Villalarm & Hemautomation
David Wallin: [citat] Jo jag vet, men jag vill ha så få appar som möjligt. Det här med att integrera det i HA är lite mer "för att man kan", men ändå rätt intressant att se resultatet.
Bananskalare: [citat] Den var rolig. Vi åker ut om vi ser något i kameran? Ett bra sätt att sälja kameror på. De roliga är väl att de ändå inte går iin i huset. Utan det är yttre rondering....
kinshasa: Edit: Inser nu att etompau har rätt i att låset MÅSTE ha styrt larmkopplingen. Helt klart när jag ser "H" och "B" på utsidan av låsvredet. Möjligen kan det ha funnits ett tredje läge för nyckeln, där den s.a.s. även öppnar hela fronten på dosan. Tack grabbar, ibland ser man inte skogen......
Nyfniken: Här kan vara en plats att börja: https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/smarta-hem/fjarrstyrning/smarta-hem
Excel: [citat] Precis, det är en betald marknadsföring iklädd som en tävlig för att användarna ska lockas att läsa innehållet. De som äger plattformen måste ju betala drift löner mm och det är inte så konstigt egentligen.
Hylman: Ja det blir nog en dongle. Funderar på en Sonoff Dongle E [citat] [citat] Ja efter lite mer surfande och eftertanke lutar det mot en dongel, kanske Sonoff ZBDongle-E.
Chocke: Är det någon som använder pir sensor utomhus med TUYA protokoll WIFI? Nån som kan tipsa, helst nät/usb strömförsörjning.
Mattias_Jo1: Hej, Har en Nest Hello (trådad) som jag är relativt nöjd med förutom att man måste ha månads abonnemang för att kunna se historia mer än 2h bakåt. Tänkte addera en kamera som extra, alternativet var att köpa en ny men har gått igenom de mesta. UniFi Doorbell var alternativet då jag kör UniFi i hemmet i övrigt. Är det UniFi G3/G4 Instant som gäller eller finns det nått annat
Josth: Men du behöver ju en skorstensfläkt, eller hur? Har aldrig sett en skorstensfläkt med EC-motor. Elektroniken skulle säkert dö snabbt i den motorn. I så fall får du ta bort eldstäderna i huset och låta en plåtslagare bygga in skorstenen i plåt och sätta en vanlig EC takfläkt längst upp.
sebastiannielsen: [citat] jo, kolven i 835c styrs separat, men bara i ett ARX system. Då väljer du med switch om du ska ha auto hook eller om du vill styra det med motorlåsalternativet. Tryckesfunktionen identifierar sig då som ett EL580/EL582 i ARX, och kolven som ett 841c. Sedan styr du allt med motorlåsschemat. Väljer du däremot auto hook on så får du "yalefunktion" på det. Vilket kan vara bra om du
gluecifer: [citat] Ja, wuchi skrev också i inlägget före mig att Ajax rensat en del i återförsäljarträsket, kanske gällde Best alarm.
etompau: [citat] OK, rädd att jag inte har fler idéer. Som sagt, koden som skymningsreläet sänder är av samma format som andra sändare, så Bridge:n borde snappa upp koden utan problem. Har själv ingen Bridge så svårt att testa detta.
MG_88: Datasparare har jag avstängd, men har ändå gett Mydlink rätt att använda data om den skulle vara på. Påverkade ingenting.
fabola: [citat] Jag tycker också Zigbee *verkar* ok men tyckte de var lite dyra i början. Nu finns många fabrikat till rimliga priser. Sen kan man kanske hoppas att införandet av Matter och Thread medför att det blir rea på Zigbee prylar framöver!? Tyckte först att räckvidden på Zigbee var dålig men med nätanslutna enheter som repeterar så verkar det inte alls vara ett problem - mesh är
carlfredrik: [citat] Perfekt! Det var ”switch” jag tänkte på, inte hub 😆
styren: [citat] Tack. Just det. Visste att det var något negativt. Jag behåller nog nuvarande utförande av Tibber! (det funkar bra så här!) Återkommer om modbus senare.
SvanteC: [citat] Du får kolla nogrannhets toleransen på sensorn. De kan diffa 10-20% på de billiga sensorerna. Dessutom ska tilläggas är tVOC trimmade att mäta olika. Två olika tVOC sensorer kan alltså helt olika data. Ikeas sensor mäter mkt högre tvoc nivåer om fuktigheten går upp, exempelvis.
Mats_R: Jag tackar för alla svaren, och ska nu utvärdera vad det blir. /Mats
pacman42: [citat] Samma som för mig då, men jag har en nyare från Jula. Den räknar dock inte särskilt rätt på regnet när det öser ned, man skulle behöva ett skyddsrör på ett par decimeter för att inte huvuddelen av vattnet skall stänka ut...
Someone Somewhere: [citat] Första alternativet är jag inte så förtjust i. Armaturen som jag vill styra sitter i en kronkontakt i taket, därav att jag vill gå sladdmonterat, hade det varit ett vanligt uttag hade jag valt en godtycklig kontakt don (finns ju 13 på dussinet). Det andra alternativet känns mer åt vägen, men verkar huvudsakligen vara optimerat mot att ligga platt mot golvet. Men helt idealt hade
rogerthn: [citat] Jag ser det som enligt manualen endast är synligt när MASTER INSTALLATÖRSKOD är intryckt 😉 Nu har jag något att pilla med i höst 😀
Fideliox: Löste du det tillslut? Behöver också en puck som tar antingen 230V AC eller 10VDC och outputtar 0-10V DC. Vet inte om Tuya funkar med HA? https://www.amazon.se/s?k=Zigbee+0-10V+Din
Ocuf: [citat] Så är det. Jag har dock inte timpris så kvittar mig. Min avfuktare har också inbyggd mätare. Men den är ju just det, inbyggd. Jag mäter på andra sidan grunden, längst ifrån avfuktaren. Sen är det trevligt att faktiskt samla in värdena och få det på en graf.
jonaserik: Det är hysterin på termostatregleringen som bestämmer start/stopp intervall av kompressorn. Så det går att ha vilken sorts termostatfunktion som helst, bara den har en diff på ca 4 C, kompressorer i köksutrustningar är klena rackare och ger inte mycket kyla per timme, så det tar lite tid innan den stoppar.
zombi: Hej. Uppdatering:nu funkar kameran via nätverkskabel. Efter kontaktering av kabel,från början,testat med kabeltestare med något liknande instrument vilket visade att kabel var OK,den visar ju om en tråd är av,korsat osv.Jag kom på att testa min laptop på samma kabel men blev förvånad när laptopen hittade inte heller nätverket.Testade kameran i ett annat uttag i switchen där funkade