V
Villa1949: Ok. Jag har huvudsäkring på 16a i huset. Ok, då verkar det kunna gå att göra så. Annars blir det väldigt många pluggar om man vill kunna kontrollera mycket elektronik.
15 svar · 3,7k läst
·
M
Mortsken: För att få F ska man trycka *6* Så det funkade. Men den ringer upp om och om igen ändå. Antar att det ska bekräftas på något sätt.
3 svar · 1,4k läst
M
MrDizzy: Just det med tjuven som halkar o får skadestånd bygger på att man som fastighetsägare kan bli skadeståndsskyldig om en besökare halkar och gör illa sig. Det gäller alla besökare inkl försäljare och Jehovas osv När "besökaren" begått ett brott är besökaren inte längre besökare och lagarna om skadeståndsskyldiget vid bristande underhåll(snöskottning/sandning etc) gäller ej.
72 svar · 24,6k läst
·
K
KrisMoody: Hej forumet, Jag har några funderingar jag hoppas ni skulle kunna hjälpa mig med. Jag vill göra huset lite smartare när det kommer till värmehanteringen och har några tankar men lite kunnande inom området. Jag funderar på att sätta in smarta radiator termostat tillsammans med magnetsensorer på fönster och temp.sensorer i rummen. Elementen är vattenburna genom fjärrvärme.
0 svar · 819 läst
pacman42
pacman42: Jag har iofs några som kör på ett eget wifi-SSID som bara aktiveras när jag skall byta färg på dem (de är vita större delen av året, men får andra färger på storhelgerna). Men de skulle aldrig få komma in på mitt vanliga WLAN-nät.
8 svar · 1,3k läst
G
Gabbe1: [citat] Jag håller ca 10 grader där just nu när jag kör elpatronen 3.5 timmar varje natt (med hjälp av en din-monterat timer). Jag vill kunna öka drifttiden och höja tempen till 17-18 inför mina besök i huset.
2 svar · 956 läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: Min rekommendation är KNX och DALI. Det är en väldigt bra kombination. Här ett exempel: [MEDIA=youtube]iqIFvXK-c2A[/MEDIA] //Patrik
21 svar · 3,9k läst
P
paralun: [citat] Det kommer att hända massvis efter nyår eftersom "de stora drakarna" enats om en ny standard Matter. Sannolikt kommer det en uppsjö med nya produkter inkl att befintligt stämplas som "kompatibelt". Just nu finns det mycket skräp på marknaden men det blir sannolikt bättre nu och det kommer mycket sannolikt mer robusta lösningar som du nog efterlyser. Om Matter:
2 svar · 916 läst
Norrtull
Norrtull: Våran skulle onekligen inte funka alls om detta stämmer. Så Hero 2.0 har inte det är min bedömning.
12 svar · 1,7k läst
B
Bamsefar: Nu efter att fått en helt ny Somfy Tahoma Switch, TU332 istf den förstas TU132, så fungerar allt nästan som det skall. Det är fortfarande pain att få in ex mina gardinmotorer i Tahoma Switch, för det fungerar inte som Somfy's app påstår osv, utan helt plötsligt är de bara inkluderade. Men då lirarar det. Notering 1: alltså Switch med nummer TU332 - det är tydligen viktigt! Notering
2 svar · 2,2k läst
T A
T A: [citat] Jo det blev ett bra svar för det var lite detta jag var ute efter… Vilka komponenter man i så fall behöver för att skapa ett eget larmsystem. Dock måste det funka med yale doorman..
2 svar · 3,3k läst
C
Construo: [citat] Ja, den kanske ska tryckas in… måste testa det! Tack !
6 svar · 3,1k läst
·
C
cpalm: Har ett trådlöst "kinalarm" från Climax som kostade några tusenlappar och som vi hade i förra huset. Förvisso köpte vi det framför allt för att kunna styra värmen på distans, men det var helt okej som larm beträffat med i princip alla finesser man kan förvänta sig.
7 svar · 2,6k läst
·
A
alfista: [citat] Oavsett vilken dimmer du väljer så lär den kräva obruten fas, så om din tanke var att installera den i takdosan så får man ju ombesörja det på lämpligt vis.
6 svar · 1,3k läst
D
Dethleffs: [citat] Stort tack Chrin o God jul!
2 svar · 1,3k läst
pacman42
pacman42: Jag tänkte att Schneider skulle ha något konkret att komma med, visserligen så förväntade jag mig inga stordåd, men detta var ju bara tragiskt. Det värsta var ändå att de tycker att man skall köra deras brytare för att stänga av standby på TV och annat. Jag tror att många apparater har lägre standby-effekt än vad Schneiders brytare har. Jag försökte då hitta hur mycket deras
0 svar · 1,2k läst
David Wallin
David Wallin: Eftersom du inte behöver någon gateway så tycker jag att wifi-uttag borde bli bra då det blir billigt och pålitiligt. De är dessutom såpass billiga att det inte gör något om du "valt fel spår" om du senare vill ha någon annan, större lösning för att ev styra mer saker i stugan.
