Villalarm & Hemautomation
pacman42: Jag tänkte att Schneider skulle ha något konkret att komma med, visserligen så förväntade jag mig inga stordåd, men detta var ju bara tragiskt. Det värsta var ändå att de tycker att man skall köra deras brytare för att stänga av standby på TV och annat. Jag tror att många apparater har lägre standby-effekt än vad Schneiders brytare har. Jag försökte då hitta hur mycket deras
David Wallin: Eftersom du inte behöver någon gateway så tycker jag att wifi-uttag borde bli bra då det blir billigt och pålitiligt. De är dessutom såpass billiga att det inte gör något om du "valt fel spår" om du senare vill ha någon annan, större lösning för att ev styra mer saker i stugan.
matsson: [citat] Så jag har tipsat m.nu om denna tråd så får vi se om de tar hem den i lager (jag behöver dock köpa 5 till för att täcka mitt hus så du får ligga på om att vara först =)
korben: [citat] Vilken modell av Yale Doorman har ni? Jag har en v2 (numera Classic) på källardörren. När S.A. installerade sin modul där så försvann möjligheten att använda tag, kan bara låsa upp och larma av med sexsiffrig kod. Pratade med SA kundtjänst efteråt som sa att bara kod fungerar efter integrering.
BirgitS: Finns ju några Zigbee-strömbrytare från andra än Philips som verkar ha samma storlek som vanliga strömbrytare. Här är några exempel men det finns ju från andra tillverkare på andra ställen: https://www.webhallen.com/se/category/15963-Strombrytare?page=1 [citat] Med Philips Hue Wall Switch kan du väl använda den vanliga strömbrytaren för att växla mellan olika scener, som du har
Jonathan123: Jag har lagt upp en hjälpare där jag matar in procent jag vill ladda bilen. När bilen når detta värdet så använder jag "xxxx_is_enabled" -> switch -> turn off och sätter "xxx_smart_charging" till off också. Då stängs laddaren av och smartladdningen pausas till nästkommande cykel. Jag aktiverar laddaren och slår igång smartladdning när bilen kopplas in genom att läsa status på
styren: [citat] Låter bra! Skall kolla upp 1PM, expanderingsmodul och temperaturgivare.
Morgan Rody: #ivt490 Har installerat en Shelly 3em för att mäta förbrukning och lurar systemet att varm vatten är varmt genom ett 1 k resistor som gör varm vatten temp är 70 grader. Mening med det här är att kunna bara gör varm vatten på natten när el är billigast OCH ta ner totalt förbrukning med. Jag har lagt in ett Schema i Shelly och den är av från midnatt till kl 6. När Shelly är på,
fiskarn87: Vad är det för rum och när är du där? Jag hade stängt av värmen och dragit igång ett par timmar innan det ska användas. Då kan du ju vrida upp effetken så det går snabbare.
Carl-Jo-han: [citat] Om du betalar för Nabu Casa redan så öppnar du Home-appen på telefonen, trycker på kugghjulet (inställningar), tryck sedan på "Fungerar med Google". Sök och konfigurera "Home Assistant Cloud by Nabu Casa". Efter det ska allt dyka upp i Google Home och du kan styra det med rösten. Jag har inget annat konfigurerat i min Home, den snappar upp allt ifrån min Home Assistant. Lägger
HCX: Hej Blir nyfiken på det "Franska tankesättet och design..." Har svårt att sätta pränt vad jag upplever, men grafik, översättning och layout upplevs annorlunda men kan inte sätta fingret på det riktigt.... märkligt.
etompau: Att koppla in en vanlig tonvalstelefon till linjeingången på larmuppringaren är ju ett bra tips och sätt att testa grejorna på. Har du någon gammal PC-högtalare så kan en sådan plocka upp GSM-pulserna från uppringaren om den hålls nära antennen. Då får du i alla fall en indikation på om sändaren fungerar och försöker koppla upp ett samtal.
