E
Vi har fått möjligheten att lägga in ett gammalt loggolv i vår 1800-tals kåk, problemet är "bara" att planken är ojämna i tjocklek och väldigt tunga. En del har vi fått kapa bort mycket som 7 cm i sidorna för att få jämna, men flera är ändå över 30 cm härligt breda. Nu är då det stora problemet att de behöver hyvlas för att få ner i samma tjocklek, de varierar mellan 4 - 6 cm och är väldigt flisiga. Ett snickeri kan motvilligt tänka sig att hyvla ner dem om vi kommer in och gör jobbet själva, men då är det istället problem med transporten då de är > 5 meter långa. Kan och orkar man hyvla ner dem själv för hand när det rör sig om ca 30 kvm?  ::)

Du säger att de är mellan 4 och 6 cm i tjocklek, menar du att du skall handhyvla ner dem upp till 2 cm? Jag skulle inte ens ge mig på jobbet med elhyvel.

Jag förstår snickeriet, det lär gå åt mängder med omslipningar då gamla golv ofta har en hel del skräp i sig och det sliter enormt. Likaså lär det vara en hel del jobb med det ja. 2 centimeter bär respekt med sig och det lär ta en "stund" även om man har många stål att byta med.

Rubank kan man glömma som sagt och likaså elhyveln, i alla fall om man inte vill bli knäpp på kuppen *S*

Möjligen så skulle ni kunna kolla om det finns någon med en Solosåg i era trakter och med en sådan få ner de tjockaste så att du har kanske en 2 mm kvar att slipa bort sen med en stor golvslip. Kolla med Logosol om de känner nån som är villig att hjälpa till. www.logosol.se
En Solosåg med rätt utrustning (dvs lite extra utrustning ) kan nog funka och det lär gå betydligt fortare än att försöka hyvla ner dem.

En Solosågsägare kan kanske möjligen vara en lösning, den väger liksom inget så den är portabel och precisionen finns där om planken är raka och om man är van vid sågen.

Berätta gärna hur det går...
/Kent

Håller med Kent...

Håller oxå med kent

Jag tror det enda är att först rikt hyvla och sedan skicka dem genom planhyveln är det bara inte spik och grus i så borde det gå. Jag bytte stål på jobbet i rikt å plan i veckan. I rikten hade de suttit i sedan 01. Ja de var slöa men inga jack i stålen. Och i plan så håller de ca ett halvår . Om man är försiktig och har lite koll på vad man hyvlar i så går det bra. Ser plankorna skitna ut brukar jag blåsa av dem med tryckluften då brukar mycket skit lossa.

Varför skulle man rikta fem meters plank och till vilken nytta?
För mig så är det en helt onödig omväg att gå eftersom plankan ändå böjer sig på den längden.

När det sen gäller stålens tid emellan slipningar/byte så är det ju driftstimmar och virkeslag som gäller, samt givetvis hur man kör med. Fem år kan vara samma som en dag på ett annat snickeri. Det bästa är väl att byta när stålen börjar förlora skärpa.

Att blåsa bort intrampat grus/sand ifrån golvplank lär inte funka lika lite som högtryckstvätt.

/Kent

Att blåsa bort intrampat grus/sand ifrån golvplank lär inte funka lika lite som högtryckstvätt.
Det kan inte bli sämre i alla fall. Jag skulle gissa på att man får bort mer än 50% av skiten och "måste" man hyvla dem så borde det hjälpa något i alla fall.

Jo rikta behöver man göra så man har en bra yta när man sedan skickar dem genom plan. Man kan ju köra ändå men då brukar det bli bananer av det men det beror ju på vilket resultat man vill upnå. Eller tycker kent att rikthyvel är en onödig uppfinning? Trodde det var regel att rikta innan man plana men alla regler har ju som bekant ett undantag.

Klart det hjälper men man är inte av med det nertrampade för det och all grus mm skämmer stålen fortare än man tror.
Det värsta är att man räknar ofta inte på vad skarpa stål betyder, skämda stål är mardröm och skillnaden på det är även på en plan som natt och dag. Ena gången viner hyveln som en bris och i den andra så tuggar den sig igenom virket... om man minskar avverkningen och kvalitetskraven. Där är liksom inte små tidsvinster att göra på stålbytena som oftast tar kring en kvart.

Snickarfrasse>Ehh? En bra yta? Att rikta är för att få ett uppriktat ämne, dvs som är spikrakt. Hur skall du rikta fem meters plank eller golvbrädor? Jag fattar inte här för jag hade inte ens kommit på tanken för det är helt onödigt, även om du har två meter utmatning på rikten så lär du inte kunna få det sprikrakt ändå. Sen har det faktiskt legat som golv innan så jag utgår ifrån att man kan lägga det igen.

Nej, rikten är oväderlig och det är där jag börjar oftast men varför lägga tiden på det här på golvplank när det enbart handlar om att få ner fanskapet i tjocklek? Pratar vi dörrar, fönsster, möbler etc så är rikten det viktigaste men inte här. Däremot kanske man skall byta stål lite oftare än vart femte år *S*

/Kent

Jo runt femmeter är lurigt vill gärna bli bannanas av det hela. Ang stål bytet så var jag väldigt motarbetad av chefen som sade att det skulle ta minst 2 timmar men när jag väl fått rent allt och släppt de gammla stålen så gick det riktigt bra. Även om en fyrknivs kutter är lite bökig att få perfekt. Det tog ca en halv timme när det kom till kritan. Summa sumarum med nyslippade stål och nysmorda bord så springer plankorna över hyveln av sig själva. ;D

"smart" chef som säger nej till stålbyten *suck* Tyvärr finns det sådana och som även tycker att man kan lossa och bryna dem för att det är för dyrt att slipa dem *S*
Man upphör inte att förvåna sig ibland.

Två timmar? Vad var det på för hyvel han räknade på? Min kvart var beräknad på två stål förresten så det var kul att se att vi är lika där *ler*

Förlåt syrligheten tidigare förresten, tror vi hade kunnat diskutera ihop det irl om det hade behövts.

/Kent

Jag tog inte illa upp det är bra med olika uppfatningar, det kan få en att ändra infalls vinkel. ;)

Jo, och jag uppskattade ditt inlägg i den andra tråden, man jobbar olika med. Undrar om man kan få din chef att skärpa skärvinkeln med *ler*

Kan ju säga att jag gick i taket en gång när jag hade rakbladsskärpa på stämjärn men idioten tyckte att vinkeln var fel och gick ut till pelarslipen. Jag hade lagt en kvart per styck på dem på på min Tormek och kunde raka mig med dem *mutter*
Sen kunde man möjligen hugga med dem, de skar i alla fall inte efter hans behandling men det var "rätt" eggvinkel. Att jag sen har sisådär en 60-70 bildhuggarjärn med tänkte han inte på *mutter*

Att kunna jobba ihop tycker jag är skitviktigt, det funkar inte om man inte accepterar varandras kunskaper. Kan ju säga att jag körde med mina egna stämjärn sen, det var en viss skillnad på hans Marples och mina Bahco och Ashley Iles *ler* Skall jag sen vara ärlig så föredrar jag alltid mina egna verktyg, jag känner dem.

/Kent

Hej Snickarfrasse!

Liksom Kent vill även jag gärna veta av vilken anledning Du rikthyvlar. Inte är det väl för att planhyvlingen skall fungera bättre?

Det kanske är så, att Du genom hyvling av plankornas kanter vill få dem att ligga an bättre mot varandra med mindre springor?

per

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.