BuDDHa
BuDDHa: [citat] ditt påstående blir inte riktigare av orginalfrågan.. det jag funderar på är ifall han inte blir nöjd med en fjutt maskin när han "eventuellt" haft en kraftigare innan, nu vet inte jag vilken mcculloch det handlade om.. strunt samma, jag tror nog att en elsåg av bättre kvalite kan vara ett bra val när man bara skall kapa lite ved, så läönge man har gått om tid..
17 svar · 10,6k läst
E
Eld: Uppfinnaren kanske tänkt sig att få bättre spåntransport genom att ta bort tänderna från de (nu) tandlösa sektorerna? Eller så ville han bara spara råmaterial genom att göra klingan av ett mindre ämne ;D
16 svar · 3,3k läst
·
F
Fenris: Hyreshuset har för några hundringar för en helg. http://www.hyreshuset.com/prisl_a_d.htm#b Mvh / Fenris
4 svar · 7,2k läst
L
Lambr1: Jag tror att det går att beställa den från www.inca.ch. Annars finns det ju INCA-sågar då och då på Blocket. Just nu en (lite äldre) för 1100 kr i Arjeplog. Den har anhållet kvar. Jag har f ö inte hunnit finjustera bladet på min ännu. (Är upptagen med konverteringen av pannrummet till miniverkstad. Vad sägs om arbetsbänk på 50 x 80 cm och golvyta på ca 180 x 180? Tanken är att
7 svar · 27,3k läst
F
Felder: Jag har använt fesools moduler för att fästa fräs respektive sänksåg och har varit mycket nöjd med båda. Jag har dock noterat två nackdelar som kan vara bra att ha i åtanke. Modulen för sänksågen har ingen möjlighet att lägga in nolltolleransplatta (om man ska såga mycket tunna saker). Sedan tycker jag fräsmodulen är för stor (jobbigt att lyfta upp och lägga ned hela tiden). I
7 svar · 10,9k läst
snickarfrasse
snickarfrasse: Hejsan problemet är lätt ordnat köp en lamello top 20 så kan man justera klingan +/- 2 mm. Anhållet används bara vid vinkel fräsning och i tjockare skivor typ bänkskivor. I hobby verkstan kör jag dock med en billig maskin då får man tänka sig för så att bitarna ligger åt samma håll. Tänk på att alltid kexa på en plan yta så brukar det bli bra.
5 svar · 5,5k läst
·
H
HotShot: Köpte nyligen en Bosch GSR 12 skruvdragare på K-Rauta i Göteborg. När jag kom hem upptäckte jag till mitt stora förtret att maskinen jag köpt var en utgången modell från 2005! >:( Detta trots att jag köpt den till ordinarie pris. Iritterad åkte jag dagen efter tillbaka till K-Rauta och hade ett snack med säljaren där jag undrade vad dom håller på med. Säljaren såg inga
0 svar · 1,8k läst
M
mattias_75: Jag köpt en begagnad ELU PS174 för ett tag sedan. Rätt kul när jag märkte att alla delar fortfarande fanns att köpa till den. Jag bytte ut lite delar, lämnade in klingan på slipning och tog med sågen till en serviceverkstad som smörjde upp den och ställde in den. Nu är den som ny :-)
12 svar · 6,5k läst
ByggPutte
ByggPutte: Vinkelslip är bra genom puts men det dammar ;). Jag skulle knacka ett spår med hammaren runt om Bryta ner putsen i bitar om det går och behövs. Är det tillräckligt rent kan man offra en motorsågs kedja. Mvh Putte
4 svar · 5,1k läst
pernitta
pernitta: Kent! Och jag tycker att Ditt senaste inlägg får vara en avslutning på vårt åsiktsutbyte i rubricerade ämne. per
28 svar · 12,2k läst
V
V200: Mutterdragare, för att dra ut hjulbult, ja, gärna, men dra fast dem gör jag för hand. (I väntatn på att jag får punka på skogen....) Har en batteridriven Bosch Professional. //Erik
6 svar · 3,9k läst
E
ejwbegysv: Jag köpte verktygsvagn på Bauhaus för 995kr.. såg ut som Julas...
4 svar · 4,1k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] Du behöver inte projicera parrallellt med väggen (det är ju iprincip omöjligt?), men du måste mäta vinkelrätt från väggen och på ungefär samma avstånd från lasern. Då uppstår inget vinkelfel. Fast visst är det så att man motvilligt får erkänna att det traditionella passet ibland är smidigare.....
