Længde 4,5 m, frit oplagt på to støtte. De skal fungere som bro for en traktor (1570 kg) + enakset mindre skovvogn (1000 kg) + en mindre brændelast (2000 kg). I alt 4600 kg. Traktorens akselafstand (2 m). Afstand mellem traktorbageraksel og vognens aksel (4,2 m). Omtrentlig sporvidde 1,5 m. Bjælkerne skal sammenbindes med 3 stk. IPE 160 (75 kg) for at forhindre vipning. Som brobane er tænkt fyrplanker (700 kg). Hvilken nedbøjning kan tolereres? 1/500, 1/200? Eller endnu mere? Total belastning som bjælkerne skal bære = 5,3 ton (udbredt last) Har nogen en beregning på, hvad disse 2 stk. HEB 240 kan tåle?

(5*Q*L^3)/(384*E*I)

Q = Udspredt last i Newton
L = Spændvidden i
E = 210000 for stål
I = findes i bjælketabeller og øges med bjælkens dimensioner, HEB 240 = 11260 * 10^4

Nedbøjning skal du beregne L/400

Disse bjælker har ingen problemer med denne last, og hvis vi antager din last på 4600 kg på en bjælke, ville det give en nedbøjning på 2,3 mm og L/400 giver 11,3 mm maksimal nedbøjning.

Tak "huggan" for din udregning og svar på min bjælkeovervejelse. Nedbøjningen ser ikke ud til at blive stor med disse belastninger, men det er jo også en lille traktor, det drejer sig om. Det er en Volvo BM 320, en lille myg sammenlignet med de kæmper, som mange har i dag. Jeg vil tage din formel og din beregning til mig, og så håber jeg at kunne påbegynde bjælkeprojektet og tage mig over bækken. Endnu en gang, tak for din hjælp!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.