Har fået tilbud på spær til en 32 kvm hytte. Sadeltagsdelen skal have en hems på næsten hele arealet og være ca 110 cm høj i midten.

På pulpettagsdelen skal det være åbent op til kip i samme vinkel som ydertaget.

Forudsætninger:
Ca 22 graders vinkel
Tungt tag med spont/betontagsten
Snesone 2
Spændvidde 6.5m på sadeltag/3m på pulpet
120 mm stamme

Tilbuddet ligger på ca 13,500:-
Der indgår 10 stk 45x225 (cc60), 3m limtræsbjælke 115x315 samt 10 stk bjælkesko til sadeltag.
5 stk 45x220 (cc120) til pulpettag
Fragt
Beregning

Nu til spørgsmålet. Kan en almindelig C24 klare 3m på cc120? Der står intet om hverken limtræ eller almindelig C24 på skitserne. Har set på Træguiden, men det er maks 10 graders hældning på det eksempel.

Evt. laver snedkeren selv spær, da leveringstiden ser ud til at trække ud, og der ikke er en eneste sømplade at sømme uden kun vinkeljustering ved jernklør. Men. Han vil bestille materialet i morgen senest.
Omkostning ved eget køb af materialer; ca 3500:-

Får ikke fat i konstruktøren....

3D-modell af en stuga med sadeltak og pulpettak, tilstødende terrasse, og udendørs badekar. Stugan står på græs.

Ja, en 45x220 C24 med 22 graders taghældning og en spændvidde i horisontalplanet på 3 m og på c/c 1200 mm klarer en udbredt last på 2,5 kN/kvm (sne 2 + egenvægt 0,5).

Det lyder jo kanon! Hvor finder du denne info?

Forsøgte at finde ud af, om jeg kan gå ned i højdedimension på limtræsbjælken gennem Moelvens limtræsapp, men forstår ikke rigtigt forskellen på de forskellige parametre. Nogen der har godt styr på det? :rofl:

• Synes
Carl-Jo-han
  • Laddar…
Det regnede jeg selv ud ved hjælp af viden inden for bygningsmekanik og styrkelære i kombination med de tabeller, der findes i Træguiden. Hvis du vil sammenligne forskellige limtræsdimensioner (eller konstruktionsvirke), så er det bare at regne deres tværsnitsmoment, b*h^3/12, når det gælder nedbøjning, eller bøjningsmodstand, b*h^2/6, når det gælder brudstyrke. I en tagkonstruktion er det sidstnævnte, der gælder. En limtræsdrager på 115x315 har en bøjningsmodstand på 11,5*31,5*31,5/6 = 1902 cm^3. En 165x270 har en bøjningsmodstand på 2005 cm^3, så den er anvendelig. Hvis den oprindelige dimension kommer fra Moelvens app, ville jeg nok først kontrollere den.

Tak for dine svar Justus! Har haft travlt med at bygge ramme sammen med tømreren og børnefødselsdag og what not i weekenden.

Jeg tænkte at lægge et billede op af tagkonstruktionen på søndag og tager gerne imod input på limtræsbjælke og stolper til denne. 115x315 bjælken var konstruktørens forslag, men jeg ville evt. gerne gå ned i højde som sagt for at spare højde på loftet. Hvordan mener du med appen? Er der nogle parametre, som den ikke tager hensyn til?

Jeg synes, det ofte ser ud til, at Moelvens app giver unødvendigt store dimensioner. Men grundproblemet med alle dimensioneringsprogrammer er, at hvis man giver dem forkerte inddata, bliver resultatet ikke pålideligt. Hvis man ikke er sikker på den statiske situation, kan det nemt blive forkert.

Så her er planen, at taget skal se ud. Det jeg overvejer, er som sagt dimensionering af bjælke og stolper. Spændvidden er 6,48m og 2,96m bred. Appen anbefalede en masse forskellige størrelser, se billede.

En anden overvejelse er, hvor meget man kan hakke ud af 220-reglerne for at ramme rigtigt på remmene. Eller om der findes en bedre løsning? Mod limtræsbjælken tænkte jeg at bruge bjælkesko.

Kom lige i tanke om, at det første forslag fra en konstruktør var 170+170 som spær, hvilket jeg syntes var alt for stort. Måske var det derfor, han foreslog 115x315-bjælken, for at have noget at fastgøre 34cm regler på. :thinking: Jeg ved jo i øvrigt ikke, gennem hvilket program han har fået sine beregninger fra. Som sagt valgte jeg at gå videre med dette selv.

