trævægge og trægulv ca. 20mm henholdsvis 30mm tykke.
Bjælkerne er 175x75, så vidt jeg kan se.
Når jeg begynder at bryde gulvet op, fortsætter det ind i det næste rum. Under en skillevæg.
Hvordan skal jeg gøre her?
Skal jeg save gulvbrædderne over under skillevæggen og forsøge at forstærke samlingen nedefra? Så de gamle gulvbrædder og nye spånplader mødes der.
Videre overvejer jeg at indsætte kortlinger mellem bjælkerne, som sidder med 65cm cc.
Medlem
· Blekinge
· 12 212 indlæg
Overvej om det virkelig kan betale sig at bryde gulvet op. Det vil være en del ekstra arbejde.
Hvis du alligevel vil gøre det, kan du save langs med mellemvæggen. Tip: brug en tigersav med kort klinge.
Der kan måske være en bjælke under mellemvæggen, og så kan du skrue-lime en kammerat mod den, som understøtter det nye gulv.
Hvis du har åbnet gulvet, kan du også kontrollere elektriske ledninger til loftlamper nedenunder.
Hvis du alligevel vil gøre det, kan du save langs med mellemvæggen. Tip: brug en tigersav med kort klinge.
Der kan måske være en bjælke under mellemvæggen, og så kan du skrue-lime en kammerat mod den, som understøtter det nye gulv.
Hvis du har åbnet gulvet, kan du også kontrollere elektriske ledninger til loftlamper nedenunder.
Jo tak, jeg er begyndt at forstå, hvilket arbejde det er. Men jeg vil virkelig gerne fjerne spån og svigtende gulv.
Jeg overvejer, om kortling kan nå under en skillevæg til næste bjælke i værste fald i næste rum. Og dermed få støtte på dem i samlingen.
Jeg ved ikke, om det, jeg kalder skillevæg, er bærende. Men jeg gætter på, at liggende med store sprækker og svigt selv på dem ikke er bærende.
Jeg overvejer, om kortling kan nå under en skillevæg til næste bjælke i værste fald i næste rum. Og dermed få støtte på dem i samlingen.
Jeg ved ikke, om det, jeg kalder skillevæg, er bærende. Men jeg gætter på, at liggende med store sprækker og svigt selv på dem ikke er bærende.
Senest redigeret:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Du har et hus, der er bygget med plankestolpe, sandsynligvis 3 tommer. Gulvbjælkerne er 3x7 tommer, hvilket var nærmest standard på den tid uafhængigt af spændvidden. Hvis du er i gang med en så omfattende renovering, synes jeg, at du skal overveje, om du kan forbedre bjælkelagets egenskaber. For at kunne få synspunkter på det fra forumet, skal du oplyse om aktuelle spændvidder. Findes der skillevægge i stueetagen, der kan tænkes at være bærende, er plantegninger bedst.
Klik her for at svare