Villalarm & Hemautomation
Mike2021: Tack för alla mycket insiktsfulla kommentarer kring min fråga. Jag har lärt mig mycket Mkt glad att jag ställde den. ;-) Fortsätt gärna med tråden // Mike
Hannuse: Jag skulle rekommendera en Netatmo väderstation. Då får du utetemperaturen på köpet, och kan bygga ut med fler sensorer. Snygg app som har full historik, och ett ännu fylligare webbgränssnitt om du går in via det. Jag är helnöjd! https://www.clasohlson.com/se/Netatmo-smart-vaderstation-WiFi/p/36-5561
MrJay: Skaffa riktig brandvarnare istället. [MEDIA=youtube]sA668nMm4mE[/MEDIA]
Hmm100: Sitter i samma sits som du.testade du den från Amazon?
BSOD: Runt 6mm diameter är det på mina tempgivare. Har passat alla dykrör som finns i min anläggning i alla fall. AZDelivery 5 x 3M Kabel DS18B20 Digital Rostfritt Stål Temperatursensor, Vattentät, kompatibel med Arduino och Raspberry Pi inklusive en E-Book! https://amzn.eu/d/5OGKZwU
etompau: Det finns ju prylar som via mobilnäten simulerar en vanlig analog telelinje. Kanske skulle en sådan uppfylla dina krav.
Guzzen1: [citat] Vag jag var ute efter är att belysa folks ambivalenta förhållande till övervakning och egna visningar på sociala medier.
hakan_o: Kamerorna som omnämns ovan, är det någon SMS-funktion i dom? Eller skickas det bara notiser via wifi vid oönskade rörelser? I abonnemanget för wifi-hotspot i mobilen räcker det väl i så fall med mobilt bredband i så fall om det inte skickas SMS.
David Wallin: [citat] Jag testade att låta Google slå på och av en lampa automatiskt om man slår på eller av en annan lampa. Funkade alldeles utmärkt - när jag hade appen igång, och inte alls annars. Så nä, riktigt dåliga erfarenheter där. ☹️
Maveric77: [citat] Har själv ett antal av deras trådbundna kameror, och bilden ska vara bättre än så. Logga in på ditt konto via en dator och välj Video i vänstermenyn. Välj sen Inställningar och Videoenhetsbild. Där kan du justera Ljusstyrka, kontrast och annat för att se om bilden blir bättre och skarpare. Annars kontakta deras support.
Hannuse: Jag har 4st Dlink DCS-8302LH som sitter kvar eftersom jag inte såg någon mening med att plocka ner dom när jag inställerade mina Arlo Pro. Fördelen är att dom fungerar även när det är 35 minusgrader, och Arlo stänger ner vid 20 minus. Dom ansluter via WiFi, men har även minneskort, så filmsekvenserna lagras även där om du saknar nätverk. Nackdelen är ju att det är omständigt att
Peter_K: [citat] Kanske var något centralt problem då om du också hade problem. Mitt började med att "jordgloben" uppe till höger var röd och att jag fick ett SMS med texten "förbindelsen mellan centralenheten och servern har brutits" Gick ej larma på eller av. Sedan blev det ännu värre efter att ha fått några meddelanden om att det återställts.
Peter_K: Var en hel del damm i dem så förhoppningsvis är det löst.
EHGTestarn: [citat] Tack. Provade ID DSC men svaret jag fick blev "unknown" så jag kom inte längre. Får väl installera om DLS 2002. Vilken version av DLS 2002 är den nu gällande? Funkar den för PC 1580? Fråga 2 - Med vilket kommando kan jag stänga av "Nätavbrott ger larm" Har en PC 1580 manual som anger kommando * 8 ...." ska användas. Man hänvisar till en "Programmeringsjournal". Var hittar man
David Wallin: För övrigt finns det element som kan integreras i tex Google Home, så det behöver inte vara helt kört att få in allt i en enda app...
NiweAnders: [citat] Hej! Kolla på m.nu. De har en samrt mätare som du kopplar in o hämtar upp det du behöver i HA. Fixt o färdigt! Sägs det…..🙄😊
Smisksågen: [citat] Ja, frågan är om frugan godkänner den lösningen. Har precis isolerat men inte satt på vägg ännu, så jag antar att inbyggt fortfarande är ett alternativ. Om det nu inte går på något annat sätt.
sebastiannielsen: Shelly alla dagar i veckan. Är enkla HTTP-klient prylar via wifi, går att integrera med i princip vad som helst, inkl SPC-larm (utan att förbruka fysiska zoner).
sebastiannielsen: Fick till det. Vad jag fick göra var att göra detektorn enkelbalanserad, genom att ta bort "INTR"-motståndet. Sedan sektionstyp = in/utpassering (alla PIR måste vara in/utpassering, när man använder automatisk tillkoppling/frånkoppling, annars blir ett jäkla pipande när den försöker auto-tillkoppla och det blir tillkopplingsfel) Därefter koppla såhär: C --> COM på utgång NC på
etompau: Nexas relämottagare, ex LCMR-1000 eller MWMR-2300 kan styra lysrör till och från.
Anonymiserad 358496: Kör med ena grannparet, pensionerade sedan länge, har järnkoll på allt som händer i området.
zxmon21: [citat] Hej, jag har stängd av Verisure tjänsten för ca 1 år sen. Jag har kvar mitt konto på verisure.com och kan logga in där. Appen fungerar. Jag börjar nu ersätta komponenter med alternativ, och hittade vägen. Hoppas det hjälper någon annan: - Logga in på https://mypages.verisure.com/se/ - Gå in på Komponenter - Välj typ av komponent, t.ex. rökdetektor. Du ser en lista med alla
djac: Jag tycker att du ska överväga vad du har för förutsättningar och vad du är ute efter, kan du få fram nätverkskabel till kamerorna, om inte, kan du iaf få fram ström, hur vill du lagra ditt videomaterial, lokalt, moln, vill du att kamerasystemet ska gå att integrera med andra produkter eller lösningar? Genom att fundera igenom din kravspec så kan du minska antalet produkter att
Marcus-AA: Ja, det bör fungera precis som du beskriver. Har inte provat just den här, men jag styr på motsvarande sätt fast från Homekit via Plejd CTR med 1-10V till drivarna.
Peter_K: [citat] Får kolla in det. Tack
djuran: [citat] [citat] Och för att knyta ihop säcken, nu har prylen kommit (före utsatt tid) och funkar utmärkt @Martin Liljedahl tack för tipset och länken!
Hannuse: [citat] Ja, då fattar jag, klurig fråga. Jag kör ju med Arlo Pro 4, men utan basstation. Anledningen är att jag har ett bra meshnät för WiFi, och går man på en lösning med basstation så måste alla kameror ha möjlighet att prata direkt med basstationen som jag förstår det. Och det blev problem för mig med kamerorna som är längst bort från en eventuell basstation. Men med WiFi