MrDizzy: [citat] En värme som värmer oljetråget och dess olja är egentligen det bästa. (y) Själv drar jag igång motorvärmaren och kupévärmaren då det är kallare än 5C. Skönt med varm bil. Har gjort det sen jag växte upp i Skellefteå
leby: Kan väl tänka att din pump ev har samma styrmöjligheter som min även om vi har olika modeller så är det samma tillverkare. Jag beskrev här https://www.byggahus.se/forum/threads/ett-litet-utbygge-eller-15ar-av-renovering.260413/page-22#post-4937848 hur jag styr min. Inte på det sätt du tänkt men det kanske kan ge inspiration. Om jag hade haft en kammin så hade det varit enkelt att
Anonymiserad 496819: [citat] Ah… ett till krav nu när jag såg det ditt tips. Den ska vara väggmonterad och kunna slås av och på och dimmas på väggen. Frun blir galen om hon ska först pinga Apple watchen för att hitta telefonen för att sedan dimma köket
djac: [citat] Kör 22.11.03 och problemet försvann faktiskt, pysslade med lite annat och startade om ett par gånger, verkar vara rätt nu sen ett par dagar.
Byggsnyggen: [citat] Har inte testat detta. Återkommer. Kanske någon annan som vet? Annars kan du prova att maila deras support. De brukar svara utförligt.
cpalm: Tillverkaren är iallafall Climax https://www.climax.com.tw/
Byggsnyggen: Inget av dem… Jag valde Nexsmart. Hade läst en del om att deras kundtjänst skulle vara så bra vilket jag värderar högt. Det lilla jag har haft med dem att göra bekräftar det andra har skrivit. (y)
Mikael 81: Om du inte redan har kommit dit så titta på att lägga in groups och scenes i appen. Med en scene kan du lägga in kopplingar mellan dina shelly-enheter.
lmgmags: Jag har 6st Gledopto som fungerar utmärkt. Styrs via Hue https://www.byggahus.se/k/4656993/?m=image&u=193864
Hannuse: [citat] En sak som jag funderar på är att man oftast vill "gå vidare". Så man kan i alla fall fundera på fler alternativ. Jag har för några månader sedan börjat att växla över till Futurehome (från Telldus som har slutat att tillverkas), och tycker att den är trevlig. Stödjer ju Hue och Zigbee, men även Zwave. Då får du in lite mätning om du vill av energi och temperaturer. Och
SueCia: Sitter och försöker använda mini-graph-cards och får till det någorlunda. [bild] Men jag vill ju att den ska visa timmarna på X axeln. Typ såhär: [bild] Men jag fattar inte hur jag ska få till det :O Här är configen: type: custom:mini-graph-card entities: - sensor.power_minadress_XX refresh_interval: 24 points_per_hour: 1 hour24: true show: graph: bar average: true extrema: true
J!o!: [citat] [citat] Det här kittet från Lidl kan användas för detta ändamål med litet eget pul. Se dessa länkar. https://swedroid.se/forum/attachments/upload_2022-4-6_7-41-30-png.135276/ https://community.home-assistant.io/t/silver-crest-lidl-smart-button/436342
kva: Svårt att säga. I och med att du bara har 4-5 m mellan central och sensor så borde det vara ok ändå.
Gustaw: PIR och centralenhet är DSC. Det blir falsklarm eller när det är avlarmat så ser jag i loggning att PIR öppnar då och då (dubbelballanserad). PIR och Asus router sitter ca 2m från varandra. När jag stänger av router eller jag sätter en metallburk som skärmar över PIR kommer inga falsklarm.
Joakim Johansson: Hej! Jag har 2 st LVI Epok radiatorer. Deras egna styrsystem är ju inte mycket att hänga i granen, men är det någon som vet om Tado är kompatibelt med dom så man kan använda deras hård / mjukvara istället? Lyckades inte läsa mig till något på deras sida. tack! Jocke
David Wallin: [citat] Ja jag tänkte bara att det på så vis äntligen går att styra Plejdenheter individuellt från annan platform. Men i praktiken gör man ju inte så. :D
Jensa86: @Strip Jag har haft min Hue Outdoor Motion Sensor ute i snart 3 år nu utan att byta batteri så de håller bra länge i alla fall. Den rapporterar just nu 94.5% batterinivå med så lär ju klara ett tag till. Bor dock utanför Göteborg nära vatten så dagarna med under -10 grader är ju rätt få på en vinter. @Costanza Ja de mäter temperatur med, dock är jag faktiskt osäker på om du kan