Jeg har en etplansvilla og skal rive en væg på 4 meter. Nu står der i byggetilladelsen, at tagspærerne er selvbærende. Men en væg, der går på tværs gennem huset, er regnet med cc30 45x70, og øverst sidder der en 70x120 regel horisontalt. Hvilket får mig til at tænke, at det er en bærende væg. Andre vægge, der går i den anden retning, er regnet med cc60 og 70x45 både stående og liggende mod taget. Så i min verden er væggen med 70x120 bærende?

Er ikke hele tanken med selvbærende tagspær, at der ikke behøves nogen bærende vægge midt i huset?
 
Ja, det kan jo enten være sådan, at man har ændret tagstolskonstruktion, så opgaven i byggetilladelsen ikke stemmer. Eller også har man lavet en "halvbærende" væg for at få lidt sikkerhedsmargin, og få mindre nedbøjning af taget.

Forsøg at få nogen til at vurdere tagstolene.
 
K
Kan du ikke poste et billede af spær? Det er jo muligt, at de byggede væggen sådan af en anden grund end at gøre den bærende..
 
K Kallebo sagde:
Kan du ikke poste et billede af spærene? Det er jo muligt, at de byggede væggen sådan af en anden grund end at gøre den bærende..
Spærene er cc 120 og cirka 6 meter lange og meget lavt hældende, svært at få det på billede. Men jeg lavede også en simpel paintskitse af, hvordan de er bygget. Lavtloftende tagstolskonstruktion med isolering og plastikafdækning, synlige træbjælker, murbrokker og uorden blandt byggematerialer. Tegning af lavt hældende tagstolskonstruktion med trekanter, der viser designet af tagstole, ca. 6 meter lange, cc 120 i afstanden.
 
Hvis tagspærene ser sådan ud, burde de være selvbærende. Men for at sige det med sikkerhed skal man kende de forskellige komponenters tværsnitsdimensioner samt spændvidden. Gerne taghældningen også.
 
Min spontane tanke er, at jeg sætter en 4m hea 180 bjælke der, hvor jeg river væggen ned, så bør jeg helt og holdent være på den sikre side, uanset om væggen faktisk er bærende eller ej. Hvad tror I om det?
 
Personligt synes jeg, at det er en lidt bagvendt tankegang. Det kan ikke være særligt svært at konstatere, om behovet findes. Har du noget grundlag for den dimensionering, eller har du tilfældigvis en 4m lang HEA 180 liggende derhjemme? Det er altid problematisk at blande stål i træ-konstruktioner, selvom det nogle gange er den eneste løsning.
 
  • Synes
fahlis
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.