Ja, jeg tror at 80x40x5 fungerer. Det er næsten i klasse med 90x50x4 som jeg kiggede på.

SSSS
Jeg har lavet en enkel FEM-analyse på dette, dog uden at have styr på hvilke laster der rammer bjælken.
Men tager vi et 1500mm 80x40x5 VKR rør og en kraft midt på bjælken på 15000 N, får jeg en nedbøjning på 1,7mm som værst.

FEM-analys af en bøjning på en bjælke med farveskala, viser maksimal nedbøjning ved 15000 N kraft, simulering i stålmateriale.

Regner jeg med 600kg (5883 N), som justusandersson nævner ovenfor, bliver nedbøjningen 0,6mm

3D FEM-model af en VB-bjælke i farver viser deformation og nedbøjning ved belastning i midten. Farveskala angiver deformation i mm.

Disse beregninger tager ikke hensyn til eksisterende væg/bjælke og bør tages med et gran salt. Jeg har desuden kun sat "stål" som materiale med følgende egenskaber:

Material Name Steel
Mass Density 7833,000 kg/m^3
Young's Modulus 199947,953 MegaPa
Poisson's Ratio 0,29
Thermal Expansion Coefficient 0,0000 /K
Thermal Conductivity 32,000 W/m-C
Yield Strength 262,001 MegaPa
Ultimate Strength 358,527 MegaPa

Senest redigeret:
Flotte billeder og suveræn metode! Større last end ca 6kN er der ingen grund til at regne med. 1/300 af et spænd på 1,4 meter er ca. 0,5 mm så 0,6 må vel anses som OK. Ikke mindst hvis gulvreglen som repræsenterer punktlasten er momsstivt sammensat over vægrammen, for så har den jo et opadrettet indre bøjningsmoment.

• Synes
Inspirator82
  • Laddar…
SSSS
Sådan blev det, der skal et ekstra støtte til venstre for åbningen, men elektrikeren skal lige forbinde lidt først. Derefter skal der på konstruktionskrydsfiner + gips

Tak for hjælpen!

Åbning i væggen med træramme, plastikafdækning og isolering, mangler venstre støtte. Elektrikerarbejde skal udføres før montering af plywood og gips.

Det ser meget godt ud. Dejligt med feedback!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.