I måndags var jag på imponerande Tele2 för att kolla Allsvenskan när frugan ringer och säger att kylskåpsdörren lossnat. Hon hade lyckats få dörren stängd. Dagen efter ringde jag lokal reparatör som snabbt kom ut och konstaterade att det inte gick att lösa men han skulle återkomma med offert. Det visade sig, enligt honom, vara gångjärnet som var trasigt men att även dörren (inbyggd display) behövde bytas.
Kostnad 8 000 kr men att de kunde ordna ett bra pris på nya vitvaror. Jag tackade nej och tänkte själv kolla runt på priser mm.
Men nånstans kändes det orimligt att ett trasigt gångjärn skulle få sådana konsekvenser. Manualer, youtube och besiktning av frysens konstruktion gjorde att jag förstod att den ”pigg” som lossnat var gängad och borde gå att skruva tillbaka om man fick loss dörren. Problemet var förstås kablaget som går genom gångjärnet. Dörren fick pallas upp, stöttas och sedan kom jag åt att gänga i piggen och få den rätt i hålet på dörrens överkant. Försiktigt lyfta och palla under dörren, ner på golvet och montera tillbaka nedre gångjärnet. Allt utan att dra fram skåpet, inte heller stänga. Ok, dörrfacken tömda och borttagna.
Med tanke på att jag opererade ensam var det svårt att ta bilder av förloppet men här är några iaf. Första visar när piggen är borta (låg lös). Redskap bestående av takstötta och några regelbitar
Kostnad 8 000 kr men att de kunde ordna ett bra pris på nya vitvaror. Jag tackade nej och tänkte själv kolla runt på priser mm.
Men nånstans kändes det orimligt att ett trasigt gångjärn skulle få sådana konsekvenser. Manualer, youtube och besiktning av frysens konstruktion gjorde att jag förstod att den ”pigg” som lossnat var gängad och borde gå att skruva tillbaka om man fick loss dörren. Problemet var förstås kablaget som går genom gångjärnet. Dörren fick pallas upp, stöttas och sedan kom jag åt att gänga i piggen och få den rätt i hålet på dörrens överkant. Försiktigt lyfta och palla under dörren, ner på golvet och montera tillbaka nedre gångjärnet. Allt utan att dra fram skåpet, inte heller stänga. Ok, dörrfacken tömda och borttagna.
Med tanke på att jag opererade ensam var det svårt att ta bilder av förloppet men här är några iaf. Första visar när piggen är borta (låg lös). Redskap bestående av takstötta och några regelbitar
Produkter som diskuteras: "takstötta"
Takstötta 1,6-2,9 meter Wolfcraft
Vid enmansjobb eller jobb med större skivor
479 kr inkl moms
Läs mer
I det här fallet handlade det ”bara” om tid. Inga nya delar behövdes. Själva arbetet tog ett par timmar, men eftersom jag inte kan det här så tog det mig ytterligare några timmar av efterforskning och klurande.Vonelffors skrev:
En kunnig och erfaren reparatör vars främsta uppgift inte borde vara att kränga nytt borde löst detta på max en timma?
Eller är det ett sätt att tjäna pengar på aningslösa kunder?