1 997 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Önskar allmänt råd om lås / låssystem
Hej alla kloka,
Jag funderar på om det är dags att byta låslösning. Den jag har, Assa Cliq, skaffade jag 2010. Den gången var helt elektroniska lås inte accepterade av försäkringsbolagen, så därför blev det Cliq som är både fysisk nyckel och elektroniskt lås.
Lösningen har tjänat väl nu i mer än 12 år - vid några tillfällen har barn eller gäst tappat bort en nyckel, och då har jag kunnat programmera bort den tappade nyckeln ur systemet, utan att behöva byta några cylindrar. Vid ett tillfälle debiterade en hantverkare som lånat nyckel ett orimligt antal timmar - då kunde jag med låsets logg visa att han inte varit här mer än knappt halva den tidsperiod han påstod. Och liknande fördelar.
Problemet jag ser är att lösningen är rätt dyr. Initialkostnaden på ca 20 000 kr för programmeringsenhet och ca 5000 kr per cylinder har jag tagit för länge sedan. Men nycklarna slits och slutar ibland fugera, och kostar ca 2500 kr/st hos min återförsäljare. Nu står jag inför att byta ut kanske ca 5 nycklar, och det blir då en rätt rejäl peng att plöja ned ytterligare i en lösning som jag funderar på om den är på väg att bli gammal. Dessutom är det lite besvär varje gång ett batteri ska bytas i en nyckel, och ny tid sättas i nyckeln med hjälp av programmeringsenheten.
Jag har Cliq-lösningen på 3 dörrar hemma, och 1 i annan bostad, så 4 dörrar totalt. Antagligen tillkommer en dörr nr 5 inom kort. Min hemautomation är baserad på KNX, men jag ser inget jättebehov av att integrera låset med den. Larmlösningen är Visonic. Tycker inte det är nödvändigt att integrera med larmet heller.
Jag förstår att bästa lösningen nog är något system tänkt för företagsfastigheter, med framdragen el och nätverk till varje karm. Men det känns som en alltför stor sak. Så något batteri- och WiFi-baserat bör det nog vara.
Det uppenbara valet är Yale Doorman L3. Men omdömena om den ser ut att variera. Vilka andra lösningar bör jag titta på? För/nackdelar?
Eller ska jag bygga vidare på Cliq? Den verkar fortfarande användas.
Jag funderar på om det är dags att byta låslösning. Den jag har, Assa Cliq, skaffade jag 2010. Den gången var helt elektroniska lås inte accepterade av försäkringsbolagen, så därför blev det Cliq som är både fysisk nyckel och elektroniskt lås.
Lösningen har tjänat väl nu i mer än 12 år - vid några tillfällen har barn eller gäst tappat bort en nyckel, och då har jag kunnat programmera bort den tappade nyckeln ur systemet, utan att behöva byta några cylindrar. Vid ett tillfälle debiterade en hantverkare som lånat nyckel ett orimligt antal timmar - då kunde jag med låsets logg visa att han inte varit här mer än knappt halva den tidsperiod han påstod. Och liknande fördelar.
Problemet jag ser är att lösningen är rätt dyr. Initialkostnaden på ca 20 000 kr för programmeringsenhet och ca 5000 kr per cylinder har jag tagit för länge sedan. Men nycklarna slits och slutar ibland fugera, och kostar ca 2500 kr/st hos min återförsäljare. Nu står jag inför att byta ut kanske ca 5 nycklar, och det blir då en rätt rejäl peng att plöja ned ytterligare i en lösning som jag funderar på om den är på väg att bli gammal. Dessutom är det lite besvär varje gång ett batteri ska bytas i en nyckel, och ny tid sättas i nyckeln med hjälp av programmeringsenheten.
Jag har Cliq-lösningen på 3 dörrar hemma, och 1 i annan bostad, så 4 dörrar totalt. Antagligen tillkommer en dörr nr 5 inom kort. Min hemautomation är baserad på KNX, men jag ser inget jättebehov av att integrera låset med den. Larmlösningen är Visonic. Tycker inte det är nödvändigt att integrera med larmet heller.
Jag förstår att bästa lösningen nog är något system tänkt för företagsfastigheter, med framdragen el och nätverk till varje karm. Men det känns som en alltför stor sak. Så något batteri- och WiFi-baserat bör det nog vara.
Det uppenbara valet är Yale Doorman L3. Men omdömena om den ser ut att variera. Vilka andra lösningar bör jag titta på? För/nackdelar?
Jag hade tidigare Yale Doorman, och hade inga problem med det.StockholmM skrev:
Hej alla kloka,
Enkelt att programmera in taggarna och enkelt att byta batterier.
Jag vet faktiskt inte vad problemet med den är, men har inte följt med utvecklingen där på några år.
Tyvärr fick jag inte in det i mitt "smarta hem", så jag har bytt till Danalock och då även monterat en kodterminal, så att man kan öppna med kod.
Danalock lösningen fungerar också bra tycker jag, och det är enkelt att ge någon tillfällig access, och det finns loggar på allt om man behöver det, och det är enkelt montage samt batteribyte.
Tyvärr finns det inte taggfunktinalitet vilket jag ibland önskat.
Men jag öppnar med mobilen om det behövs, men oftast sköter den det automatiskt i och med att jag "kommer hem", så jag behöver sällan göra någon extra manöver.
Och ett Danalock kostar ca 1500kr/dörr, och ytterliggare en tusenlapp om du vill ha "keypad" också, prisvärd lösning tycker jag.
Jag köpte bg3000 nyss. Har kvar det gamla låset som jag kan låsa med nyckel eller vredet på insidan. Bg 3000 gör att handtaget på utsidan inte funkar. Sen har de fingeravtrycksläsare som jag använder. Min dotter har så små fingrar men hon använder tagg eller kod. Taggarna lägger man till i mobilapp. Går även att låsa upp med mobilen(Bluetooth).
Kan köpa till gateway så man kan låsa upp på distans och få pushnotiser.
Behövde bara borra ett hål för strömkabeln och kapa skruvarna i rätt längd.
Det såg ju faktiskt riktigt trevligt ut, och enkelt att hantera.E Emanuel01 skrev:Jag köpte bg3000 nyss. Har kvar det gamla låset som jag kan låsa med nyckel eller vredet på insidan. Bg 3000 gör att handtaget på utsidan inte funkar. Sen har de fingeravtrycksläsare som jag använder. Min dotter har så små fingrar men hon använder tagg eller kod. Taggarna lägger man till i mobilapp. Går även att låsa upp med mobilen(Bluetooth).
Kikade lite på det nu, har inte sett det förut, och det har viss möjlighet att integreras i ett "smart hem" beroende på vad man har valt där.
De nycklar som följer med sticker man in på undersidan på utsidan för att låsa upp om batteriet tar slut.Hannuse skrev:
Klicka här för att svara