Är på jakt efter en ny fristående spis. Och bredden på samtliga modeller jag tittat på är 60cm. Min nuvarande spis ligger på ca 68cm bred. Är 60cm en ny standard?
Isf, förslag på vad jag gör med mina ca 8cm som blir över? 🤔

• Gilla
Jowigbg
  • Laddar…
P Pe_Er skrev:
Är på jakt efter en ny fristående spis. Och bredden på samtliga modeller jag tittat på är 60cm. Min nuvarande spis ligger på ca 68cm bred. Är 60cm en ny standard?
Isf, förslag på vad jag gör med mina ca 8cm som blir över? 🤔
Du tror inte att du har en 70cm spis.

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Du tror inte att du har en 70cm spis.
Mäter jag lite noggrannare så kan jag nog få till 68cm, men inte 70cm. Finns det en standard på 60cm och en på 70cm, eller vad?

P Pe_Er skrev:
Finns det en standard på 60cm och en på 70cm, eller vad?
Ja.

• Gilla
TCG och 7 till
  • Laddar…
Det finns 50,60,70,90
Men 60 är kraftigt dominerande. Förr var 70cm vanligt i större kök.

• Gilla
TCG och 7 till
  • Laddar…
Och om man har en "glugg" på 70cm men vill installera en 60cm spis. Finns det då någon smidig lösning, för att hantera gluggen på 10cm?

Då stoppar man dit ett litet skåp man kan ställa bakplåtarna i.

• Gilla
TCG och 10 till
  • Laddar…
Och dessa skåp finns färdiga att inhandla?

Storsockret
Jag bytte bänkskiva och byggde en utdragbar låda som jag försökte matcha med resten. Ikeas skådis som väggar och lite brädor och hjul. Det som störde mig mest var att fläkten inte längre var centrerad men tänker inte på det längre och ingen som inte vet om det lägger märke till det vid besök heller så.

Renoverat kök med nya bänkskivor och en ej centrerad fläkt ovanför spisen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kök med ny bänkskiva och utdragbar låda under arbetsbänken, ocentrerad fläkt över spishäll.
Skapa konto

Hemmagjord utdragbar kökslåda bredvid spis, med perforerad framsida och hjul, inte centrerad med fläkten ovanför.
Skapa konto

• Gilla
petgro och 43 till
  • Laddar…
Storsockret Storsockret skrev:
Jag bytte bänkskiva och byggde en utdragbar låda som jag försökte matcha med resten. Ikeas skådis som väggar och lite brädor och hjul. Det som störde mig mest var att fläkten inte längre var centrerad men tänker inte på det längre och ingen som inte vet om det lägger märke till det vid besök heller så.

[bild]

[bild]

[bild]
Det vart ju bra det där.
Själv så vill jag ha minimalt med pyssel. Har inga planer på ny bänkskiva och liknande.
Vill bara ha in en bra spis på plats, snabbt och smidigt. Men känner väl att allt med snabbt och smidigt, håller på och faller rätt så bra.. 🤔

Köp en 70 cm spis då? Det finns fortfarande många att välja på.

• Gilla
Roger Fundin och 13 till
  • Laddar…
Bosch har inga 70cm alternativ med induktionshäll.

Så vilka tillverkare ska man överväga? Kanske inte spelar någon roll nuförtiden, känslan är att det mesta är av svajjig kvalitet..

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
BirgitS
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
P Pe_Er skrev:
Bosch har inga 70cm alternativ med induktionshäll.

Så vilka tillverkare ska man överväga? Kanske inte spelar någon roll nuförtiden, känslan är att det mesta är av svajjig kvalitet..
Läs de olika trådarna om dålig effekt på Bosch/Siemens spisar innan du bestämmer dig för en sån.

• Gilla
saltis99 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.