Villalarm & Hemautomation
Samer Saiwan: [citat] Det går säkert att kunna koppla mot Yale! Dina spekulationer va korrekta [bild]
alfista: Funkar tyvärr inte med Shelly Pro 4PM, som det står i beskrivningen måste alla kanalerna ligga på samma fas. Vill du lösa detta så föreslår jag en Shelly Pro 1 och en lämplig kontaktor. Pengar i sjön att betala extra för en Shelly som mäter effekt, den kommer ändå bara visa vad kontaktorn drar.
123abc: Du har uttag för connect medan Nimly är classic, det är olika hålbild för slutblecket. Ett Yale Doorman är connect och bör passa rakt av. Det finns två olika hålbilder för slutbleck den äldre 1887 som nu mer benämns som classic och ASSAs nyare connect (1487).
gol: [citat] Z-Wave (och Zigbee) är enbart designat för hemautomation och saknar mycket grundfunktionalitet som riktiga larmsystem har, såsom övervakad kommunikation, batteribackup av alla enheter, redundant larmöverföring. Själv har lagt alla säkerhetskritiska funktioner som brand, inbrott och läckage i ett riktigt larmsystem (Vanderbilt SPC) och sedan integrerat larmsystemet med mitt
puttrix: [citat] Okej. För att utröna om det är larmet som sköter uppringning via den externa gsm-modulen eller om det är själva gsm-modulen som ringer ut på en signal från larmet så kan du kontrollera den där uppringarurkopplingen igen. *8 installatörskod 380 och där kontrollera vilka dioder som lyser. Lyser INTE sektionsdiod 1 så är larmets uppringarfunktion urkopplad vilket innebär att
Dublin: [citat] [citat] På allmän begäran. Lödde dit en tråd som är 173mm lång, längden hittade jag nånstans på nätet oklart hur man ska räkna när det finns en ledningsbana på kretskortet som också ska funka som antenn men resultatet funkar i alla fall. [bild] [bild]
Joty: Jag styr min vertikalmarkis med ett Shelly 2.5 via Home assistant. Markisen har en vanlig kabel motor med knapp för upp och ner. Fungerar toppen, har även kört en kalibrering av Shelly relät i deras gränssnitt och efter det vet man markisens position även Home assistant.
Pickadollen: Vi har tidigare haft ett egenägt larm - Ajax - men jag tröttande lite på deras bakåtkompatibilitet (eller brist därav), där nya funktioner inte kunde användas på vissa produkter som inte hade rätt firmware. Dessutom har deras brandvarnare krånglat mycket, fanns länge ingen manöverpanel med tagg osv. Så när vi flyttat nyligen så bestämde jag mig för Länsförsäkringar - jag hade
sebastiannielsen: Löste det. Man skall hänga på BE före licensnyckeln. Så om licenscertifikatet säger: P/N: XX-XXX S/N: XXXXXXXXXXXX så ska du skriva in i programmet: BEXXXXXXXXXXXX som licensnyckel. Fick googla runt rejält på det men nu funkar det. Ni som har detta problem att licensnyckeln inte funkar i bewator - häng på BE i början,
jonte59: Har köpt en Extralink Perun EOC-268 PTZ men den går inte att installera.Har provat både manuellt och auto men inget går..Kameran läser inte av Qr koden på telefonen och inget fungerar.Kameran startar och frågar efter nätverket och vid manuell installation skall man avläsa någon Qr kod och jag har provat både från kartongen och manualen men inget händer. Är den trasig eller jag gör
Sittställning: Jadu, det ska finnas något för home assistant men lycka till att hitta en färdig lösning. Det är mycket värre än jag trodde, hittar inga raka svar. Finns det inga färdiga lösningar? :/
Nalleboda: [citat] Är ju bara tänkt att användas när ingen är hemma...
