Jag har mätt diverse temperaturer på min gamla bergvärmepump, men skulle vilja komplettera med drifttid på kompressor och elpatron.
Helst skulle jag vilja ha någon zigbee-lösning som ser om en indikator-LED är tänd eller inte, eftersom jag mäter diverse annat med Home Assistant över zigbee.
Kan någon tipsa om någon färdig produkt som jag kanske missat i mitt googlande.
Typ en sån här, fast med Zigbee istället för ZWave:
https://shop.homeseer.com/products/z-wave-indicator-light-sensor
Jag sprang på en annan fråga (på ett annat forum) där någon ville försöka modda en magnetbrytare från Sonoff (SNZB-04) för att istället trigga med hjälp av en fotoresistor. Tyvärr hittar jag inte tråden, men det fanns å andra sidan inget svar...
Tips och tankar emottages tacksamt!
Helst skulle jag vilja ha någon zigbee-lösning som ser om en indikator-LED är tänd eller inte, eftersom jag mäter diverse annat med Home Assistant över zigbee.
Kan någon tipsa om någon färdig produkt som jag kanske missat i mitt googlande.
Typ en sån här, fast med Zigbee istället för ZWave:
https://shop.homeseer.com/products/z-wave-indicator-light-sensor
Jag sprang på en annan fråga (på ett annat forum) där någon ville försöka modda en magnetbrytare från Sonoff (SNZB-04) för att istället trigga med hjälp av en fotoresistor. Tyvärr hittar jag inte tråden, men det fanns å andra sidan inget svar...
Tips och tankar emottages tacksamt!
Redigerat:
Är Zigbee ett måste?
Annars kan jag tro, utan att ha några konkreta bevis/guider till hands, att det är relativt enkelt att knåpa ihop med ESPHome och valfri ESP32 / 8266.
Antingen i samband med någon fotoresistor, eller möjligen löda på några kablar och analogt mäta när dioden får matning.
Annars kan jag tro, utan att ha några konkreta bevis/guider till hands, att det är relativt enkelt att knåpa ihop med ESPHome och valfri ESP32 / 8266.
Antingen i samband med någon fotoresistor, eller möjligen löda på några kablar och analogt mäta när dioden får matning.
Nä, det är inte ett absolut krav, så ditt förslag är en klar plan B. Jag byggde en temp-logger tidigare i år med en 8266, så det är kanske den som ska utökas eller få en kompis. Då hade jag inte home Assistant så ESPhome kanske är något att titta på denna gång.
Sonoff går ju också att flasha med Tasmota, och en del av dom även med ESPHome vet jag. OM det skulle behövas för att justera någotJ jahallåja skrev:
Men går det att enbart hårdvarumodda för att uppfylla dina krav, men ändå ha kvar deras firmware, så är ju det kanske enklare.
Om du väljer att gå en DIY-väg så kanske https://ptvo.info/ kan vara något?J jahallåja skrev:
Firmware för att ladda in på olika zigbee-devbrädor, där du verkar kunna göra en hel del inställningar. Värt att kika på om inte annat!
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 191 inlägg
Vad är det för ”gammal värmepump”? Det finns ju Husdatas interface (ESP8266) som integrerar hela värmepumpen i Home Assistant eller liknande
Den är från förra årtusendet, en IVT greenline compact 5, med ett synnerligen sparsmakat användargränssnitt 
Jag mäter drifttimmar på tillskottet analogt, men vill ha lite mer data.
Intressant tips med Husdata, men denna verkar inte stödjas och det handlar i nuläget mest om att få lite bättre kött på benen inför ett byte som nog inte är allt för långt bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag mäter drifttimmar på tillskottet analogt, men vill ha lite mer data.
Intressant tips med Husdata, men denna verkar inte stödjas och det handlar i nuläget mest om att få lite bättre kött på benen inför ett byte som nog inte är allt för långt bort.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 191 inlägg
Ja, det håller jag med om, det hade varit snitsigt! Ska se om jag uppbådar mod eller till och med hittar någon beskrivning av vad man kan få ut där.
Tills dess fegar jag lite och försöker mig på en "ingrepps-fri" lösning så jag inte orsakar några skador på denna gamla pjäs som än så länge tröskar på
Har nu köpt ett ljusstyrt relä och ska koppla det till en dörr/fönster-sensor från Sonoff som är uppkopplad via zigbee till min home Assistant.
