Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 806 inlägg
Den gamla är märkt med både 230 V och 400 V beroende på var man tittar. Lapparna stämmer inte överens. Men på plinten så är den D-kopplad vilket tyder på 400 V. Låt oss hoppas det för då är inte uttaget katastrofalt felkopplat, bara nästan.
Det som fattas är då en neutralledare till uttaget.
Men jag vill inte säga någonting utan att kontrollera hela kedjan här från central till spis.
Men jag vill inte säga någonting utan att kontrollera hela kedjan här från central till spis.
Att dra fram en neutral går väl på typ 10 minuter om inget oförutsett händer, man använder en befintlig ledare (skyddsjorden) och drar med hjälp av den in en ny nolla och en ny skyddsjord samtidigt.J JoakimPe skrev:
När det är gjort kan du välja vilken spis som helst.
Kort fråga, är det en äldre lägenhet som saknar jordfelsbrytare?
I så fall kan det mycket väl vara som jag beskrev i inslag#15 man nyttjar skyddsjord som nolla =PEN
I så fall kan det mycket väl vara som jag beskrev i inslag#15 man nyttjar skyddsjord som nolla =PEN
Mätte spänningen i uttaget. 400V mellan stiften.Bo.Siltberg skrev:
Den gamla är märkt med både 230 V och 400 V beroende på var man tittar. Lapparna stämmer inte överens. Men på plinten så är den D-kopplad vilket tyder på 400 V. Låt oss hoppas det för då är inte uttaget katastrofalt felkopplat, bara nästan.
Bortsett från ugns lampan är sannolikt spisen hel.
lite svårt att följa vilka foton som är till vilken spis, men det ser ut som om bakstycket är bytt på den gamla och därmed felaktig infoJ JoakimPe skrev:
Redigerat av moderator:
Klicka här för att svara