8 737 läst ·
23 svar
9k läst
23 svar
Köptips för er som kör 433MHz för termometrar mm
Ja alltså - jag har ju googlat lite och inte hittat helt uppenbara lösningar. Men eftersom jag aldrig använt rtl-433 eller liknande så är det ju möjligt att jag bara googlar dåligt.E EttAnvändarnamn skrev:
Softwarestacken som användes för Tellstick Duo är sedan många år deprecated och halv svår att få tag på. Finns en docker container baserad på Ubuntu 16.x
Men ja om någon har någon erfarenhet av det så tar jag tacksamt emot tips.
Prova att boota någon debian-baserad usb-sticka, installera rtl433 paketet,stoppa in Tellstick duon och starta programmet.
Lite av en principsak att använda det som redan finnspacman42 skrev:
Efter lite trixande med modprobe och ftdi_sio så visar det sig att rtl_433 inte hittar några supported devices. Verkar som att Tellsticken har ett RFXCom chipset som inte stöds.E EttAnvändarnamn skrev:
https://a.aliexpress.com/_EGtWpN5M mrmlz skrev:Lite av en principsak att använda det som redan finnsMen du får gärna dra till med en länk till en fungerande (billig) radio.
Efter lite trixande med modprobe och ftdi_sio så visar det sig att rtl_433 inte hittar några supported devices. Verkar som att Tellsticken har ett RFXCom chipset som inte stöds.
Denna använder en kompis till sin elmätare från IKEA. Jag har köpt den men inte provat ännu, har för många andra projekt på gång.
Jag har även köpt denna då jag hittade kod på nätet att modifiera
https://a.aliexpress.com/_EvvrzFD
Trist, men bra kämpat 👍M mrmlz skrev:Lite av en principsak att använda det som redan finnsMen du får gärna dra till med en länk till en fungerande (billig) radio.
Efter lite trixande med modprobe och ftdi_sio så visar det sig att rtl_433 inte hittar några supported devices. Verkar som att Tellsticken har ett RFXCom chipset som inte stöds.
Ah okej jag behöver para ihop med en esp på egen hand. Görbart förvisso tro jag har en över i någon låda. Målet är ju att kunna läsa in en gammal väderstation.pacman42 skrev:
Samma som för mig då, men jag har en nyare från Jula. Den räknar dock inte särskilt rätt på regnet när det öser ned, man skulle behöva ett skyddsrör på ett par decimeter för att inte huvuddelen av vattnet skall stänka ut...M mrmlz skrev:
Klicka här för att svara