blackarrow: Just nu är det rätt rörigt på marknaden för smartahem prylar. Många nya produkter, nya protokoll och de flesta varumärken fungerar inte tillsammans, eller fungerar med begränsad funktionalitet. (Förutom Ikea och Philips Hue om än 8nte med full kompatibilitet). Visst, man kan bli irriterad på Telldus. Dålig information, förseningar, lite krångel och kostiga fel. På begagnatmarknaden
Meizter: Hej! Hade kontakt med där jag köpte och yales support, visade sig att låset inte skickade signaler överhuvudtaget och fick inte någon kontakt. Fick ett nytt lås och fungerade kanon sen :) Tack för svaret. Kanske kan vara nyttigt till någon annan :)
henlin431: [citat] Jodå...en hel del problem faktiskt. Man behöver starta om integrationen. Ibland flera gånger per vecka. Det strular till mina värden rätt rejält eftersom en hel del av mina uträkningar för självanvänd el är relaterad till matematik mot just Tibberdata. Jag har löst det temporärt genom att analysera en av faserna och dess spänning. Om ingen ändring av värdet gjorts på 5
Vardagsrum: [citat] Hittade en länk på franska, du kanske kan gräva vidare därifrån. Såg att de har blivit billigare också. Återkoppla gärna om du provar.
Gramphos: [citat] Du har rätt. Blev lurad av bilder på 4 ledare och tänkte att 40A enfas är väldigt högt. Bilderna jag såg var antagligen från US-modell med 2-fas 230V.
Patrik_Hed: Någon som vet varför jag inte kan se någon temperatur i Google Home? Klickar jag på Rumstemperatur så kommer jag endast till en konfigurerations sida? Någon som för övrigt har koll på om Google Home kommer bli så kompetent som Apple Homekit är? //Patrik
Hannuse: Ok. Men då har vi i alla fall en uppskattad prisbild för en sådan installation, kan ju alltid vara en erfarenhet att ta med sig.
Bygg23: Hej, någon som använder nya Eufycam 3 S330? Hur bra är kopplingen mellan kameror och Hub? Hur lång Max räckvidd är det från kamera till hubben? Upplever ni något lagg? Jag är själv inne på att köpa nytt kamera system, men vill helst ha trådlöst då jag har ett fristående garage som jag vill montera kamera på och på huset.
LGCarlsson: [citat] :p Jo det kan ju vara ett problem om man inte är nåbar, men i ett sådant fall kan man kanske lämna en mobil till en kompis?
Mats: [citat] Sopsortering enkel: Briner inte = fyllningsmassa Brännbart = värme
Kjell_G: Hej, tror inte du får den gamla versionen att fungera tyvärr. Bridge X funkar bra hos mig, men stöder inte glödknoppar du beskriver, typ Biltema Tuya. Har mest Nexaxprodukter hemma och då är det inga konstigheter.
David Wallin: [citat] Om du har "en dator vilken som helst" så kan du ju testa att installera Home Assistant och klicka runt lite. Kanske har du redan någon smart pryl hemma och i så fall är chansen stor att HA upptäcker den av sig själv, sen kan du leka runt med den. EDIT: Alltså en dator som du kan installera om. Det blir ju dåligt om du blåser din jobbdator... ;):rofl: EDIT 2: Såg nu att man kan
Anonymiserad 263386: Nu kan man tycka att 10 öre inte är så mycket. Men dem gånger att elpriset har varit under 10 öre har Tibber alltså varit 2 till 5 gånger så dyr. [bild]
Patrik_Hed: Inte rörmotor till markis, men till rullgardin verkar Eve ha kommit med en. Riktigt spännande! https://www.rollodin.se/eve-motionblinds-rullgardiner/83 //Patrik
gol: [citat] Finns även märkliga skrivelser i deras Allmänna villkor som man tycker en jurist skulle kolla på, t.ex: Du ansvarar för att du och samtliga användare av larmtjänsten inte uppträder aggressivt eller otrevligt i bemötande gentemot vår egna och/eller anlitade personal.... Verisure ansvarar inte för skada eller händelse som orsakats av att du inte fullgjort ditt ansvar enligt
fam-lundborg: Jag bytte till fläkt med 10V-ingång som jag sedan styr med en 0-10V dimmer, blev https://www.m.nu/dimmer/inbyggnadsdimmer-12-24-vdc-flush-dimmer-0-10v Närvarostyrning i Home Assistant (home>0, primär källa våra mobiler kopplar sig mot WiFi:t). Har lagt till en temp- & fuktsensor i badrummet som höjer varvtalet så länge dukten är 15% högre än i övriga huset. Nu hjälper detta inte TS
paralun: Kanske det här projektet? https://github.com/merbanan/rtl_433 Du har en lista en bit ner för allt som just nu stöds. Sen är projektet aktivt ser man på kodändringarna.