Villalarm & Hemautomation
putte22: [citat] jag vet att Somfy Tahoma hub fungerar med bla Velux och andra märken.
anders07: [citat] Konsumentköplagen är ju väldigt tydlig i att tillverkaren/leverantören har en skyldighet att ta emot reklamationer upp till tre år efter köp, men efter två år faller ju bevisbördan över på köparen att felet var "ursprungligt". Elektronik som upphör att fungera där det inte finns bevis för yttre åverkan eller fukt blir ju per definition "ursprungsfel". Konsumentköplagen
David Wallin: En "generisk lösning" som kan funka beroende på vilka reläer du har är att lägga in en rutin i Google Home som säger att "om relä X slås på -> slå på relä Y" och vice versa. Förutsatt såklart att reläerna är kompatibla med Google Home. ...och det är såklart bättre om detta kan skötas redan av de två reläerna så att beroendet av internetuppkopplingen kanske minskar något.
Menesi: Hej, Har införskaffat mig ett NookBox larm. Dock behöver jag lite hjälp med ett par saker som ni kanske kan hjälpa mig med? 1. Hur får man igång så att den skickar sms vid larm? 2. Hela huset består av Philips Hue lampor (som jag förstår ska fungera med Nookbox) men hur parar man ihop systemen? 3. Rörelsesensorn som medföljer reagerar inte direkt när man larmar på utan efter ca en
Achren57: Om jag knappar in att pucken ska slå till en lampa kl 10 så måste den informationen lagras någonstans. Om telefonen kan vara avslagen måste den informationen finnas någon annanstans.
Markarbetaren: Sent svar men.. Jag har typ 7st D-link kameror. När nån av kamerorna känner av en människa eller fordon (inbyggd Ai) så skickar kameran (via nätverket) en pushnotis med stillbild till telefonen. Där kan jag välja om jag vill titta live, starta kamerans siren, prata live om en människa är där...osv. osv. Naturligtvis ingen månadskostnad för lagring.. Jag har 3st olika MyDlink appar.
sinclairhacker: [citat] Jag kör med Tempest , och är mkt nöjd. Bra garanti, app o firmware som upodaterss osv. Men man har inte satsat än på att verkligen få in den i Europa tyvärr, så frakt osv kostar, och support som är bra, är från USA Man bör köpa till deras externa batterbaxkup, inbyggda solcellerna o lifo batteriet klart sig fint här i nivå med Stocholm Oslo utom kring november december , 10
tunellm: [citat] Lite halvt en varning, mätningen av luftfuktighet på dessa sensorer verkar skilja sig rätt rejält från sensor till sensor (om jag inte fått en hel drös måndagsexemplar). Temperatur verkar mätas betydligt bättre!
Jocce81: [citat] Vet inte riktigt hur "hårt" det blir mot motsvarande, kontra privatperson? Tror inte brottet som EENTUELLT kan komma upp är tillräckligt stort för att du ska bli av med jobbet iallafall? Annars sätt en kamera från "fel håll", typ Åtelkamera på batterier, som filmar in mot huset.... /Jocce
jas39: Sen använder jag ThermIQ-ROOM2 för styrning av min Thermia värmepump. Har lite mer funktioner än husdata och bygger på wifi med MQTT-meddelanden som gör det enkelt att integrera med olika husstyrningssystem. Förutom styrning/loggning kan den göra tidsstyrning mha EVU funtionen samt emulera en innegivare så att man styr på faktisk innetemperatur.
Pin: [citat] Den mobila kopplingen från porten måste ju gå ut på internet via WiFi eller fast kabel så det borde inte vara någon större skillnad. Mobilt har troligen en molntjänst och en app.
andymannen: Började med HA faktiskt och den står kvar i bakgrunden fast den gör inget idag. Använder den mest för att "greja" lite och försöka lära mig lite mer. Lite mycket kodning, Github osv, är fullständigt kass på det så det blir mycket youtube. Känner att min tid inte räcker till det. Men det är ett sjukt bra system. I dag är det faktiskt Homey som sköter det mesta. Jag tycker det är
mexitegel: Ah, bara LoRa. Ja, då är det ju en annan femma :(.