Ska ersätta eller parallellkopplad in mig på magnetbrytaren till vänster på kretskortet.
Tills dess fegar jag lite och försöker mig på en "ingrepps-fri" lösning så jag inte orsakar några skador på denna gamla pjäs som än så länge tröskar på
Har nu köpt ett ljusstyrt relä och ska koppla det till en dörr/fönster-sensor från Sonoff som är uppkopplad via zigbee till min home Assistant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska ersätta eller parallellkopplad in mig på magnetbrytaren till vänster på kretskortet.
Återkom gärna med resultat! Alltid kul att se resultat av såna här hemmabyggenJ jahallåja skrev:Ja, det håller jag med om, det hade varit snitsigt! Ska se om jag uppbådar mod eller till och med hittar någon beskrivning av vad man kan få ut där.
Tills dess fegar jag lite och försöker mig på en "ingrepps-fri" lösning så jag inte orsakar några skador på denna gamla pjäs som än så länge tröskar på
Har nu köpt ett ljusstyrt relä och ska koppla det till en dörr/fönster-sensor från Sonoff som är uppkopplad via zigbee till min home Assistant.
[bild] [bild]
Ska ersätta eller parallellkopplad in mig på magnetbrytaren till vänster på kretskortet.
Så, relä, kontakter och en 12V adapter har anlänt och byggts ihop till prototyp v. 0.1:
Den lyser!
Jag kan trigga relät genom att hålla en lampa mot/från ljussensor och dörr-sensorn rapporterar detta till Home Assistant som öppen/stängd.
Nästa steg är att göra det lite vackrare, bygga in i en låda och se om man kan få Home Assistant att presentera informationen lite snyggare. Jag vill tex kunna estimera antal kWh värme som kompressorn levererat, se procentuell gångtid vid olika utetemperaturer, mm.
Nu ska jag tejpa upp sensorn mot LEDen på pumpen och se hur den kör under natten.
Den lyser!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kan trigga relät genom att hålla en lampa mot/från ljussensor och dörr-sensorn rapporterar detta till Home Assistant som öppen/stängd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nästa steg är att göra det lite vackrare, bygga in i en låda och se om man kan få Home Assistant att presentera informationen lite snyggare. Jag vill tex kunna estimera antal kWh värme som kompressorn levererat, se procentuell gångtid vid olika utetemperaturer, mm.
Nu ska jag tejpa upp sensorn mot LEDen på pumpen och se hur den kör under natten.
Tack för uppdatering!
Höll själv på att sätta upp ett par nya sensorer hemma igår kväll, och funderade lite på hur det hade gått för dig.
Går dörrsensorn fortfarande på batteri, eller finns möjligheten att driva även den med matningen du får till reläkortet? I och med att det kommer ske en hel del "öppningar/stängningar" så kan jag tänka mig att den drar ur batteriet snabbare än önskat.
Höll själv på att sätta upp ett par nya sensorer hemma igår kväll, och funderade lite på hur det hade gått för dig.
Går dörrsensorn fortfarande på batteri, eller finns möjligheten att driva även den med matningen du får till reläkortet? I och med att det kommer ske en hel del "öppningar/stängningar" så kan jag tänka mig att den drar ur batteriet snabbare än önskat.
Jag har tänkt samma tanke och köpte faktiskt några ställbara DC-DC spänningsomvandlare:
https://www.amazon.se/gp/aw/d/B0823P6PW6
Har inte börjat med dem än dock.
Det som strular nu är dock att det visade sig svårt att trimma in sensorn så att den triggar just på den gröna LEDen på pumpen. Oklart om den har svårt med den färgen eller om det är för svagt ljus, eller om jag bara inte har träffat sweet spot i inställningarna. Den klarar andra LEDar som jag provat mot...
https://www.amazon.se/gp/aw/d/B0823P6PW6
Har inte börjat med dem än dock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det som strular nu är dock att det visade sig svårt att trimma in sensorn så att den triggar just på den gröna LEDen på pumpen. Oklart om den har svårt med den färgen eller om det är för svagt ljus, eller om jag bara inte har träffat sweet spot i inställningarna. Den klarar andra LEDar som jag provat mot...

