Jeg har en etplansvilla og skal rive en væg på 4 meter. Nu står der i byggetilladelsen, at tagspærerne er selvbærende. Men en væg, der går på tværs gennem huset, er regnet med cc30 45x70, og øverst sidder der en 70x120 regel horisontalt. Hvilket får mig til at tænke, at det er en bærende væg. Andre vægge, der går i den anden retning, er regnet med cc60 og 70x45 både stående og liggende mod taget. Så i min verden er væggen med 70x120 bærende?
Er ikke hele tanken med selvbærende tagspær, at der ikke behøves nogen bærende vægge midt i huset?
Er ikke hele tanken med selvbærende tagspær, at der ikke behøves nogen bærende vægge midt i huset?
Moderator
· Stockholm
· 57 805 indlæg
Ja, det kan jo enten være sådan, at man har ændret tagstolskonstruktion, så opgaven i byggetilladelsen ikke stemmer. Eller også har man lavet en "halvbærende" væg for at få lidt sikkerhedsmargin, og få mindre nedbøjning af taget.
Forsøg at få nogen til at vurdere tagstolene.
Forsøg at få nogen til at vurdere tagstolene.
Spærene er cc 120 og cirka 6 meter lange og meget lavt hældende, svært at få det på billede. Men jeg lavede også en simpel paintskitse af, hvordan de er bygget.K Kallebo sagde:


Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Hvis tagspærene ser sådan ud, burde de være selvbærende. Men for at sige det med sikkerhed skal man kende de forskellige komponenters tværsnitsdimensioner samt spændvidden. Gerne taghældningen også.
Min spontane tanke er, at jeg sætter en 4m hea 180 bjælke der, hvor jeg river væggen ned, så bør jeg helt og holdent være på den sikre side, uanset om væggen faktisk er bærende eller ej. Hvad tror I om det?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Personligt synes jeg, at det er en lidt bagvendt tankegang. Det kan ikke være særligt svært at konstatere, om behovet findes. Har du noget grundlag for den dimensionering, eller har du tilfældigvis en 4m lang HEA 180 liggende derhjemme? Det er altid problematisk at blande stål i træ-konstruktioner, selvom det nogle gange er den eneste løsning.
Klik her for at svare
