Nu när säsongen är på gång så undrar man ju om någon har en fiffig lösning för detta?

P paralun skrev:
Kollade lite och här har du flera tips i den här tråden
[länk]

Grund
[länk]

och sen Isabellas lösning kanske
[länk]

(har inte lagt ner någon tid på att testa)
Tack! Ska kolla det där! Jag återkommer med resultat. :)

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Måste ju vara 100 gånger roligare att bygga en sensor som verkligen mäter halten av olika pollen...

Annars borde det ara ganska simpelt att göra ett program som parsar den här simpla sidan: https://www.svt.se/text-tv/414

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men jag såg en utmaning och det är att det behövs en "hemlig" URL som man ska fråga efter.
Sen borde tråden ta fart igen nu när det blir pollensäsong igen.
[länk]
Jag läste lite och det fanns hintar. :D
Så, funkar utmärkt! (y)

• Gilla
paralun
  • Laddar…
useless useless skrev:
Måste ju vara 100 gånger roligare att bygga en sensor som verkligen mäter halten av olika pollen...

Annars borde det ara ganska simpelt att göra ett program som parsar den här simpla sidan: [länk]
Det är över min förmåga och/eller tålamod. :rofl:

Statusfält på en smartphone visar tiden, anslutningssymboler och olika lövdesigner, eventuellt för en app.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gjorde egna sensorer via en webscraber, men tror Isabellas lösning som länkades är att föredra

• Gilla
taxationistheft och 1 till
  • Laddar…
M mrmlz skrev:
[bild]

Gjorde egna sensorer via en webscraber, men tror Isabellas lösning som länkades är att föredra
Ja den var enkel att sätta upp, men det finns väl viss risk att API-länken någon gång slutar att fungera eftersom det tydligen var något rättighetsproblem med datat, alltså rent juridiskt. Men tills vidare så...

• Gilla
Pierre Thomasson
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Ja den var enkel att sätta upp, men det finns väl viss risk att API-länken någon gång slutar att fungera eftersom det tydligen var något rättighetsproblem med datat, alltså rent juridiskt. Men tills vidare så...
Utan att ha kollat så kommer väl rådatat från pollenrapporten.se? och då står ju naturhistoriska museet som ansvarig men har då blandat in en kommersiell aktör som gör en app, Storm Geo?

Jag tror inte de lägger någon möda på att blockera ut HA-användare som har användning av pollenrapporterna.

• Gilla
mackee och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Utan att ha kollat så kommer väl rådatat från pollenrapporten.se? och då står ju naturhistoriska museet som ansvarig men har då blandat in en kommersiell aktör som gör en app, Storm Geo?

Jag tror inte de lägger någon möda på att blockera ut HA-användare som har användning av pollenrapporterna.
Pollenkoll.se pekade länken på. Men sant, datat är ju ändå såpass tillgängligt att ingen borde orka klaga på att det går att få tag i den här vägen.

• Gilla
paralun
  • Laddar…
Back in the day fanns en motsvarande integration som de tog ned just pga juridiken. Så det fick mig att skriva en egen scraper från just pollenkollen. Så jag går inte via något api utan går på html direkt, funkat fint i ett par år.

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Pollenkoll.se pekade länken på. Men sant, datat är ju ändå såpass tillgängligt att ingen borde orka klaga på att det går att få tag i den här vägen.
Ok då är det mer kommersiellt och de vill ju tjäna pengar på allergibehandlingar.
Kan inte tänka mig att det är så många allergiker i Sverige som kör HA så det är nog helt ok.
https://pollenkoll.se/

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
M mrmlz skrev:
Back in the day fanns en motsvarande integration som de tog ned just pga juridiken. Så det fick mig att skriva en egen scraper från just pollenkollen. Så jag går inte via något api utan går på html direkt, funkat fint i ett par år.
Jag tror att det är samma. Den togs tydligen ner ett tag men sedan plockades själva API-länken bort och tillägget kom tillbaka igen.

• Gilla
mrmlz
  • Laddar…
Förutom det eventuellt juridiska så är väl största problemet att integrationen kan sluta funka när man ändrar några detaljer på hemsidan? Varje gång det sker är man hänvisad till att någon uppdaterar integrationen.

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.