1 420 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Liten varning för Nexa produkter och garanti...
De flesta av oss är ju medvetna om hur konsumentköplagen fungerar, dock inte Nexa...
Jag köpte en Nexa Hub med tre tillhörande uttag på en butik, mest för att det var billigt som en "öppnad retur" och inte för att jag egentligen behövde den. Hur som så är Hubben död, den lyser lite rött när jag lägger i batterierna men den ger inte någon signal ifrån sig och går inte att koppla in.
Butiken tycker inte att de har garantiansvar eftersom jag köpte den till reducerat pris och "öppnad" och hänvisar till Nexa, som i sin tur hänvisar till butiken.
Jag har hänvisat till konsumentköplagen och att Nexa har ansvar enligt den men de blåvägrar och hänvisar till butiken...
Jag orkar inte tjafsa med dem längre för det handlar inte om jättemycket pengar och jag har egentligen inte någon nytta av den, som sagt, men det är väl mest principen jag stör mig på...
Det kan vara bra att tänka på att du kanske har butiksgaranti, men om Nexa grejer brakar efter butiksgarantin gått ut lär man inte ha något att hämta från Nexa själva (trots att tre år ska gälla).
Jag köpte en Nexa Hub med tre tillhörande uttag på en butik, mest för att det var billigt som en "öppnad retur" och inte för att jag egentligen behövde den. Hur som så är Hubben död, den lyser lite rött när jag lägger i batterierna men den ger inte någon signal ifrån sig och går inte att koppla in.
Butiken tycker inte att de har garantiansvar eftersom jag köpte den till reducerat pris och "öppnad" och hänvisar till Nexa, som i sin tur hänvisar till butiken.
Jag har hänvisat till konsumentköplagen och att Nexa har ansvar enligt den men de blåvägrar och hänvisar till butiken...
Jag orkar inte tjafsa med dem längre för det handlar inte om jättemycket pengar och jag har egentligen inte någon nytta av den, som sagt, men det är väl mest principen jag stör mig på...
Det kan vara bra att tänka på att du kanske har butiksgaranti, men om Nexa grejer brakar efter butiksgarantin gått ut lär man inte ha något att hämta från Nexa själva (trots att tre år ska gälla).
Jag har några ggr köpt returex och de har inte fungerat. Det var väl därför första kunden lämnade tillbaka dem… Jag har dock fått byta utan problem men det är ju alltid extra arbete att själv felsöka för att försäkra sig att det verkligen är produkten som är trasig, och sedan returnera den.
Jag har därför slutat köpa returex, men kanske om jag som du gör ett rejält fynd men inte för tio procent nersatt pris.
Butiken borde ju göra funktionskontroll i samband med första kundens retur.
Jag har därför slutat köpa returex, men kanske om jag som du gör ett rejält fynd men inte för tio procent nersatt pris.
Butiken borde ju göra funktionskontroll i samband med första kundens retur.
Låter märkligt. Har inte noterat eller läst något speciellt omkring problem med garanti på nexaprylar.
Det kostar mer för dom att bråka om några hundra kronor för en produkt.
Rent krasst är det butiken som ju ska lösa detta. Sedan blir det mellan butik och nexa att hantera garantier.
Fanns det några skrivningar omkring garanti etc för den öppnade produkten?
Är det en "seriös" affär du köpt produkten hos?
De gånger jag har sett att affärer säljer konsumentreturer så brukar det framgå att garanti/funktion gäller som vanligt.
Rent krasst är det butiken som ju ska lösa detta. Sedan blir det mellan butik och nexa att hantera garantier.
De gånger jag har sett att affärer säljer konsumentreturer så brukar det framgå att garanti/funktion gäller som vanligt.
Konsumentköplagen är ju väldigt tydlig i att tillverkaren/leverantören har en skyldighet att ta emot reklamationer upp till tre år efter köp, men efter två år faller ju bevisbördan över på köparen att felet var "ursprungligt". Elektronik som upphör att fungera där det inte finns bevis för yttre åverkan eller fukt blir ju per definition "ursprungsfel".E etompau skrev:Låter märkligt. Har inte noterat eller läst något speciellt omkring problem med garanti på nexaprylar.
Konsumentköplagen gäller även begagnade och nedsatta (rabatterade) varor så länge de är köpta från en butik/företag.
Säljaren (butiken) har avsagt sig garantikrav eftersom varan sålts som "begagnad" och då faller garantiansvar över på tillverkaren/leverantören så det är inte alls så att det "krasst" är butiken som ska lösa det...
Klicka här för att svara