Villalarm & Hemautomation
SvanteC: [citat] Du får kolla nogrannhets toleransen på sensorn. De kan diffa 10-20% på de billiga sensorerna. Dessutom ska tilläggas är tVOC trimmade att mäta olika. Två olika tVOC sensorer kan alltså helt olika data. Ikeas sensor mäter mkt högre tvoc nivåer om fuktigheten går upp, exempelvis.
Mats_R: Jag tackar för alla svaren, och ska nu utvärdera vad det blir. /Mats
pacman42: [citat] Samma som för mig då, men jag har en nyare från Jula. Den räknar dock inte särskilt rätt på regnet när det öser ned, man skulle behöva ett skyddsrör på ett par decimeter för att inte huvuddelen av vattnet skall stänka ut...
Someone Somewhere: [citat] Första alternativet är jag inte så förtjust i. Armaturen som jag vill styra sitter i en kronkontakt i taket, därav att jag vill gå sladdmonterat, hade det varit ett vanligt uttag hade jag valt en godtycklig kontakt don (finns ju 13 på dussinet). Det andra alternativet känns mer åt vägen, men verkar huvudsakligen vara optimerat mot att ligga platt mot golvet. Men helt idealt hade
rogerthn: [citat] Jag ser det som enligt manualen endast är synligt när MASTER INSTALLATÖRSKOD är intryckt 😉 Nu har jag något att pilla med i höst 😀
Fideliox: Löste du det tillslut? Behöver också en puck som tar antingen 230V AC eller 10VDC och outputtar 0-10V DC. Vet inte om Tuya funkar med HA? https://www.amazon.se/s?k=Zigbee+0-10V+Din
Ocuf: [citat] Så är det. Jag har dock inte timpris så kvittar mig. Min avfuktare har också inbyggd mätare. Men den är ju just det, inbyggd. Jag mäter på andra sidan grunden, längst ifrån avfuktaren. Sen är det trevligt att faktiskt samla in värdena och få det på en graf.
jonaserik: Det är hysterin på termostatregleringen som bestämmer start/stopp intervall av kompressorn. Så det går att ha vilken sorts termostatfunktion som helst, bara den har en diff på ca 4 C, kompressorer i köksutrustningar är klena rackare och ger inte mycket kyla per timme, så det tar lite tid innan den stoppar.
zombi: Hej. Uppdatering:nu funkar kameran via nätverkskabel. Efter kontaktering av kabel,från början,testat med kabeltestare med något liknande instrument vilket visade att kabel var OK,den visar ju om en tråd är av,korsat osv.Jag kom på att testa min laptop på samma kabel men blev förvånad när laptopen hittade inte heller nätverket.Testade kameran i ett annat uttag i switchen där funkade
Samer Saiwan: [citat] Det går säkert att kunna koppla mot Yale! Dina spekulationer va korrekta [bild]
alfista: Funkar tyvärr inte med Shelly Pro 4PM, som det står i beskrivningen måste alla kanalerna ligga på samma fas. Vill du lösa detta så föreslår jag en Shelly Pro 1 och en lämplig kontaktor. Pengar i sjön att betala extra för en Shelly som mäter effekt, den kommer ändå bara visa vad kontaktorn drar.
123abc: Du har uttag för connect medan Nimly är classic, det är olika hålbild för slutblecket. Ett Yale Doorman är connect och bör passa rakt av. Det finns två olika hålbilder för slutbleck den äldre 1887 som nu mer benämns som classic och ASSAs nyare connect (1487).
