Villalarm & Hemautomation
David Wallin: [citat] Japp! Men lat som man är så känns det helt okej. :rofl:
HeddanL: [citat] Tack, är typ dessa jag kikat på, intressant att se om någon har testat dessa eller liknande. Annars får jag väl ringa till återförsäljaren…
Jacob Låsmontör: Hej, lite sent svar. Det går att montera Yaledoorman men täckskyltar kan behövas. Vi har både fabriksgjorda och måttbeställda som kan fås i valfri färg. Bifogar bilder. ’Jacob Direkt Säkerhet 0708-102630 direktsakerhet.se [bild] [bild] [bild] [bild]
r3tina: Hej, Får event rapport i konstig format (L09847E#001234 3401 00 501; ) helt plötsligt. Någon som vet varför?
thomis: Hej, Tack för snabbt svar, jag är inte lika kvick. 5 ledare blir nog svårt från skåpet. Sitter med gamla 15 rör(16 är dem inte i alla fall) som är ingjutna, så min tanke är att dalislingan får ta sig runt och ut där det finns möjlighet, troligtvis via taket och komplettera redan dragna trådar från elskåpet. Min förhoppning är att kunna gå från takdosa till takdosa, snarare än
AnonyKanga: Snyggt jobbat! Kanske får beställa ett par såna sonoff-sensor för framtida bruk jag också. Verkade ju vara väldigt smidiga att jobba med faktiskt.
rockthelobster: Alltså ASSAs egen https://homey.app/en-ca/app/com.yalehome/Yale-Access/ Sen använder den sig av talesman servrar. Connecten är sådär stabil. Krånglar om man har den inkopplad mer än någon meter från låset. Men det funkar.
rotbackarn: Testet fick rulla vidare, först ett par veckor i garaget. Temperatur mellan 7 och 12 grader. Si7021 klättrar smått men stadigt. Även Aqara stiger lätt. DHT22 stiger också men långsammare. [bild] Sen bars testet in igen, och försummades ett tag. Efter drygt 2 månader kan vi se att DHT22 sköter sig bra. Visserligen ett offset mot target på 3-2 procentenheter, men annars ganska stabil.
Markarbetaren: Jag beställde ytterligare en https://www.inet.se/produkt/5412724/d-link-dcs-8635lh i veckan då jag tycker dom är väldigt prisvärda. Det blir den 6'e av denna modellen.
SnickareHobb: Har faktiskt inte kommit mig för att göra detta förrän idag. Jag kopplade dock bara in en fjädrande strömbrytare. Fungerade utmärkt! Är lite osäker om jag verkligen vill styra garageporten via wifi. Enda fördelen vore att kunna hålla koll på om den är stängd eller inte.Men en fjädrande strömbrytare inne i garaget är perfekt. Har tidigare bara öppnat och stängt porten genom att
Rapid: [citat] Hoppsan, japp du har rätt. Jag har inte spenderat 40 lax. På frågan om vad vi har haft för nytta av de pengarna så månadssparar vi i fonder det vi får över, så än så länge har vi inte haft "nytta" av pengarna. Oavsett, poängen var att larmet funkar än. Vi får se om något år när 2G/3G nätet stänger ner hur jag löser det. Återkommer då.
b218492: [citat] Blev visst lite "svängelska" i mitt tidigare inlägg, ska försöka igen :-) Först, det är inte någon av koderna för "masterinstallatör", "installatör" eller "vaktkod" utan den kod som är knuten till "anv. 01" eller som jag skrev tidigare "User 1". Om du bara har en kod för att larma av/på så är det troligen den men du kan titta efter såhär: 1. Logga in i "INST. LÄGE" 2.
