Villalarm & Hemautomation
Demmpa: Finns fortfarande att köpa, men är väldigt sällsynta, tex, https://hrfteknik.se/sv/webbshop/varseblivningsprodukter-bellman-visit/brandvarnare-joniserande.html (https://www.onninen.fi/sv/kidde-joniserande-brandvarnare-kf10-ioni-230v/p/CAQ098)
Sarg: Hej, Jag vet att denna fråga har ställts tidigare, ändock blir jag inte klok på detta. Jag har följande upplägg för min plejd mesh: [bild] Sedan jag köpt en gateway har det de bara strulat till anslutningarna än att förbättra dessa. När jag står ca 7 meter (markerad med x) från gropen där jag har ett elskåp som styr teknikdelarna till poolen och altanbelysning, fungerar det att
peter_65: [citat] Tillskjutande markfukt, utrymme i gammalt uthus, tunn oisolerad platta på mark. Plattan och restan av byggnaden kommer inte isoleras eller ändras i närtid. Ca 10m2, 3m takhöjd. Det går inte åt mycket energi, den ekonomiska aspekten är inte avgörande, mer än att jag av princip inte vill göra av med mera el än nödvendigt med dom byggnadsförutsätningar som finns. Eftersom jag
stavee: [citat] Vi har samma, AJAX-system och kan inte vara mer nöjda. De har inga videodörrklockor, som vi behöver, men det verkar som att det där med kameror kan komma snart.
Hannuse: Nu har jag äntligen lyckats att få tag på en modern elmätare med HAN-port. Trevligt att kunna få in energiutbytet i smarta-hemmet. [bild] Men det finns all anledning att kontrollera hur belastningen ligger på dom olika faserna. Elbilen justerar nämnligen efter den mest belastade fasen när man inför så kallad lastbalansering. Så det hjälper inte om det finns rejält med utrymme
paralun: [citat] Jo vi har ju vaskat fram två alternativ. Shelly https://www.styrahem.se/p/629/effektmatare-3-faser-med-styrning-av-kontaktor-shelly-3em plus en kontroller Emporia Vue https://shop.emporiaenergy.com/collections/emporia-products/products/gen-2-emporia-vue-with-16-sensors-bundle Eller börja med HAN-porten?
Victor.M: [citat] Nej, Home Assistant är en generell gateway kan man säga som inte är bundet till något märke. Det är mer jobb med att lägga till något men det kommer även att lira med dina smarta lampor, temp/fukt-givare osv. Man köper en antenn beroende vilken standard man ska använda Zigbee, zwave osv sedan kan man installera HA på en exempelvis raspberry pi. Finns massor att läsa om detta
MWox: Tack för alla svar! Köpte Eufy Kamerorna och basenheten är av bra kvalitet. Men väggfästena känns lite plastiga. Hoppas att de håller. Liten tendens att kamerorna ”dippar”. Vågar inte spänna skruven alltför hårt mtp plasten. Detektion och bildkvalitet är väldigt bra! Av stor betydelse är den höga bildupplösningen,(2k). Mjukvaran är också väldigt bra och genomtänkt. //M
Hannuse: Ett annat alternativ kan vara att köpa en kamera eller två från Arlo. Dyrare lösning, men då får du primärt en bra kameraövervakning. Kamerorna kan sedan programmeras med olika typer av detektion av rörelse och objekt i olika areor, samt vilken tid notifikationer ska vara aktiva. Dock så får du inte funktionen med siren, bara pushnotiser i telefonen.
Mike2021: Tack för alla mycket insiktsfulla kommentarer kring min fråga. Jag har lärt mig mycket Mkt glad att jag ställde den. ;-) Fortsätt gärna med tråden // Mike
Hannuse: Jag skulle rekommendera en Netatmo väderstation. Då får du utetemperaturen på köpet, och kan bygga ut med fler sensorer. Snygg app som har full historik, och ett ännu fylligare webbgränssnitt om du går in via det. Jag är helnöjd! https://www.clasohlson.com/se/Netatmo-smart-vaderstation-WiFi/p/36-5561
MrJay: Skaffa riktig brandvarnare istället. [MEDIA=youtube]sA668nMm4mE[/MEDIA]
Hmm100: Sitter i samma sits som du.testade du den från Amazon?