7 svar · 18,3k läst
G
geschwint: Jag förordar snarare en verktygstavla med hål i jämn delning över hela tavlan. Anledningen är; att måla förutsätter att du direkt vet var verktyg skall vara placerade samt att du inte skaffar nya eller byter ut de gamla till andra modeller alltför ofta eftersom du då får måla om igen och igen. Med en håltavla så kan man flytta om efter hjärtans lust och efter ett tag så
2 svar · 2,6k läst
sandhall
sandhall: Priset på småmaskinservice är 1995 + 3852 = 5847 kr. Då är det inget paketpris så det kanske går att få ner ytterligare. http://www.smsservice.se/
1 svar · 1,8k läst
P
peterand: [citat] Rena Duracellkaninen ;D
9 svar · 3,5k läst
S
SmygvinkelChalle: Japp, jag har en sådan sedan 2-3 månader, och jag är otroligt nöjd med den, tycker att den detekterar tom bättre än vad som står i specifikationerna! Köpte min på Jula för en 850 kr eller så, har sett att K-rauta säljer den blåa versionen (DMF 10) för 950 kr och den skall tydligen ha något bättre spec. Hur som helst så är jag ytterst nöjd, zoom funktionen har tex hjälpt mig
1 svar · 7,7k läst
BuDDHa
BuDDHa: En liten såg blir ofta det som följer med ut, gillar 346an och har inte tyckt att den inte orkar.. men jag har inga problem med att köra på höga varv.. om man inte vill ha flera sågar så tycker jag att man skall se till vart arbetet ligger, själva fällningen tar inte lång tid och med diverse instick så behöver man inte så jäkla långt svärd, det som tart tid och där det är
13 svar · 11,0k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] Ja typ något sådant. På Jula finns liknande maskiner men dom kostar cirka 5kSEK vilket är för mycket. Antagligen är detta samma prisklass.
5 svar · 6,9k läst
E
Eld: Kul at se hur andra gör. Ett klingskydd kan man tillverka av lite plexiglas om man inte vill köpa något färdigt. Jag tycker dessutom att man ska montera en nollspänningsutlösare på sågbordet. Jag har en monteringssats från B&D som man monterar i en Workmate plus för att kunna använda handcirkeln som bordsåg. Det är helt kass >:( Det tar en evighet att montera och justera in.
2 svar · 3,4k läst
·
G
geschwint: Fast du har ju dator eller hur. Då kan du rita något hemskt i mspaint och sedan lägga in den bilden. En teckning säger mer än en beskrivning i bara text. Fast jag förstår inte varför man inte skall göra som länken visade, det är ju precis så det skall vara. Snitten skall vara längs med fibrer, i alla andra fall så blir det svagt. Snedsågningen är för att få ett bra anslag av
11 svar · 44,2k läst
·
S
sville: Hitachis lr dewalts fåtandiga klingor funkar mycket bra till klyvning av just halv sura tryckta reglar. Festools phanter är nästan ett måste till ts55:an om man ska till och klyva reglar och sådant med lite fart. Den fintandade som ingår i köpet låter sågen jobba alldeles för mycke
2 svar · 3,5k läst
pernitta
pernitta: Hej! Prova Jack Midhage AB i Laholm. per
2 svar · 2,2k läst
saturnus
saturnus: Jeg vet inte vem som säljer Binks idag, eller om de finns längre. Men de hade den där lösa 2.5L koppen för många år sedan. Kolla med billackfirmorna.
6 svar · 6,7k läst
phl
phl: Kolla Elfa, inte billigast men de har bra utbud. ESD-skyddet ska inte påverkas av spetsen då den är i metall. Har köpt spetsar till gamla Weller-stationer på Elfa, kommer inte ihåg om det står på deras hemsida vilka som passar till vilken station men de har inte så många olika typer. Tror du kan se det genom att bara titta på bilderna.
8 svar · 3,7k läst
Jesca_j
Jesca_j: Skruvar/skär/bryter upp batteriet, löder loss cellerna och löder fast nya.
6 svar · 4,4k läst
pernitta
pernitta: Hej Felder! Först tänkte jag råda Dig att absolut komplettera den kompressor Du avser köpa med en tryckregulator med manometer samt vattenavskiljare enligt bild (för sprutmålning, (200 kPa) [bild] men förmodligen är det en bättre affär att köpa Biltema nr 17-631 (1995 kr) och komplettera med en vattenavskiljare typ 17-5010, om den nu fungerar. Ett annat bra fabrikat är Kaeser. Jag har
5 svar · 2,3k läst
S
skogstomten: Kolla på Lööves Puls serie. Jag har den lilla själv (flak 125x255) och min far har den stora (flak 150x340). Mycket prisvärda aluminiumvagnar gjorda i sverige med riktig ram och bra lastvikt tack vare sin låga egenvikt. Min lilla väger 130kg så när jag ska byta hjul lyfter jag upp den med en hand och ställer på något lämpligt! Min lilla betalade jag 9900 ink moms för när det var en
12 svar · 25,5k läst
·
ClasseClas
ClasseClas: Den vanligaste skottkärran med träskalmar gissar jag kommer från Hörby Bruk (Ekeby skottkärror). Kolla med dem om det går att köpa lösa delar till skottkärran. http://www.horbybruk.se/ http://www.horbybruk.se/hb_skottkarror.pdf
1 svar · 22,4k läst
T
tridde_69: Skall åka till butiken nu för att känna hur Festool ligger i handen. Sedan lär man väl vara såld på den. Men den är ff för dyr i nypris. Vet inte om den butiken har Hitachi men Makita har jag sett där så den kan jag också provhålla i :)
19 svar · 10,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.