gol: [citat] Z-Wave (och Zigbee) är enbart designat för hemautomation och saknar mycket grundfunktionalitet som riktiga larmsystem har, såsom övervakad kommunikation, batteribackup av alla enheter, redundant larmöverföring. Själv har lagt alla säkerhetskritiska funktioner som brand, inbrott och läckage i ett riktigt larmsystem (Vanderbilt SPC) och sedan integrerat larmsystemet med mitt
puttrix: [citat] Okej. För att utröna om det är larmet som sköter uppringning via den externa gsm-modulen eller om det är själva gsm-modulen som ringer ut på en signal från larmet så kan du kontrollera den där uppringarurkopplingen igen. *8 installatörskod 380 och där kontrollera vilka dioder som lyser. Lyser INTE sektionsdiod 1 så är larmets uppringarfunktion urkopplad vilket innebär att
Dublin: [citat] [citat] På allmän begäran. Lödde dit en tråd som är 173mm lång, längden hittade jag nånstans på nätet oklart hur man ska räkna när det finns en ledningsbana på kretskortet som också ska funka som antenn men resultatet funkar i alla fall. [bild] [bild]
Joty: Jag styr min vertikalmarkis med ett Shelly 2.5 via Home assistant. Markisen har en vanlig kabel motor med knapp för upp och ner. Fungerar toppen, har även kört en kalibrering av Shelly relät i deras gränssnitt och efter det vet man markisens position även Home assistant.
Pickadollen: Vi har tidigare haft ett egenägt larm - Ajax - men jag tröttande lite på deras bakåtkompatibilitet (eller brist därav), där nya funktioner inte kunde användas på vissa produkter som inte hade rätt firmware. Dessutom har deras brandvarnare krånglat mycket, fanns länge ingen manöverpanel med tagg osv. Så när vi flyttat nyligen så bestämde jag mig för Länsförsäkringar - jag hade
sebastiannielsen: Löste det. Man skall hänga på BE före licensnyckeln. Så om licenscertifikatet säger: P/N: XX-XXX S/N: XXXXXXXXXXXX så ska du skriva in i programmet: BEXXXXXXXXXXXX som licensnyckel. Fick googla runt rejält på det men nu funkar det. Ni som har detta problem att licensnyckeln inte funkar i bewator - häng på BE i början,
jonte59: Har köpt en Extralink Perun EOC-268 PTZ men den går inte att installera.Har provat både manuellt och auto men inget går..Kameran läser inte av Qr koden på telefonen och inget fungerar.Kameran startar och frågar efter nätverket och vid manuell installation skall man avläsa någon Qr kod och jag har provat både från kartongen och manualen men inget händer. Är den trasig eller jag gör
Sittställning: Jadu, det ska finnas något för home assistant men lycka till att hitta en färdig lösning. Det är mycket värre än jag trodde, hittar inga raka svar. Finns det inga färdiga lösningar? :/
Nalleboda: [citat] Är ju bara tänkt att användas när ingen är hemma...
blackarrow: Just nu är det rätt rörigt på marknaden för smartahem prylar. Många nya produkter, nya protokoll och de flesta varumärken fungerar inte tillsammans, eller fungerar med begränsad funktionalitet. (Förutom Ikea och Philips Hue om än 8nte med full kompatibilitet). Visst, man kan bli irriterad på Telldus. Dålig information, förseningar, lite krångel och kostiga fel. På begagnatmarknaden
Meizter: Hej! Hade kontakt med där jag köpte och yales support, visade sig att låset inte skickade signaler överhuvudtaget och fick inte någon kontakt. Fick ett nytt lås och fungerade kanon sen :) Tack för svaret. Kanske kan vara nyttigt till någon annan :)
henlin431: [citat] Jodå...en hel del problem faktiskt. Man behöver starta om integrationen. Ibland flera gånger per vecka. Det strular till mina värden rätt rejält eftersom en hel del av mina uträkningar för självanvänd el är relaterad till matematik mot just Tibberdata. Jag har löst det temporärt genom att analysera en av faserna och dess spänning. Om ingen ändring av värdet gjorts på 5
Vardagsrum: [citat] Hittade en länk på franska, du kanske kan gräva vidare därifrån. Såg att de har blivit billigare också. Återkoppla gärna om du provar.
Gramphos: [citat] Du har rätt. Blev lurad av bilder på 4 ledare och tänkte att 40A enfas är väldigt högt. Bilderna jag såg var antagligen från US-modell med 2-fas 230V.
Patrik_Hed: Någon som vet varför jag inte kan se någon temperatur i Google Home? Klickar jag på Rumstemperatur så kommer jag endast till en konfigurerations sida? Någon som för övrigt har koll på om Google Home kommer bli så kompetent som Apple Homekit är? //Patrik
Hannuse: Ok. Men då har vi i alla fall en uppskattad prisbild för en sådan installation, kan ju alltid vara en erfarenhet att ta med sig.