I måndags var jag på imponerande Tele2 för att kolla Allsvenskan när frugan ringer och säger att kylskåpsdörren lossnat. Hon hade lyckats få dörren stängd. Dagen efter ringde jag lokal reparatör som snabbt kom ut och konstaterade att det inte gick att lösa men han skulle återkomma med offert. Det visade sig, enligt honom, vara gångjärnet som var trasigt men att även dörren (inbyggd display) behövde bytas.
Kostnad 8 000 kr men att de kunde ordna ett bra pris på nya vitvaror. Jag tackade nej och tänkte själv kolla runt på priser mm.

Men nånstans kändes det orimligt att ett trasigt gångjärn skulle få sådana konsekvenser. Manualer, youtube och besiktning av frysens konstruktion gjorde att jag förstod att den ”pigg” som lossnat var gängad och borde gå att skruva tillbaka om man fick loss dörren. Problemet var förstås kablaget som går genom gångjärnet. Dörren fick pallas upp, stöttas och sedan kom jag åt att gänga i piggen och få den rätt i hålet på dörrens överkant. Försiktigt lyfta och palla under dörren, ner på golvet och montera tillbaka nedre gångjärnet. Allt utan att dra fram skåpet, inte heller stänga. Ok, dörrfacken tömda och borttagna.

Med tanke på att jag opererade ensam var det svårt att ta bilder av förloppet men här är några iaf. Första visar när piggen är borta (låg lös). Redskap bestående av takstötta och några regelbitar

• Närbild på kylskåpsdörrens gångjärn och lös pigg som behöver skruvas tillbaka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på kylskåpsdörren öppen visande gångjärnet med en gängad pigg och delar av skåpets innanmäte.
    Skapa konto
  • Reparation av kylskåpsdörr med lossnat gångjärn, stödd på pallar under arbete i kök.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
kingen101 och 58 till
  • Laddar…
PrylHLR av klass!

• Gilla
Kungen_283746 och 6 till
  • Laddar…
Kommer nog få en faktura för besöket, men vill försöka komma undan med hänvisning till goodwill 😎
Jag ger dem en fortbildning och nämner inga namn 😉

• Gilla
  • Haha
Arnejaevel och 14 till
  • Laddar…
Tyvärr finns det inte många reparatörer idag oavsett det handlar om kylskåp, bilar eller något annat. De kallas numera ”reservdelsutbytare”.

• Gilla
  • Ledsen
Hellwiz och 33 till
  • Laddar…
Hatten av för att du löste det!
"Repartörens" insatser vågar jag inte kommentera då riskerar jag väl att bli bannad 😅

Snyggt kök för övrigt!

• Gilla
Hellwiz och 5 till
  • Laddar…
K Klass0n skrev:
Hatten av för att du löste det!
"Repartörens" insatser vågar jag inte kommentera då riskerar jag väl att bli bannad 😅

Snyggt kök för övrigt!
Tackar. Luckorna lackerade i höstas, bänkskivor i laminat byttes samtidigt. Återstår att byta blandare, diskbalja o bänk.

L lordi skrev:
Tyvärr finns det inte många reparatörer idag oavsett det handlar om kylskåp, bilar eller något annat. De kallas numera ”reservdelsutbytare”.
Finns inte många som skulle betala för tiden heller 😉

• Gilla
Rocky McQueen och 4 till
  • Laddar…
Vonelffors Vonelffors skrev:
Finns inte många som skulle betala för tiden heller 😉
I det här fallet handlade det ”bara” om tid. Inga nya delar behövdes. Själva arbetet tog ett par timmar, men eftersom jag inte kan det här så tog det mig ytterligare några timmar av efterforskning och klurande.
En kunnig och erfaren reparatör vars främsta uppgift inte borde vara att kränga nytt borde löst detta på max en timma?
Eller är det ett sätt att tjäna pengar på aningslösa kunder?

• Gilla
Hellwiz och 11 till
  • Laddar…
Gängorna är nog kassa och piggen bryter sig snart loss igen. Tyvärr :(

M Masthugg skrev:
Tveksamt, det gick bra att dra i. Ingen synlig åverkan iaf. Sen är det lätt att ta elvans nyckel och dra åt då och då om så behövs 😊

• Gilla
MasMats och 6 till
  • Laddar…
Farstatjej90
M Masthugg skrev:
Hittade vitvaruförsäljaren 😅

• Haha
  • Gilla
Lostmoose och 18 till
  • Laddar…
Nej men en som haft samma problem.

kisumisu
Hmmm dagens prylar.

Bäst köpa då pch hålla sig till modeller där inga didplayer finns inbyggda på dörren.

Det vanliga är ju att handtagen lossnar, men hela dörren😱

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
M Masthugg skrev:
Nej men en som haft samma problem.
Aha, då förstår jag. Vilket märke var det? Hur lång tid tog det innan det hände igen?

Det borde ju gå att "limma" fast sprinten om gängorna är kassa, Loctite är ju också ett alternativ.

• Gilla
Dilato och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.