Schäfer: Tänk på att Du behöver ha koll på den absoluta fuktigheten, om du styr efter den relativa fuktighet blir det inte så bra. Home Assistant är ett bra val, men är detta enda funktionen du är ut efter så är en Arduino lösning mer lämpad i mitt tycke.
Fumble: [citat] Nu har jag köpt en Philips Hue utomhusdetektor och vilket lyft! Fantastiskt bra och pålitlig. Det primära syftet var att få en ljussensor, men rörelse och temperatur finns inbyggt. De små philio-detektorerna blir degraderade till inomhussensorer. /Fumble
hajof70: Hej där, I linje med tråden Styra gammalt DCS 864-larm skaffade jag mig en "Modul för fast telefoni via 4G för larm & samtal" från Acandia. Den vill ha: Matningsspänning: 12-24VDC Strömförbrukning: 120-500 mA (om än att manualen säger "minimum 500mA) Min tanke var att jag skulle kunna ta ström från Zx-plintarna (egentligen Tx-plintarna på min "AXT Terminal Expansion Module" som väl
Christoffer L: då ha dom ett år kvar till 10årsdagen från tillverkningen . blir ett gäng batterier iaf. från Verisure :/
blackarrow: Man kan tycka det är överdrivet att ha flera brandvarnare i en lägenhet, men det kan var tvärtom. Det kan vara viktigt att vakna och komma ut ur lägenheten innan det blir för mycket rökutveckling/brand. Alternativa utrymningsvägar kanske inte finns utan man måste passera hallen till ytterdörren. Några anektoter. Ja, brandvarnare kan lösa ut falskt. Hade en sån i förrförra huset som
Ritte: Strömbrytare i badrum har också tillgång till Neutral, de sitter utanför/ovanför badrummet och man kan placera men enbart brun/vit går ner i röret.
etompau: Det ska inte vara några problem. Detektorerna reagerar på rörelse inte på ljusnivån.
Nenneberglund: Hej hur löste du karmöverföringen? Med kablarna alltså. // Nenne
Jocke Best: Jag har en lösning hemma med en Zigbee-knapp (Ikea) med en klisterlapp som indikerar ringklocka. Eftersom jag har Home Assistant så har jag gjort en automation som skickar ett pling-plong i mina smarta högtalare. Man kan använda vad som helst som ger ljud. Tex en smart plugg som slår på och låter en signal drivas. Som ett extra steg har jag att det går en notifiering till min mail att
Bjos: Två konstruktiva frågor som borde testats, men jag gör detta för sonens räkning i Malmö, där jag själv inte befinner mig förrän om 14 dagar. Tänkte ev få konfirmerat här om jag är rätt ute då jag tänker att ny trafo måste till + hur det kan te sig sig när två kretsar möts, som i det här arrangemanget. Det intressanta är dock att allt fungerade i början på juni. Både
HasseTeknik: Jag har nu givit upp försöken med den kameran och skickat den till återvinningsstationen:(
MEriksen: Bra tips. Har også en Arduino Uno liggende. Er litt i tenkeboksen på hva jeg skal gjøre. Det er jo egentlig bare å stoppe modbus på pumpen ved behov for oppdateringer på pi`en.:rolleyes:. Openhab sin nibe binding virker utmerket og er stabil.
Paxman: Elegant lösning Dowser4711! Klart mer komplicerad än min lilla rörelsedetektor, men helt säkert mer tillförlitlig. Den där skumma låsmojängen skaffade jag inte i första hand för att leverantörer ska kunna öppna lådan, utan för att vi ska kunna ha låst låda utan att behöva komma ihåg nyckeln varje gång. Jag ska också vara ärlig och erkänna att jag inte läste det finstilta
David Wallin: [citat] Jag vill ha en elektrisk fönsteröppnare så att det blir binärt och bra! :rofl: Hmmm. Väga plantorna? Ja kanske? :thinking:
Daniel__s: Nu är det löst, stödjer inte plus varianten. Dom kollar om det går att lösa, får väl leva med 2 olika appar så länge ;)