Vitvaror
Anonymiserad 137805: [citat] nä överinlärning genom repetition är ju känt från värnplikten... fast det är ju inte så många kvar...
xxargs: om du håller emot fläktbladen när kompressorn startar och ljudet är borta och kommer tillbaka när du släpper fläktbladen så är det lagren i fläktmotorn - förmodligen oljesinterglidlager. en droppe olja kan tysta det tillfälligt men kommer tillbaka inom månader och kanske inom år då oljesinterlagret har glappat upp spelmässigt och lätt börja 'durra' igen när tillräckligt mycket
Anonymiserad 137805: [citat] det dröjer lite längre för att se om fukten i oljan börjat fräta på kompressorlindningen
Anonymiserad 137805: [citat] kortslutning ett element oftast undervärmen, bara mät och leta
Anonymiserad 137805: [citat] 5 år får du på en kinesisk elvita på elon. det behövs
Pandarius: [citat] Nu är den bytt och maskinen fungerar igen! Stort tack för din hjälp 😊
Anonymiserad 137805: [citat] det är utblandat! man får inte ha fjärrvärme temp på tappvatten utan det måste shuntas ner till max 65C dessutom måste man ha VVC för att inget tappställe (längst bort) får VV inom 15sek
hjelmen 1: [citat] Ja mät med en megger mellan jord och inkopplingarna till elementet.
Swedave: Två dygn och sek1500 senare och så är reparationen klar. Det var mycket riktigt kretskortet. Väldigt enkel att byta ut.
Anonymiserad 137805: superenkelt har du inte specialverktyget så använd en vinklad tång att skruva ur den och den lilla.
Hjälp Hjälp: [citat] Hahhahha det där har du tagit ur en plats solen sällan träffar. Helsike vad de går sönder! Deras tekniker är lata, i princip alla sju vi behövt träffa. Deras kundtjänst kan inte hjälpa till med nåt så enkelt som artikelnummer på reservdelar. Hela tiden hävdar de dessutom att de måste ta betalt för sina serviceverkstad, MEN varje gång har produkten varit behäftad med FEL.
Husbo73: Tänkte att jag lägger in min lösning på mitt problem med en Siemens varmluftsugn som fick jordfelsbrytaren att smälla och sen fungerade inte varmluftsfunktionen. Förhoppningsvis hjälper det någon. Det som hände var att jordfelsbrytaren löste ut en dag när vi startade ugnen, efter det gick den aldrig över ca 160 grader. Jag körde lite olika program och lät den svalna mellan varven,
Anonymiserad 137805: [citat] okay en utan sladdar men den är det.
UTFvemo: Vi råkade lägga in för mycket tvätt så det blev troligtvis för tungt för maskinen att gå så den slutade att funka och började visa felkod E:21. Detta är en Siemens iQ300. Hittade att det kunde vara kolet som var slut och beställde detta och kunde byta detta själv. Lyckades få bort felkoden men när jag sätter igång maskinen så kör den igång direkt och fyller upp med lite vatten
gujo0007: [citat] Okej, kanon ju, blir o ringaBosch då! Tack
Avemo: [citat] Idealiskt är de aningen trögare än ledarna mot överbelastning. Om det tar en timme av överbelastning innan kabeln är uppvärmd till en skadlig temperatur så räcker det gott om säkringen löser efter en halvtimme av överlast. Ju större överlast desto snabbare löser säkringen.
Anonymiserad 137805: [citat] Det är så du måste göra på moderna skåp så den biten är rätt. Men att påstå att vilken termostat som hellst passar i ditt skåp är och förblir en ren lögn.
Anonymiserad 137805: [citat] Då får du ta ur pumpen och rengöra pumpgropen
Anonymiserad 137805: [citat] absolut jätte enkelt att kolla i alla fall
Anonymiserad 137805: [citat] absolut är det en trefas som är mycket vanligt idag på vitvaror, det sitter en liten frekvensomriktare på kretskortet i dessa maskiner, även tömningspumpen är trefas. bedömt hitintills så är ikeas dyraste mycket prisvärd ok jag har ännu inte sett några fel på dessa det är väl 4 av ikeas toppmodeller som är bosch/siemens
Mc Tommy: [citat] Slog av jordfelsbrytaren och sen TILL, nu fungerar displayen!
Ernfrid69: Den är väldigt fin när man öppnar den. Allt ser nytt ut. Inget smuts på insidan.
Snubbelkant: Det blev avsågning och nya kopplingar istället till slut.
magnu: Jag bytte mina dämpare framifrån. Men mina dämpare kom från Miele. Ganska lätt att kommunicera med dem per mail. Fota typetiketten ochbeskriv/fota det du behöver så får du en snabb prisuppgift.
Rönn: [citat] Kollektorn såg likvärdig ut runt om, tack och lov.... så jag skruvade tillbaks kolen. Och så var det lite fippligt att skruva i den vänstra iom slangen ner mot pumpen... så råkar jag så klart tappa en skruv... och den går tydligen igenom ett mindre hål i bottenplåten och landar under maskinen... haha, vad är oddsen? 😄 Undersökte avloppet - mycket riktigt, där fanns ju
BirgitS: [citat] Ja rimligt, men som sagt jag vet inte om det är enligt reglerna eller inte.