5 svar · 985 läst
matsson
matsson: [citat] Så jag har tipsat m.nu om denna tråd så får vi se om de tar hem den i lager (jag behöver dock köpa 5 till för att täcka mitt hus så du får ligga på om att vara först =)
13 svar · 6,2k läst
·
K
korben: [citat] Vilken modell av Yale Doorman har ni? Jag har en v2 (numera Classic) på källardörren. När S.A. installerade sin modul där så försvann möjligheten att använda tag, kan bara låsa upp och larma av med sexsiffrig kod. Pratade med SA kundtjänst efteråt som sa att bara kod fungerar efter integrering.
6 svar · 7,1k läst
BirgitS
BirgitS: Finns ju några Zigbee-strömbrytare från andra än Philips som verkar ha samma storlek som vanliga strömbrytare. Här är några exempel men det finns ju från andra tillverkare på andra ställen: https://www.webhallen.com/se/category/15963-Strombrytare?page=1 [citat] Med Philips Hue Wall Switch kan du väl använda den vanliga strömbrytaren för att växla mellan olika scener, som du har
4 svar · 2,0k läst
Jonathan123
Jonathan123: Jag har lagt upp en hjälpare där jag matar in procent jag vill ladda bilen. När bilen når detta värdet så använder jag "xxxx_is_enabled" -> switch -> turn off och sätter "xxx_smart_charging" till off också. Då stängs laddaren av och smartladdningen pausas till nästkommande cykel. Jag aktiverar laddaren och slår igång smartladdning när bilen kopplas in genom att läsa status på
1 svar · 3,6k läst
S
styren: [citat] Låter bra! Skall kolla upp 1PM, expanderingsmodul och temperaturgivare.
7 svar · 2,3k läst
Morgan Rody
Morgan Rody: #ivt490 Har installerat en Shelly 3em för att mäta förbrukning och lurar systemet att varm vatten är varmt genom ett 1 k resistor som gör varm vatten temp är 70 grader. Mening med det här är att kunna bara gör varm vatten på natten när el är billigast OCH ta ner totalt förbrukning med. Jag har lagt in ett Schema i Shelly och den är av från midnatt till kl 6. När Shelly är på,
0 svar · 1,7k läst
·
F
fiskarn87: Vad är det för rum och när är du där? Jag hade stängt av värmen och dragit igång ett par timmar innan det ska användas. Då kan du ju vrida upp effetken så det går snabbare.
5 svar · 1,9k läst
·
C
Carl-Jo-han: [citat] Om du betalar för Nabu Casa redan så öppnar du Home-appen på telefonen, trycker på kugghjulet (inställningar), tryck sedan på "Fungerar med Google". Sök och konfigurera "Home Assistant Cloud by Nabu Casa". Efter det ska allt dyka upp i Google Home och du kan styra det med rösten. Jag har inget annat konfigurerat i min Home, den snappar upp allt ifrån min Home Assistant. Lägger
7 svar · 3,5k läst
H
HCX: Hej Blir nyfiken på det "Franska tankesättet och design..." Har svårt att sätta pränt vad jag upplever, men grafik, översättning och layout upplevs annorlunda men kan inte sätta fingret på det riktigt.... märkligt.
2 svar · 1,4k läst
·
E
etompau: Att koppla in en vanlig tonvalstelefon till linjeingången på larmuppringaren är ju ett bra tips och sätt att testa grejorna på. Har du någon gammal PC-högtalare så kan en sådan plocka upp GSM-pulserna från uppringaren om den hålls nära antennen. Då får du i alla fall en indikation på om sändaren fungerar och försöker koppla upp ett samtal.
13 svar · 2,4k läst
M
MrDizzy: [citat] En värme som värmer oljetråget och dess olja är egentligen det bästa. (y) Själv drar jag igång motorvärmaren och kupévärmaren då det är kallare än 5C. Skönt med varm bil. Har gjort det sen jag växte upp i Skellefteå
22 svar · 8,1k läst
leby
leby: Kan väl tänka att din pump ev har samma styrmöjligheter som min även om vi har olika modeller så är det samma tillverkare. Jag beskrev här https://www.byggahus.se/forum/threads/ett-litet-utbygge-eller-15ar-av-renovering.260413/page-22#post-4937848 hur jag styr min. Inte på det sätt du tänkt men det kanske kan ge inspiration. Om jag hade haft en kammin så hade det varit enkelt att
11 svar · 3,8k läst
·
P
Anonymiserad 496819: [citat] Ah… ett till krav nu när jag såg det ditt tips. Den ska vara väggmonterad och kunna slås av och på och dimmas på väggen. Frun blir galen om hon ska först pinga Apple watchen för att hitta telefonen för att sedan dimma köket
2 svar · 883 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.