Verktyg & Maskiner
se38005: Ja du Lillajuni, många kommentarer har du fått, mest har det gått ut på att kommentera olika fabrikat. Skulle jag slipa en trappa, skulla jag använda en exenterslip. Slipmusen från B&D du visade på, är troligen för liten, har själv en äldre B&D slipmus, och dess slipkapacitet är alldeles för liten för att slipa en hel trappa. Se upp med alltför billiga exenterslipar,
Lagavulin: Man blir ju förbannad! >:( På specmas sida så framstår deras priser som reapaketpriser och så kör verktygsboden med 25% under. Jag drog iväg ett mail och frågade hur det kan diffa så mycket mellan olika ÅF. Återkommer efter svaret. Lagavulin
MatCan: Tyvärr så svarar verktygsboden mig att den har utgått ur deras sortiment. Synd då dom var otroligt billiga
pgo_jim: Kan börja med att efter 30år så la farsans partner "av" troligtvis något elfel.. han köpte den 1976 men kan även tillägga att vi haft den i sommarstugan så under dessa år har han kapat kanske 20-40träd me den.. men nu när jag på måndag ska börja naturbruksgymnasium åsådär så tyckte han att det va på tiden då att vi köpte en ny motorsåg(i vårat fall nygammal) så vi kolla
styrman1: Till den grönsvarta finns lös plugit kontakt som man bygger om äldre maskiner med. Är man lite händig så fixar man nog det på en Bosch också. Kolla på festolls hemsida. det ska finnas en del olika systainers.
Majgårdarna: Har en Bosch 220 och den funkar bra tycker jag. 650 spänn på jula
pernitta: hej Sarebro! Efter att ha läst Din beskrivning av överliggaren. så ser jag den framför mig. Standardprodukt på "Trä & Bygg", köp den färdig. Jag använde mig av ett sätt att montera den mot stolpe utan att använda spik eller skruv. Svarva ett rundträ i ek som passar i överliggarens undersida. Borra vågrätt hål i stolpen och slå i rundträt. Lägg överliggaren på rundträt.
verktygsrookie: Pröva på Bauhaus, de har ett stort sortiment av gröna Bosch. (Även stationärt) Annars är jag nästan säker på att Trollbäckens Trä har den.
JonasHolm: Hej Det är en milimeterskala på sågen för att ställa sågdjupet. Skalan gäller utan skena, så man får kompensera för skenans tjocklek. /Jonas
Lagavulin: Lyfter upp ämnet igen! Är det ingen som testat någon proffsdeltaslip mot multimastern och kollat om de avverkar lika mycket? Lagavulin
hk61: Hej, Sthil 230 C, Sthil FS 45. Det är bra grejor, men sågen är lite klen ibland. då man går på stubbar. Övriga brasaker Matkia 3050, Dewalt skruvdragare, klippo. Det som nästan slår sågen är cobran. Hyrde från cramo. Borrade ca 50 hål och var helt slut i armarna dagen efter. (30 kg). Det var ett stenröse som skulle bort och de som var kvar var de som man inte orkad lyfta. I med
ByggaNytt: [citat] Jasåååå, nu brukar jag ju inte läsa bruksanvisningar så värst ofta, där fick man för det 8-) Man kan ju verkligen undra varför den INTE skall smörjas.... men du sa ju att den var fransk va ;D
Starfighter: Hilti TE-905 (största bilmaskinen) för 2 500:- inkl allt. Eller 2 pallar med lysrörsarmaturer för 150 kr. Kul att gå på konkursauktion, den enes död den andres...
snickarboden: Urvalet är begränsat i Sverige, de flesta köper sin klingor ifrån Håkanssons i Åmål och de klingorna funkar bra. Det vanligaste är tandspetshärdade, dvs man kan inte fila dem vilket inte heller behövs. Mindre bandsågar kräver att man har en maxbredd på cirka 12-16 mm helt enkelt för att bandspänningen inte orkar med bredare klingor. Likaså skall man tänka på tjockleken, ju
peterand: Olja finns det, "hydralenheten" sitter på bakaxlen som en diffklump ungefär Ingen som har tips på begagnat eller nån annan bra ide ?
galento: [citat] Bra tips,tänke precis göra som Du skriver,bara koppla ihop efter regulatorn och sen slang ut till verktygen.Då kan man enkelt ta med sej den ena vid behov.
Olorin: Stämmer Hornbach har lite Metabo. Jag letade efter Metabo KGS303. Säljaren sa att de hade haft det hemma, men att kunderna tyckte de var för dyra och aldrig tog åt sig argumentet att man får en bättre livslängd mer bra komponenter. Så de har bara något enstaka handverktyg kvar, men har lobbar mot sin chef för att få ta in mer. Kan vara en ide att åka och tjata på dem ;)
Flinkfeldt: [citat] Jag tänkte köra med limfog och kanta den med ek för lite ökad "kanthållfasthet"
Haagbard: När jag hyrde ABS-slip för några år sedan så fanns slippapper på samma ställe som slipen, i detta fallet Cramo. Alla uthyrningsfirmor torde väl även ha papper. Tror dom är 405 mm med centrumhål på 25 mm
jojjeblom: Nuså är iaf den blå inköpt :). Ackarna är ju på 2,6ah, samt att chucken tar 13mm så lite har dom väl gjort om dom.
Ubbe: Har i veckan haft en "proffsgrävare" på besök för planering av garagegrund. Jag lejde alltså en grävfirma för jobbet Valet föll på en traktorgrävare pga möjligheten att flytta massor med frontlastaren, alltså ingen optimal maskin för grävjobbet men ett lyckat val ändå tror jag. Det blev planerat för plattan (85m2), grävt dränering, avtäckt/planerat för infartsväg (ca 20m)
Lybeck: Jag körde ut det med Bobcaten och la det på marken för framtida användande. Bor på en liten gård.
mattias_75: Ahh...det funkade inte att direktlänka: 1. Gå till http://www.2helpu.com/world/map.aspx 2. Välj Sverige och tryck sedan på DeWalt 3. Tryck på teknisk information Där ser du en länk: "Om du vill söka ELU produkter, vänligen klicka här. " Väldigt lätt att ställa in den här maskinen. Grymt att alla delar fortfarande finns att beställa som reservdelar!
Lurvnos: [citat] Det är en bra metod! Låna in några hårdrockarkossor (Highland cattle). Efter all torka lär det vara brist på bete läste jag.
Illunion: Det finns ju speciella borr-mallar för pluggning. Köpes ofta i kit tillsammans med borrstår och plugg för några hundringar.
¤ akila ¤: Ifall ngn är nyfiken på min trappa, finns nga bilder här http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=28949 Kanske är det ngn från detta forumet som kan hjälpa oss med trappsteget som är på första bilden?
saturnus: Trådar med detta ämne brukar bli hur långa som helst, men ta åt Dig vad som skrivs ovan. Det förekommer att "vissa" aldrig behövt betala moms o tull för sina prylar, men det hör nog till ovanligheten ;D. Det har hänt att man även missat mig med moms o tull. e-bay köpen kan slinka igenom då dessa sänds från privatperson och beloppet understiger 500:-, som f ö tycks vara gränsen
snickarboden: Gör ett högre anhåll så är det inga problem, jag har sågat ut friser på en bordscirkelsåg på det viset. /Kent