/EDIT Kom i tanke om en ting, du skrev tidligere, når vi diskuterede 220x45, at de klarede snezone 2 samt egenvægt på 0,5 kN/kvm. Appen siger 0,90 kN for betonfliser/isolering/indvendig beklædning. Er det appen, der fejler?

• 3D-skema af rammestruktur med limtræsbjælker og -stolper markeret; bygningsplanlægning for tagkonstruktion.
  • Illustration af en tagkonstruktion med trækonstruktion og åbne vægge, der viser dimensioner og placering af bjælker i et byggeprojekt.
  • Appskærm med valg af limtræs dimensioner og nedbøjning; viser anbefalede størrelser og spærmuligheder som 56x270, 66x315, og flere.
Senest redigeret:
Nedbøjningen er en aspekt ved konstruktionen, som man kun bekymrer sig om, når det gælder bjælkelag, ikke tag. Det kan forklare, hvorfor du har fået så store dimensioner. 115x315 er en ret grov overdimensionering, hvis du skal have en stolpe i midten. Det er nok tilstrækkeligt med 42x315. Men hvis du skal have limtræssøjler, er minimumsdimensionen 90x90, så kan det være passende med en bjælke, der er 90 mm bred. 90x225 opfylder behovet med god margin (egentlig er 90x180 nok, men hvis du skal have tagbjælker, der er 220 høje, letter det med en højere mønsterbjælke).

Jeg synes ikke, du skal indhakke i tagbjælkerne, det er altid en unødvendig svækkelse. Det er bedre at fremstille kiler.

Takker for svarene! Jeg kører med 90x225 med et par 90x90 søjler. Det er kun en 3m bjælke, så det koster sikkert ikke meget mere at gå op lidt i størrelse. 220-reglarne vil jeg nok undlade at notche på den høje del af taget. Den nedre del skærer jeg en vinkel på og lægger med inderside mod inderside af hammarband.

• Synes
justusandersson
  • Laddar…
Indså pludselig, at jeg havde lavet en tankefejl. Synes det føltes lidt svagt med 90x90 søjler, så jeg kiggede på limtræsappen igen. Med mine mål skulle jeg have to søjler på 90x180 for at klare 17kn! Er det bare at bide i det sure æble og skifte til grovere, eller kan jeg løse det på anden måde? Jeg kan jo ikke tilføje noget på indersiden, da søjlen flugter med reglarna indad.

• Træramme af en under opførelse bygning med synlige stolper og spær, omgivet af en have og et nabohus i baggrunden.
Hvad er højdemålene? Er 17 kN den totale last på kipbjælken, som skal fordeles på to søjler?

Jeg indså lige to ting:
1. Jeg kan få en 45x95 på indersiden af den ene søjle, så den bærer hele vejen op til undersiden af bjælken.

2. Det ser ud til, at appen ikke giver samme resultat på indtastede værdier nu som for 20 dage siden. Anbefaler ikke engang 90x225 længere, men 90x270! Samt at jeg måske har misforstået lastberegningen for søjlerne. Se vedhæftede billede.

Højden du søger, antager jeg, er på søjlerne. Totalhøjde er 3,6 m, men vi delte dem ved hammerbåndet og indfældede dem som de almindelige stående regler.
Skærmbillede af en app, der viser beregninger for en tagkonstruktion, herunder bjælkestørrelser, målinger og belastningskrav til en bærende struktur.

Muligheden for at belaste en pille af limtræ begrænses af det, der kaldes for "knækning", jo højere ustaget pille desto mindre tilladt last. En limtræpille med målet 90x90 klarer cirka 20 kN i centrisk last ved en knæklængde på 4 meter. Det burde altså ikke være noget problem. Knæklængden skal vurderes i både x- og y-retningen. X-retningen er i ydervæggens retning, og der har du en stagning ved 2,4 meters højde, mens du ikke har nogen stagning i y-retningen, hvor knæklængden så bliver 3,6 meter.
Med henvisning til de oplysninger jeg har, behøver du ikke gøre noget som helst. Stol ikke på dimensioneringsapps. Som alle computerprogrammer regner de med det input, de får, og deres bagvedliggende algoritme er ukendt.

Hopsa! Glemte visst at sende mit svar! Igen, tak for din input! Ok, så det er ikke 16.8 kN x 2 som skal beregnes?
Forstår ikke helt hvad du mener med knæklængden i Y-retning men jeg stoler på dig!

Det er jo 16,8 kN per søjle ifølge det, du har fundet frem, så det er roligt. Med x- og y-retning menes de to retninger, som en søjle med et rektangulært tværsnit har, hvor x-retningen er den smallere, og y-retningen den bredere. For en søjle med kvadratisk tværsnit er x og y lige store. Dog er limträ lidt stivere i fugernes længderetning.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.