Och då vi pratar noggrannhet så undrade jag _mycket_ då en snubbe på The Woodworkingchannel svarvade trä för hand med vanliga svarvstål och mätte med en mikrometer? *gapar*
Han måste vara extremt stadig på handen milt sagt *S* och oavsett vilket så tror jag inte att hans svarv kunde nå upp till den noggrannheten så att en mikrometer behövs.

Ännu roligare blev det då han ansåg att svarvar inte kan linjera till 100% och när jag då såg att det var en svarv i plåt så började jag förstå det men fattade då ännu mindre det där med mikrometern *S*

Jaja, var och en blir lycklig på sitt sätt *ler*

/Kent

Då jag snickrar åt mig själv brukar jag aldrig ha glasögonen på, dels ger det ett lite snedare resultat, och dels så slipper jag svära över spån på glasögonen :)

pernitta skrev:
Hej!

Nu följer säkert BU-rop på forumet, men OK.

Idag såg jag skillnaden mellan en inkomstjagande snickare och en seriös amatör.

Den förre, om det är en man, ritar och sågar från materialets framsida med sin handcirkelsåg. Den senare för över ritsen till materialets baksida och sågar. I förra fallet blir framsidan frasig, i det senare blir den skarp, och ger en snyggare fog.

Noterat av per
jag tycker nog mig kunna se skillnad på yrkesfolk och amatörer också. vissa har ju all tid i världen att lyckas, med eller utan mikrometer.
det finns alltid saker att klaga på om man letar fel.
jag tror att din fnasiga kant ligger långt ner på skalan avseende dåligt utförda jobb.
sitter den dessutom som vindskena så gör den ett bättre jobb som fnasig än O-fnasig.
dvs denna fnasighet kan till mycket liten del men dock ,leda bort vatten från att sugas in i ändträet och på så sätt öka livslängden på denna...så du borde nog omvärdera detta uttalande.

Leif... skrev:
Tror snarare att fnasigheten binder vatten och håller kvar dropparna så att de senare kan sugas upp av ändträet, även om de nog inte har nog ingen större betydelse.

Däremot kan fransarna hjälpa till att dölja den (förhoppningsvis) lilla skarv som blir i nock, typ "kamma över" frisyr.
ja..det blir ett slags hämte hår..sånt som man kan se på äldre :)
mycket bra argument där..

Snickarboden skrev:
Och då vi pratar noggrannhet så undrade jag _mycket_ då en snubbe på The Woodworkingchannel svarvade trä för hand med vanliga svarvstål och mätte med en mikrometer? *gapar*
Han måste vara extremt stadig på handen milt sagt *S* och oavsett vilket så tror jag inte att hans svarv kunde nå upp till den noggrannheten så att en mikrometer behövs.

Ännu roligare blev det då han ansåg att svarvar inte kan linjera till 100% och när jag då såg att det var en svarv i plåt så började jag förstå det men fattade då ännu mindre det där med mikrometern *S*

Jaja, var och en blir lycklig på sitt sätt *ler*

/Kent
Fast jag tycker inte det är så uppseendeväckande att han mäter med en mikrometer. Skulle bli mer tveksam om han svarvade och mätte med en tumstock. Om han har en mikrometer tillgänglig så varför inte använda den på runda saker. Jag använder ett skjutmått av bra kvalitet som klarar ner till 0.05mm, inte bara skala, den mäter så precist. Inte för att de sista 1/100mm har betydelse på trä men en 1/10 hit eller dit är inget bra i vissa lägen. Då är det bra om verktyget mäter bättre än vad som är nödvändigt, då blir det inte fel pga den iafa.

Tumstocken kan vi glömma direkt ju men skjutmåttet är vettigt. Det är liksom lite mer rimligt dels i precision och dels i tiden det tar för att ställa in det. Men visst om man använder mikrometern som en fast tolk så visst.

Problemet som jag ser det är att man ser för bra på en mikrometer att det inte är perfekt, man reagerar på saker som inte kan märkas eller ses. Trä har inte hundra dels mm i precision, snarare tiondels mm i tighta passningar i hårt trä. En mikrometer på trä är ungefär som att använda mikroskop istället för handen och ögat för att bedöma om en yta är färdigslipad.

Är ni med på hur jag menar och tänker här?

Sen kan man ju givetvis uppnå högre precision än tiondelar med jiggar i trä men det sker med ecentuella andra anläggningsytor mm. träet i sig lär inte hålla de toleranserna men självklart kan man göra t ex slipstöd som håller höga toleranser ändå.

Sen är jag mer än skeptisk till om en vanlig träsvarv ens kan ge toleranser ner till hundradelar. Inte ens min Solberga kan det med metallsvarvstillsatsen. Troligen kan jag ligga på typ 5/100 till 10/100 om jag verkligen anstränger mig och en hyfsad mikrometer mäter +- 3/100

Sorry för den långa utläggningen men det jag vill visa på är att man kanske ser lite väl mycket fel om man mäter för noga, fel som inte betyder ett enda dugg.

Angående skägg och fnasiga kanter så tycker jag att man drar bort det med en kniv, det ser bättre ut så. behöver man sen dölja springor så funkar latex ute med.

/Kent

Håller med om att mikrometern avslöjar för mycket i ett material som inte behöver den precisionen. Det kanske inte var syftet med artikeln utan han kanske bara brukar använda mikrometern medveten om att den är för exakt och per automatik inte titta mer än på delar av mm. Sedan fungerar mikron perfekt som tolk.

Själv kör jag med maskinvinkel för att veta att den är exakt, då kan jag acceptera att det lyser lite mellan vinkeln och träet eftersom inte vinkeln tillför mera fel.

Man skall vara noggrann med förnuft; En svängaxel med 0.5mm fel är *inte* bra i höga farter; ett plank till grannen där alla brädor är exakt på 1/10 är *inte* nödvändigt. Likväl som täckfärg inte är nödvändigt på sånt som aldrig kommer att synas...

Man skall vara noggrann med förnuft...

Snickarboden skrev:
Sen är jag mer än skeptisk till om en vanlig träsvarv ens kan ge toleranser ner till hundradelar. Inte ens min Solberga kan det med metallsvarvstillsatsen. Troligen kan jag ligga på typ 5/100 till 10/100 om jag verkligen anstränger mig och en hyfsad mikrometer mäter +- 3/100

/Kent
Det blir gärna litet begreppsförvirring när man talar mikrometrar. Det mätinstrument som vi kallar mikrometer heter egentligen bygelmätskruv enligt TNC:s rekomendationer (TNC=Tekniska NomenklaturCentralen, finns de kvar?)

En vanlig bygelmätskruv har en upplösning på 0,01 mm, och en bra sådan har också en 0,01 mm i noggrannhet. En riktigt högkvalitativ digital bygelmätskruv har upplösningen 0,001 mm, dvs en mikrometer, och kan också mäta med den noggrannheten under vissa förhållanden.

Vi får väl vara glada att han inte mätte arbetsstycket med koordinatmätmaskin!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.