BSOD: Runt 6mm diameter är det på mina tempgivare. Har passat alla dykrör som finns i min anläggning i alla fall. AZDelivery 5 x 3M Kabel DS18B20 Digital Rostfritt Stål Temperatursensor, Vattentät, kompatibel med Arduino och Raspberry Pi inklusive en E-Book! https://amzn.eu/d/5OGKZwU
etompau: Det finns ju prylar som via mobilnäten simulerar en vanlig analog telelinje. Kanske skulle en sådan uppfylla dina krav.
Guzzen1: [citat] Vag jag var ute efter är att belysa folks ambivalenta förhållande till övervakning och egna visningar på sociala medier.
hakan_o: Kamerorna som omnämns ovan, är det någon SMS-funktion i dom? Eller skickas det bara notiser via wifi vid oönskade rörelser? I abonnemanget för wifi-hotspot i mobilen räcker det väl i så fall med mobilt bredband i så fall om det inte skickas SMS.
David Wallin: [citat] Jag testade att låta Google slå på och av en lampa automatiskt om man slår på eller av en annan lampa. Funkade alldeles utmärkt - när jag hade appen igång, och inte alls annars. Så nä, riktigt dåliga erfarenheter där. ☹️
Maveric77: [citat] Har själv ett antal av deras trådbundna kameror, och bilden ska vara bättre än så. Logga in på ditt konto via en dator och välj Video i vänstermenyn. Välj sen Inställningar och Videoenhetsbild. Där kan du justera Ljusstyrka, kontrast och annat för att se om bilden blir bättre och skarpare. Annars kontakta deras support.
Hannuse: Jag har 4st Dlink DCS-8302LH som sitter kvar eftersom jag inte såg någon mening med att plocka ner dom när jag inställerade mina Arlo Pro. Fördelen är att dom fungerar även när det är 35 minusgrader, och Arlo stänger ner vid 20 minus. Dom ansluter via WiFi, men har även minneskort, så filmsekvenserna lagras även där om du saknar nätverk. Nackdelen är ju att det är omständigt att
Peter_K: [citat] Kanske var något centralt problem då om du också hade problem. Mitt började med att "jordgloben" uppe till höger var röd och att jag fick ett SMS med texten "förbindelsen mellan centralenheten och servern har brutits" Gick ej larma på eller av. Sedan blev det ännu värre efter att ha fått några meddelanden om att det återställts.
Peter_K: Var en hel del damm i dem så förhoppningsvis är det löst.
EHGTestarn: [citat] Tack. Provade ID DSC men svaret jag fick blev "unknown" så jag kom inte längre. Får väl installera om DLS 2002. Vilken version av DLS 2002 är den nu gällande? Funkar den för PC 1580? Fråga 2 - Med vilket kommando kan jag stänga av "Nätavbrott ger larm" Har en PC 1580 manual som anger kommando * 8 ...." ska användas. Man hänvisar till en "Programmeringsjournal". Var hittar man
David Wallin: För övrigt finns det element som kan integreras i tex Google Home, så det behöver inte vara helt kört att få in allt i en enda app...
NiweAnders: [citat] Hej! Kolla på m.nu. De har en samrt mätare som du kopplar in o hämtar upp det du behöver i HA. Fixt o färdigt! Sägs det…..🙄😊
Smisksågen: [citat] Ja, frågan är om frugan godkänner den lösningen. Har precis isolerat men inte satt på vägg ännu, så jag antar att inbyggt fortfarande är ett alternativ. Om det nu inte går på något annat sätt.
sebastiannielsen: Shelly alla dagar i veckan. Är enkla HTTP-klient prylar via wifi, går att integrera med i princip vad som helst, inkl SPC-larm (utan att förbruka fysiska zoner).