blackarrow
blackarrow: [citat] Aha, forfarande ”System Nexa” 433MHz
9 svar · 10,4k läst
hahalj
hahalj: [citat] Ja, den finns på min lista. Bland de dyrare alternativen.
11 svar · 4,9k läst
·
H
Herr byggare: [citat]
2 svar · 7,5k läst
hahalj
hahalj: Köpte den där Wiz-lampan, funkar klockrent. Har -74 dBm signalstyrka på Wifi:et där den sitter, så det räcker precis. Tyvärr har inte WiZ-integrationen i HA stöd för justering av färgtemperatur, så det får göras via WiZ-appen istället. Är väl kanske inget man ändrar på så ofta, jag behöver bara köra automation med styrning utifrån solen och klockan för justering av
9 svar · 3,8k läst
MathiasS
MathiasS: Föreslår att du lägger energin på att minska avdunstningen från poolen istället. När solfångaren ger något värmetillskott är poolen varm ändå.....av samma skäl som att solfångaren fungerar.
4 svar · 2,0k läst
Skogspromenix
Skogspromenix: Bra tips, tack! Det verkar ju dock som att deras produkter kan kosta en del
3 svar · 1,8k läst
S
Sörhaga: Fixat: Strömsätt typ 10sek därefter släck och tänd 6 gånger i lugn takt ( de måste slockna efter brytning). På tändningen efter 6:e brytningen börjar de blink igen. :cool:
1 svar · 930 läst
fgo
fgo: Är det någon här inne som testat Sonoff NSpanel Pro? https://sonoff.tech/product/central-control-panel/nspanel-pro/ Begränsat utbud i Sverige men går att få tag i via ebay/ali Verkar vara en trevlig enhet men har en del att önska. Det som triggade mig var att den är androidbaserad och går att side-load vanliga androidappar.
0 svar · 1,4k läst
S
Simon11: [citat] Har googlat endel men yale verkar inte finnas kvar på den svenska marknaden, hittar det bara på amazon eller liknande ställen. Hade hellre gått till en butik där man kan tala med en säljare. Är inte ute efter massa funktioner. Bara att det larmas av när man låser upp dörren och att man får notis eller sms om larmet skulle gå till alla inlagda mobiler. Reviderar svaret något,
2 svar · 3,1k läst
tensiden
tensiden: Jag har letat lite efter en lösning som kan ordna följande: Känna av "någon enhet", exempelvis tag, mobiltelefoner eller liknande som går att bära med sig Om enheten är inom 20-30m, slå till ett relä eller två Om enheten inte längre är inom räckhåll, slå av efter ett par minuter Det är för att lösa belysning på en plats, men bara om man har en tagg eller motsvarande. Jag har
0 svar · 1,3k läst
T
Tjornis: Eller detta [bild]
91 svar · 23,1k läst
·
T
91 svar · 23,1k läst
·
W
Webbax: Ta en titt här, detta är godkända produkter för larminstallation (med sabotage) https://alarmtechglobal.com/sv/63-installationsmaterial
2 svar · 1,0k läst
K
kva: [citat] Jag tycker nog att elektrikern ska stå för den tiden och kostnaden. Jag vet ju inte hur uppdragsdialogen har gått men du fick ju inte det du ville ha. Gränsfall om det är fackmannamässigt utfört att lämna en kund med en installation som varken fungerar som som tillverkaren avser som kunden önskar. Lycka till oavsett hur du går till väga.
3 svar · 1,9k läst
S
Stanem: [citat] Alltså, jag är en riktig nybörjare. Vad jag har gjort är att under panelen Energi så finns det Nätförbrukning och där konfigurerade jag med förbrukningsvärdet per timme och la till entitet sensor.nordpool för att räkna ut timpriset. Alltså ingen programmering utan bara fyllt i mallen. Försöker läsa mig till hur allt fungerar men är inte helt enkelt. Hur skapar man en
3 svar · 1,8k läst
V
Villa1949: Ok. Jag har huvudsäkring på 16a i huset. Ok, då verkar det kunna gå att göra så. Annars blir det väldigt många pluggar om man vill kunna kontrollera mycket elektronik.