Demmpa: Mätte precis på vårt utökningskort med spänningsmatning, samma låda som 4320, fick 30,9 VAC från transformatorn in på PSU-kortet. [bild]
Husdjur: [citat] Känns ändå bättre med Ajax systemet, än alla dessa månadskostnader från övriga företag. Man äger dessutom produkten. Kanske kan vara mer värt att göra två moment istället för ett! :)
Husdjur: Trådade system är vida överlägsna alla (ursäkta) skräpkameror liksom Arlo/Ring! + POE kamera med KONTURNERLIG inspelning på hårddisk missar inget till skillnad från IP kamerorna + Beroende på storlek på HDD , kan man kolla tillbaka i tiden en månad eller mer + Bildkvaliteten + Push notiser med hjälp av rörelsedetektor & kamerans förvalda larmområde + Behöver aldrig byta batterier
Hannuse: En till uppdatering i funktionaliteten efter en vecka med lite kyligare klimat. Om det är kallare än 20 minusgrader så fungerar inte kameran, detta verkar ligga i designen, den "stänger av". När det blir varmare så "kommer den tillbaka" utan att man behöver göra någonting. Så det kan vara bra att veta för er som tänker montera den utomhus i kallt klimat. Batteritiden verkar dock
Martin Lundmark: [citat] Hej, Bamsefar Jag skriver här både till dig och andra som är intresserade av belysning och ljusstyrning. I ditt första inlägg klagade du på dåliga konstruktioner. Jag försöker förklara att det vi kallar för "dimmer" och sätts i serie med lasten (likt en strömbrytare) konstruerades en gång i tiden för glödlampan och är inte kompatibel med dagens elektroniska nätdelar till
David Wallin: [citat] Nej det ska in i configuration.yaml. Då får du två nya sensorer med det totala elpriset, en med alla decimaler och en med bara två, vilket känns mer rimligt.
hajof70: Då så, då var det hela löst. Fick pröva två enheter innan jag fick till det som jag ville, dvs styra larmet via tonvalstelefon, utan inblandning av appar eller hemsidor. Först prövades Adapter2 från Ungerska Tell, inhandlad via Acandia (https://www.acandia.se/product/modul-for-fast-telefoni-via-4g-for-larm-samtal). Omfattande funktionalitet som kräver mycket manualläsande innan man
Achren57: [citat] Tack för din hjälp. Tror jag löst det, ena kanalen var inte i klickad att den ville ha kontakt med cloud, den andra var det. Nu när båda är i klickade verkar det fungera.
Attitudeswe: Ikea säljer väl vinglas för 2kr/st? Lägg några i en flyttkartong och kasta på en takpanna...
Emanuel01: [citat] De nycklar som följer med sticker man in på undersidan på utsidan för att låsa upp om batteriet tar slut.
jdahlgren: [citat] Svarar mig själv och återkopplar med att det fungerade direkt när jag flyttade min esphome in i larmet och fick kortare kabel. Den längre kabeln gav förmodligen för högt motstånd för att enheten skulle registrera HIGH or LOW input.
paralun: [citat] Jo, Homey Pro får Mattermjukvaran men den är kraftigt dyr. Sen var jag in och frågade på Kjell&Co om Homey Bridge men killen jag frågade (som jag vet är kunnig) "duckade" över min fråga om Matter. Jag kan inte se den perfekta controllern just nu.
Dowser4711: [citat] Den fungerar kanon i grund och botten, men de har av någon orsak stannat av i utvecklingen. Senaste uppdateringen kom i mitten av 2021, så jag skulle inte helhjärtat rekommendera det i dagsläget.
sebastiannielsen: [citat] Korrekt, hela poängen med just ARX är att man får passagesystemet integerat med motorlåsen, så att kortläsare och motorlås ligger på samma buss. Så antingen integration mellan SPC och läsare + separat motorlåsstyrning. Eller integration mellan motorlås och läsare + separat larmstyrning. Typ bara ASSA och Exma som har funktionen att köra låsstyrningen över samma buss som
j.f.s: Jag har lite gamla Powermax enheter liggandes om de passar?
nikasp: Hej! Fick en il att jag måste köpa ett Yale L3 NU. På detta hemsida finns nada info om paket såsom Family och All Inclusive. Någon som vet vad jag ska köpa om jag vill ha the works med brygga och brickor till en familj om fyra pers osv. 18:10 nu och Bauhaus och Hornbach stänger kl 20.