Villalarm & Hemautomation
sebastiannielsen: Fick till det. Vad jag fick göra var att göra detektorn enkelbalanserad, genom att ta bort "INTR"-motståndet. Sedan sektionstyp = in/utpassering (alla PIR måste vara in/utpassering, när man använder automatisk tillkoppling/frånkoppling, annars blir ett jäkla pipande när den försöker auto-tillkoppla och det blir tillkopplingsfel) Därefter koppla såhär: C --> COM på utgång NC på
etompau: Nexas relämottagare, ex LCMR-1000 eller MWMR-2300 kan styra lysrör till och från.
Anonymiserad 358496: Kör med ena grannparet, pensionerade sedan länge, har järnkoll på allt som händer i området.
zxmon21: [citat] Hej, jag har stängd av Verisure tjänsten för ca 1 år sen. Jag har kvar mitt konto på verisure.com och kan logga in där. Appen fungerar. Jag börjar nu ersätta komponenter med alternativ, och hittade vägen. Hoppas det hjälper någon annan: - Logga in på https://mypages.verisure.com/se/ - Gå in på Komponenter - Välj typ av komponent, t.ex. rökdetektor. Du ser en lista med alla
djac: Jag tycker att du ska överväga vad du har för förutsättningar och vad du är ute efter, kan du få fram nätverkskabel till kamerorna, om inte, kan du iaf få fram ström, hur vill du lagra ditt videomaterial, lokalt, moln, vill du att kamerasystemet ska gå att integrera med andra produkter eller lösningar? Genom att fundera igenom din kravspec så kan du minska antalet produkter att
Marcus-AA: Ja, det bör fungera precis som du beskriver. Har inte provat just den här, men jag styr på motsvarande sätt fast från Homekit via Plejd CTR med 1-10V till drivarna.
Peter_K: [citat] Får kolla in det. Tack
djuran: [citat] [citat] Och för att knyta ihop säcken, nu har prylen kommit (före utsatt tid) och funkar utmärkt @Martin Liljedahl tack för tipset och länken!
Hannuse: [citat] Ja, då fattar jag, klurig fråga. Jag kör ju med Arlo Pro 4, men utan basstation. Anledningen är att jag har ett bra meshnät för WiFi, och går man på en lösning med basstation så måste alla kameror ha möjlighet att prata direkt med basstationen som jag förstår det. Och det blev problem för mig med kamerorna som är längst bort från en eventuell basstation. Men med WiFi
David Wallin: [citat] Jo jag vet, men jag vill ha så få appar som möjligt. Det här med att integrera det i HA är lite mer "för att man kan", men ändå rätt intressant att se resultatet.
Bananskalare: [citat] Den var rolig. Vi åker ut om vi ser något i kameran? Ett bra sätt att sälja kameror på. De roliga är väl att de ändå inte går iin i huset. Utan det är yttre rondering....
kinshasa: Edit: Inser nu att etompau har rätt i att låset MÅSTE ha styrt larmkopplingen. Helt klart när jag ser "H" och "B" på utsidan av låsvredet. Möjligen kan det ha funnits ett tredje läge för nyckeln, där den s.a.s. även öppnar hela fronten på dosan. Tack grabbar, ibland ser man inte skogen......
Nyfniken: Här kan vara en plats att börja: https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/smarta-hem/fjarrstyrning/smarta-hem
Excel: [citat] Precis, det är en betald marknadsföring iklädd som en tävlig för att användarna ska lockas att läsa innehållet. De som äger plattformen måste ju betala drift löner mm och det är inte så konstigt egentligen.
Hylman: Ja det blir nog en dongle. Funderar på en Sonoff Dongle E [citat] [citat] Ja efter lite mer surfande och eftertanke lutar det mot en dongel, kanske Sonoff ZBDongle-E.
Chocke: Är det någon som använder pir sensor utomhus med TUYA protokoll WIFI? Nån som kan tipsa, helst nät/usb strömförsörjning.
Mattias_Jo1: Hej, Har en Nest Hello (trådad) som jag är relativt nöjd med förutom att man måste ha månads abonnemang för att kunna se historia mer än 2h bakåt. Tänkte addera en kamera som extra, alternativet var att köpa en ny men har gått igenom de mesta. UniFi Doorbell var alternativet då jag kör UniFi i hemmet i övrigt. Är det UniFi G3/G4 Instant som gäller eller finns det nått annat
Josth: Men du behöver ju en skorstensfläkt, eller hur? Har aldrig sett en skorstensfläkt med EC-motor. Elektroniken skulle säkert dö snabbt i den motorn. I så fall får du ta bort eldstäderna i huset och låta en plåtslagare bygga in skorstenen i plåt och sätta en vanlig EC takfläkt längst upp.
sebastiannielsen: [citat] jo, kolven i 835c styrs separat, men bara i ett ARX system. Då väljer du med switch om du ska ha auto hook eller om du vill styra det med motorlåsalternativet. Tryckesfunktionen identifierar sig då som ett EL580/EL582 i ARX, och kolven som ett 841c. Sedan styr du allt med motorlåsschemat. Väljer du däremot auto hook on så får du "yalefunktion" på det. Vilket kan vara bra om du
gluecifer: [citat] Ja, wuchi skrev också i inlägget före mig att Ajax rensat en del i återförsäljarträsket, kanske gällde Best alarm.
etompau: [citat] OK, rädd att jag inte har fler idéer. Som sagt, koden som skymningsreläet sänder är av samma format som andra sändare, så Bridge:n borde snappa upp koden utan problem. Har själv ingen Bridge så svårt att testa detta.
MG_88: Datasparare har jag avstängd, men har ändå gett Mydlink rätt att använda data om den skulle vara på. Påverkade ingenting.
fabola: [citat] Jag tycker också Zigbee *verkar* ok men tyckte de var lite dyra i början. Nu finns många fabrikat till rimliga priser. Sen kan man kanske hoppas att införandet av Matter och Thread medför att det blir rea på Zigbee prylar framöver!? Tyckte först att räckvidden på Zigbee var dålig men med nätanslutna enheter som repeterar så verkar det inte alls vara ett problem - mesh är
carlfredrik: [citat] Perfekt! Det var ”switch” jag tänkte på, inte hub 😆
styren: [citat] Tack. Just det. Visste att det var något negativt. Jag behåller nog nuvarande utförande av Tibber! (det funkar bra så här!) Återkommer om modbus senare.