M mrmlz skrev:
Gammal tråd, men jag har en Tellstick Duo som inte använts på flera år.

Går det att använda den som en generisk 433-radio? Jag vill alltså använda den som antenn för rtl-433 och lyssna på trafik!
Lättast är väl att prova, annars kanske kan du ta reda på usb id:t och googla lite?

E EttAnvändarnamn skrev:
Lättast är väl att prova, annars kanske kan du ta reda på usb id:t och googla lite?
Ja alltså - jag har ju googlat lite och inte hittat helt uppenbara lösningar. Men eftersom jag aldrig använt rtl-433 eller liknande så är det ju möjligt att jag bara googlar dåligt.

Softwarestacken som användes för Tellstick Duo är sedan många år deprecated och halv svår att få tag på. Finns en docker container baserad på Ubuntu 16.x

Men ja om någon har någon erfarenhet av det så tar jag tacksamt emot tips.

En radio och en esp kostar ju inte ens 50kr på nätet...
...jag har köpt på mig för att försöka läsa av min väderstation nämligen, så jag vet...

Prova att boota någon debian-baserad usb-sticka, installera rtl433 paketet,stoppa in Tellstick duon och starta programmet.

pacman42 pacman42 skrev:
En radio och en esp kostar ju inte ens 50kr på nätet...
...jag har köpt på mig för att försöka läsa av min väderstation nämligen, så jag vet...
Lite av en principsak att använda det som redan finns :) Men du får gärna dra till med en länk till en fungerande (billig) radio.
E EttAnvändarnamn skrev:
Prova att boota någon debian-baserad usb-sticka, installera rtl433 paketet,stoppa in Tellstick duon och starta programmet.
Efter lite trixande med modprobe och ftdi_sio så visar det sig att rtl_433 inte hittar några supported devices. Verkar som att Tellsticken har ett RFXCom chipset som inte stöds.

M mrmlz skrev:
Lite av en principsak att använda det som redan finns :) Men du får gärna dra till med en länk till en fungerande (billig) radio.

Efter lite trixande med modprobe och ftdi_sio så visar det sig att rtl_433 inte hittar några supported devices. Verkar som att Tellsticken har ett RFXCom chipset som inte stöds.
https://a.aliexpress.com/_EGtWpN5

Denna använder en kompis till sin elmätare från IKEA. Jag har köpt den men inte provat ännu, har för många andra projekt på gång.

Jag har även köpt denna då jag hittade kod på nätet att modifiera
https://a.aliexpress.com/_EvvrzFD

• Gilla
mrmlz
  • Laddar…
M mrmlz skrev:

Trist, men bra kämpat 👍

• Gilla
mrmlz
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
[länk]

Denna använder en kompis till sin elmätare från IKEA. Jag har köpt den men inte provat ännu, har för många andra projekt på gång.

Jag har även köpt denna då jag hittade kod på nätet att modifiera
[länk]
Ah okej jag behöver para ihop med en esp på egen hand. Görbart förvisso tro jag har en över i någon låda. Målet är ju att kunna läsa in en gammal väderstation.

M mrmlz skrev:
Ah okej jag behöver para ihop med en esp på egen hand. Görbart förvisso tro jag har en över i någon låda. Målet är ju att kunna läsa in en gammal väderstation.
Samma som för mig då, men jag har en nyare från Jula. Den räknar dock inte särskilt rätt på regnet när det öser ned, man skulle behöva ett skyddsrör på ett par decimeter för att inte huvuddelen av vattnet skall stänka ut...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.