5,212 læst ·
28 svar
5k læst
28 svar
Beregn sammensat stolpe
Grundstött
· Halland
· 28 348 indlæg
Måske skifte til stål?
H-bjælke eller rør...
H-bjælke eller rør...
Bedrevidende
· Hallands Län
· 859 indlæg
Heludskiftning bliver meget besværligt, så det undgår jeg helst. Hvor finder jeg materialedata for krydsfiner?
Grundstött
· Halland
· 28 348 indlæg
Jeg vil hævde, at plywood er et mindre godt alternativ.
Hvorfor ikke lime brædder på i knastfrit træ, en på hver side?
Hvor meget plads er der at lege med?
Har du nogen idé om, hvor meget søjlens I skal øges?
Hvorfor ikke lime brædder på i knastfrit træ, en på hver side?
Hvor meget plads er der at lege med?
Har du nogen idé om, hvor meget søjlens I skal øges?
Bedrevidende
· Hallands Län
· 859 indlæg
Du har nok ret angående plywood. Har ikke regnet på hvor meget jeg skal bruge endnu, men jeg har ingen overflademæssige begrænsninger, det er kun æstetiske aspekter. Altså ville jeg helst have skiftet hele skrammelet til en H-bjælke, men jeg kan ikke se, at jeg ville kunne få den på plads uden at den skal være lidt for kort. Ville en U-bjælke i stål som lægges rundt om den eksisterende søjle og boltes igennem kunne være noget? Besværligt som fanden at gipse, men man kunne lade det være nøgent.
Bedrevidende
· Hallands Län
· 859 indlæg
Hvis flangerne dækker maks halvdelen, kunne man jo sætte en bjælke fra hver side.
Bedrevidende
· Hallands Län
· 859 indlæg
Tænkte bare opdatere tråden med denne information, som jeg har fundet om sammensatte søjler: http://www.diva-portal.se/smash/get/diva2:1034763/FULLTEXT01.pdf
Ret interessant læsning. I kapitel 3 fremgår det, at hvis man kun har en sømforbindelse mellem de sammensatte dele, vil man stadig nå op på 55% af bøjningsstivheden hos en perfekt sammenglimet søjle, som anses for at have samme styrke som en solid træsøjle af samme dimension. Det lader til, at jeg vil lime søjlen sammen og derefter skrue + tvinge for at få så godt presstryk som muligt. Hvad skal jeg bruge for lim?
Ret interessant læsning. I kapitel 3 fremgår det, at hvis man kun har en sømforbindelse mellem de sammensatte dele, vil man stadig nå op på 55% af bøjningsstivheden hos en perfekt sammenglimet søjle, som anses for at have samme styrke som en solid træsøjle af samme dimension. Det lader til, at jeg vil lime søjlen sammen og derefter skrue + tvinge for at få så godt presstryk som muligt. Hvad skal jeg bruge for lim?
Bedrevidende
· Hallands Län
· 859 indlæg
Så svarer jeg på mit eget spørgsmål her igen om lim. Hvis man bruger et PU-lim som dette http://www.bostik.se/Products/Adhesive/Wood-adhesive/P0417 så har det højere forskydningsstyrke end både det lim, der bruges til limtræsproduktion og end træet selv. Så hvis man bare er lidt omhyggelig bør man kunne få en næsten 100%-ig samvirkning i søjlen. Tanker omkring dette?
PU-lim kræver højt presstryk, skummet der dannes har meget lav styrke. Jeg prøvede nogle forskellige limer, inden jeg besluttede mig, jeg brugte til sidst almindeligt Sika udendørslim, limede og trak sammen med terrassekruer, ingen sprækker og sidder sammen som en solid stolpe, når man savede i dem.Karl_Pedal sagde:
Da svarer jeg på mit eget spørgsmål her igen om lim. Hvis man bruger et PU-lim som dette [link] så har det højere forskydningsstyrke end både det lim, der anvendes til limtræfremstilling, og end træet selv. Så er man bare lidt omhyggelig, bør man kunne få en nær ved 100%-ig samvirken i søjlen. Tanker om dette?
Bedrevidende
· Hallands Län
· 859 indlæg
Aha, er der noget at læse om, hvor højt tryk der kræves for at det ikke skal skumme? Og hvor høj skærehårdfasthed har Sikalimmet?Peter2400 sagde:
PU-lim kræver et presstrykk på 2-8 kg/cm2Karl_Pedal sagde:
Det er ikke at spøge med!
Behøver du virkelig at tænke på skjuvhållfastheten, 2 brædder sammenlimet med almindelig hvidlim tåler det meste.
Bedrevidende
· Hallands Län
· 859 indlæg
Det bliver 0,2 MPa hvis jeg ikke regner forkert. Ved søm-limning kan man komme op omkring 0,02 MPa, men jeg ved ikke, hvor højt man når med skrue-limning, så det er måske bare at opgive PU-limningen. Dog kan jeg ikke forstå hvordan PU-lim kan sælges i små tuber hvis det kræver en hydraulisk pres for at bruge det.Peter2400 sagde:
Forskydningsstyrken er som du siger egentlig ikke så vigtig, så længe den er 4 MPa eller højere (eftersom det er, hvad C24-træ kan klare). Så egentlig vil jeg bare sikre mig, at jeg får en limfuge der er stærkere end træet. Desuden skal min sammensatte stolpe forstærke en eksisterende stolpe der ikke er 100% jævn, så det skal gerne være en lim der kan udfylde mindre ujævnheder.
Bedrevidende
· Hallands Län
· 859 indlæg
Karl_Pedal sagde:
Det bliver 0,2 MPa, hvis jeg ikke regner forkert. Ved sømning kan man komme op på ca. 0,02 MPa, men jeg ved ikke, hvor højt man kommer med skruesamling, så det kan måske være, at det bare er at droppe PU-limningen. Dog kan jeg ikke forstå, hvordan PU-lim kan sælges i småtuber, hvis det kræver en hydraulisk presse for at bruge det.
Skærfastheden er, som du siger, egentlig ikke så vigtig, så længe den er 4 MPa eller højere (da det er hvad C24-træ kan klare). Så egentlig vil jeg bare sikre mig, at jeg får en limfuge, der er stærkere end træet. Desuden skal min sammensatte stolpe forstærke en eksisterende stolpe, der ikke er 100% lige, så det må gerne være en lim, der kan udfylde mindre ujævnheder.
Nu har jeg læst lidt mere hos Sika og bliver ikke direkte mindre forvirret. Almindelig SikaBond 530 (hvidlim) angives til at have et presstryk på 2-4 kg/cm², mens SikaBond 545 (PU) ikke har opgivet noget presstryk.
Klik her for at svare