15 svar · 3,7k läst
·
M
Mortsken: För att få F ska man trycka *6* Så det funkade. Men den ringer upp om och om igen ändå. Antar att det ska bekräftas på något sätt.
3 svar · 1,4k läst
M
MrDizzy: Just det med tjuven som halkar o får skadestånd bygger på att man som fastighetsägare kan bli skadeståndsskyldig om en besökare halkar och gör illa sig. Det gäller alla besökare inkl försäljare och Jehovas osv När "besökaren" begått ett brott är besökaren inte längre besökare och lagarna om skadeståndsskyldiget vid bristande underhåll(snöskottning/sandning etc) gäller ej.
72 svar · 24,5k läst
·
K
KrisMoody: Hej forumet, Jag har några funderingar jag hoppas ni skulle kunna hjälpa mig med. Jag vill göra huset lite smartare när det kommer till värmehanteringen och har några tankar men lite kunnande inom området. Jag funderar på att sätta in smarta radiator termostat tillsammans med magnetsensorer på fönster och temp.sensorer i rummen. Elementen är vattenburna genom fjärrvärme.
0 svar · 804 läst
pacman42
pacman42: Jag har iofs några som kör på ett eget wifi-SSID som bara aktiveras när jag skall byta färg på dem (de är vita större delen av året, men får andra färger på storhelgerna). Men de skulle aldrig få komma in på mitt vanliga WLAN-nät.
8 svar · 1,3k läst
G
Gabbe1: [citat] Jag håller ca 10 grader där just nu när jag kör elpatronen 3.5 timmar varje natt (med hjälp av en din-monterat timer). Jag vill kunna öka drifttiden och höja tempen till 17-18 inför mina besök i huset.
2 svar · 950 läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: Min rekommendation är KNX och DALI. Det är en väldigt bra kombination. Här ett exempel: [MEDIA=youtube]iqIFvXK-c2A[/MEDIA] //Patrik
21 svar · 3,8k läst
P
paralun: [citat] Det kommer att hända massvis efter nyår eftersom "de stora drakarna" enats om en ny standard Matter. Sannolikt kommer det en uppsjö med nya produkter inkl att befintligt stämplas som "kompatibelt". Just nu finns det mycket skräp på marknaden men det blir sannolikt bättre nu och det kommer mycket sannolikt mer robusta lösningar som du nog efterlyser. Om Matter:
2 svar · 897 läst
Norrtull
Norrtull: Våran skulle onekligen inte funka alls om detta stämmer. Så Hero 2.0 har inte det är min bedömning.
12 svar · 1,6k läst
B
Bamsefar: Nu efter att fått en helt ny Somfy Tahoma Switch, TU332 istf den förstas TU132, så fungerar allt nästan som det skall. Det är fortfarande pain att få in ex mina gardinmotorer i Tahoma Switch, för det fungerar inte som Somfy's app påstår osv, utan helt plötsligt är de bara inkluderade. Men då lirarar det. Notering 1: alltså Switch med nummer TU332 - det är tydligen viktigt! Notering
2 svar · 2,1k läst
T A
T A: [citat] Jo det blev ett bra svar för det var lite detta jag var ute efter… Vilka komponenter man i så fall behöver för att skapa ett eget larmsystem. Dock måste det funka med yale doorman..
2 svar · 3,2k läst
C
Construo: [citat] Ja, den kanske ska tryckas in… måste testa det! Tack !
6 svar · 3,0k läst
·
C
cpalm: Har ett trådlöst "kinalarm" från Climax som kostade några tusenlappar och som vi hade i förra huset. Förvisso köpte vi det framför allt för att kunna styra värmen på distans, men det var helt okej som larm beträffat med i princip alla finesser man kan förvänta sig.
7 svar · 2,5k läst
·
A
alfista: [citat] Oavsett vilken dimmer du väljer så lär den kräva obruten fas, så om din tanke var att installera den i takdosan så får man ju ombesörja det på lämpligt vis.
6 svar · 1,3k läst
D
Dethleffs: [citat] Stort tack Chrin o God jul!
2 svar · 1,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.