8 150 läst ·
5 svar
8k läst
5 svar
Tips på bra väderstation för HA
Någon som har tips på en bra och vettig väderstation som går att koppla till Home Assistant? Tex med z-wave.
Utetemp, vind, regn etc.
Utetemp, vind, regn etc.
Jag går i samma tankar och lutar åt denna:
https://www.hobbyequipment.se/z-wave/qubino-weather-station.html
Jag vill dock montera vindmätaren på ca 8m höjd, och jag har inte lyckats läsa mig till hur det funkar med batterier och solceller till denna. Eller om det är enkelt att ansluta en batterieliminator. Jag har tillgång till ström nära den tänkta platsen.
Jag har ingen lust att någonsin byta ett batteri i den.
https://www.hobbyequipment.se/z-wave/qubino-weather-station.html
Jag vill dock montera vindmätaren på ca 8m höjd, och jag har inte lyckats läsa mig till hur det funkar med batterier och solceller till denna. Eller om det är enkelt att ansluta en batterieliminator. Jag har tillgång till ström nära den tänkta platsen.
Jag har ingen lust att någonsin byta ett batteri i den.
Det lutar nu åt en Netatmo väderstation för min del. Den har temperatur, luftfuktighet, luftkvalitet, lufttryck, väder och sedan kan man köpa till regn och vindmätare.
https://www.netatmo.com/sv-se/weather/weatherstation
Dessutom går den att integrera med andra tjänster. Tibber har tex en färdig integration.
https://www.netatmo.com/sv-se/weather/weatherstation
Dessutom går den att integrera med andra tjänster. Tibber har tex en färdig integration.
Jag kör med Tempest , och är mkt nöjd. Bra garanti, app o firmware som upodaterss osv.S spacemoose skrev:
Men man har inte satsat än på att verkligen få in den i Europa tyvärr, så frakt osv kostar, och support som är bra, är från USA
Man bör köpa till deras externa batterbaxkup, inbyggda solcellerna o lifo batteriet klart sig fint här i nivå med Stocholm Oslo utom kring november december , 10 dagar utan direkt sol är för tufft.
har stöd för ifttt o en skara av nördar kring sig, är ju ett f d kickstarter-projekt
men jag har ingen aning om det finns något för HA utvecklat, och totslt sett rekommenderar jag det mest om man är beredd isåfall o gräva sig in i hur det fungerar. Finns forum för de som utvecklar.
hoppas de även satsar på Europa , för lite mer konkurrens behövs, skall man ha något bättre än de Taiwan kina system som kjell jula osv säljjer, så finns ju nästan bara netatmo , som blev lite fel för mig, eller Davis. Vill se något som konkurrerar med mer modern lösning i nivå med Davis prisnivå. Sett 2-3 konkurrerande system men inget som tagit sig hit.
(Höll tummarna för Oregon sc men ännu inget sett, och de verkar gett upp Sverige iaf)
Klicka här för att svara