F Figge4 skrev:
Jag har Shelly puckar och Shelly Smartplugg som styrs av Homey (beta) med timpris-information från Tibber. Jag kan styra t.ex. VVB så att den bara är på under dygnets 4 billigaste timmar.

Får man fråga om du kan använda homey beta som bara molntjänst, eller har du en homey pro? Jag får in shellyn i homey beta molntjönsten men hittar inte hur man kan styra den mot timpris där. Har beställt en homey pro i oktober men får nog vara glad om den kommer till nästa vinter,

• Gilla
Labels
  • Laddar…
E Erik321123 skrev:
Får man fråga om du kan använda homey beta som bara molntjänst, eller har du en homey pro? Jag får in shellyn i homey beta molntjönsten men hittar inte hur man kan styra den mot timpris där. Har beställt en homey pro i oktober men får nog vara glad om den kommer till nästa vinter,
Jag kör Homey beta endast som molntjänst. (5 enheter gratis) Man behöver lägga till Tibber som en enhet i Homey för att kunna styra mot timpris

F Figge4 skrev:
Jag kör Homey beta endast som molntjänst. (5 enheter gratis) Man behöver lägga till Tibber som en enhet i Homey för att kunna styra mot timpris
nice nu funkade det!! Jag la bara till homey i tibber, inte vice versa. Stort tack!

Min diskmaskinslösning är både hyffsat billig och någorlunda lättanvänd....

Jag köpte ett Ikea trådlös kit med en väggbrytare och en vit knapp. Väggbytaren sitter vid diskmaskinen och är normalt sett alltid på. Man fyller maskinen och startar som vanligt. Vill man sedan att den skall vänta till billig el så trycker jag på knappens 0:a och stänger av. Sedan låter jag Home Assistant och Node-RED via Tibber pluggin slå på elen i början av timmen av de 4 billigaste timmarna på dygnet (samt om elen är billigare än en krona, jag kunde inte låta bli). Diskmaskinen går igång och brytaren är på igen tills knappen stänger av.

Jag har en zigbee dongle inkopplad och zigbee2mqtt för att styra väggbrytaren och andra ikea prylar. Samt lite kinesiska zigbee brytare. Fungerar utmärkt.

Sen använder jag ThermIQ-ROOM2 för styrning av min Thermia värmepump. Har lite mer funktioner än husdata och bygger på wifi med MQTT-meddelanden som gör det enkelt att integrera med olika husstyrningssystem. Förutom styrning/loggning kan den göra tidsstyrning mha EVU funtionen samt emulera en innegivare så att man styr på faktisk innetemperatur.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.