Hej!
Är på jakt efter ett hemlarm för vår villa och läst testet från PCföralla där det får väldigt bra betyg.
Någon här med erfarenhet av Säkra Larm?

https://www.sakralarm.se/

Någon som i övrigt vill rekommendera ett prisvärt fristående larm som ni är mycket nöjda med?

Hälsningar,

C
Jag skulle ta det där "testet" med en nypa salt.
Dels känns inte direkt "PC för alla" som någon auktoritet vad gäller tester av larm. Dels är "testet" formulerat på ett misstänkt säljande sätt. Skulle inte förvåna mig om det är en artikel/test som gjorts i "samarbete" med Säkra Larm. Dels är det ett gammalt test (november 2020) som av någon anledning publiceras på nytt. Och inte minst framgår det i princip inte vad testet egentligen gått ut på.

https://www.pcforalla.se/article/1725469/sakra-larm.html

Vi har tidigare haft ett egenägt larm - Ajax - men jag tröttande lite på deras bakåtkompatibilitet (eller brist därav), där nya funktioner inte kunde användas på vissa produkter som inte hade rätt firmware. Dessutom har deras brandvarnare krånglat mycket, fanns länge ingen manöverpanel med tagg osv. Så när vi flyttat nyligen så bestämde jag mig för Länsförsäkringar - jag hade ingen aning om att de erbjöd larm, och jag är inte säker på att de gör det i alla län heller men de gör det i Älvsborg som vi tillhör

Ett ganska omfattande paket betalar man 6000 kr för (installation görs av dem) och sedan 298 kr/månad. Vill man köpa till komponenter utöver grundpaketet så får man 30 % rabatt på dem. Ingen bindningstid och 3 månaders uppsägningstid. Fria utryckningar, lägre försäkringspremie (måste inte vara deras larm, men anslutet till central) och lägre självrisk om jag minns rätt.

Efter 6 år så får man behålla alla komponenter utan kostnad om man säger upp larmet.

Skulle jag köpa Ajax så skulle det kosta ca 24 000 kr. Länsförsäkringars totalpris blir efter 6 år:
298*72 = 21 456 kr + 6000 kr = 27 456 kr. Då ingår larmcentral i det (gör det inte med Ajax).

I längden så blir det så klart billigare med Ajax (bortsett från att larmcentral inte ingår), men jag tycker att det varit för omständligt med Ajax.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.