Verktyg & Maskiner
Betong: [citat] Ja. Märkestennisskor kostar nog också bara en bråkdel av säljpriset att producera. Och laserglasögon låter ju lite high-tech för köparen så det går troligtvis att ta lite mer i pris då. Sen har väl dessa laserprodukter varit mest för yrkesfolk tills nu.
AndreasK: Följer tråden lite... Har gjort samma sak med stålreglar i betongvägg... Det sitter rätt bra också. Det blir en hyffsad rekyl om man träffar på en lite för stor sten bara... :)
geschwint: och har du ingen möjlighet att sätta fast en spillbit så börja med att fräsa lite på fel sida för att få en början och slippa flis. Det kan då hända att du måste fräsa med rotationen vilket kräver en stadig hand och en stadig fräs. Dessutom får du bara ta små skär då men det fungerar bra, gör själv så oftast.
Tomtebo: [citat] Svarar mig själv. Köpte KA165GTK igår. Den vibrerar rätt duktigt och går inte att använda någon längre stund utan problem. Tvivlar på att gelen gör speciellt mycket. Vad gäller slipningen så fungerar den bra på smala ytor (1-2 cm), exempelvis smala kanter på fönster, men vid bredare ytor än ca 4 cm är den alldeles för klen och ineffektiv.
d1jussi: [citat] Uppföljning: jag åkte tillbaka och lämnade in den. Tyvärr hade de inga fler ex så jag fick pengarna tillbaka. Jag funderar nu på att göra en beställning på nätet från USA. Är det någon som vet lämpliga serviceställen om man skulle få problem med den? DeWalt har ju bra service vet jag, men andra märken är mer osäkert. Fast en bra spikpistol kanske normalt inte strular ?
Styx: Tja. Lägger du till ca 200kr kan du ju få en GST-135CE. Sök i forumet så kommer du att hitta en uppsjö av trådar ang. sticksågar, och där är GST-135CE väldigt populär, tillsammans med GST-85PE.. Hitachin vet jag förresten inget om ;)
Styx: Nej det lär det väl inte vara.. Skulle man lämna in maskinen fort man kortar sladden en decimeter (med jämna mellanrum) skulle man ju inte få använda den någonting.. Hur som helst, felet var inte i själva sladden - men i en av anslutningarn efter själva sladdfästet.. Där vart glapp så jag lödde om den kabelstumpen och nu går sågen som en klocka igen.. Problemet med att lämna iväg
MathiasS: Jag har knackat ända fram till sulan (eller sockel eller vafasen heter det jag blandar alltid ihop dom där två). http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=28628 /M
hasse_f: Kan du inte maila tillverkaren och fråga om de har några återförsäljare i Sverige / EU?
pernitta: Hej JumJum och trevlig lördag kväll! Ruttnar gör det säkerligen inte, jag ifrågasatte kavaliteten hos det av Dig utförda arbetet med den utrustning som Du angav stod till Ditt förfogande. Förståndigt att avsluta det kvalificerade stolparbetet! Kika på hur Din pappa bär sig åt, han kanske ger Dig lärdom för livet, och den är inte tung att bära, men jäkligt nyttig. Och bli inte
fredda: [citat] Jag fick hem det för ca 13500:- tycker det är ett hyfsat pris jämfört med att ha handlat det här i Sverige. Bara spikpistolen tror jag kostar runt 4500:- exkl. i Sverige.
JonasHolm: Slå även en lov in på Bauhaus och kolla in deras arbetsplattform. Den kanske inte är den bästa, men den är betydligt billigare än på K-Rauta. Har en själv och är nöjd med den för det priset (1495 om jag inte minns fel). Den har inga bra hjul, men den är så lätt att man enkelt lyfter den och ställer den där den ska vara för tillfället...
woodrat: För info hittade rostfria spik hos Harald Nyborg, 1000 st dyckert 1.2 mm, 40 mm längd 129 kr. De hade även icke rostfria dyckert till mycket bra pris.
kastrom: Varför behöver man spänna i mitten om man har en liten bit, borde det inte fungera lika bra att spänna i kanterna? Lite konstigt tycker jag. Laxstjärtarna ser ju klart trevligast ut så det får nog bli en sån, ska bara kolla vad det är i paketen med två innan jag bestämmer mig. Har en del tid, tänkte handla av min lokala handlare med de har semesterstängt. Tack för tipsen! /Kent
MathiasS: Mr Tamo började fungera sämre och sämre i den meningen att den stängde av sig själv som om underlaget lutade för mycket. Tillslut kunde jag hålla på och filla med lasern i fem minuter innan det funkade och igår funkade den inte alls. "Power"-lampan lyste men inget laserstreck. I morse hämtade jag en ny på Fredells och den verkar fungera som det är tänkt. Fredells påstår att man
Fein: Jo man blir ju inte så lite indoktrinerad (läs skadad) av att sitta här. Gröna bosch var "proffsverktyg" i min värld tills man hittade hit. Det blev en kap/ger från Dewalt (mkt nöjd) Dragare från Makita (otroligt nöjd) plus massa annat man måste ha när man har hus: högtryck, motorsåg, tigersåg, borrhammare, rätstege, knivar, stämjärn, osv Nu har jag fått för mig att jag
gds4me: Köpte en igår på K-Rauta 509:-, dyra slangar det där... ;)
Styx: Tank u .. Väggstämp är de jag söker.. Alla tiders... :) 8-)
magic_gbg: ett tips till ang rider. det finns en fett nippel till agregatetremmens spänmekanism. jag hade problem att inte den började klippa när man fällde ner klippagregatet. lite off topic
AndersBr: Har hittat ett erbjudande GCM 10S kap/ger såg GTA 3700 bord GKS 55 cirkelsåg har lyckats pruta ned till 8000:- Vad tycker ni är det värt det? Kan man använda cirkelsågen som klyv på något sätt?
PellX: Hej Inför en storrenovering av vardagsrummet, där bl a slipning av plankorna i taket ingick, köpte jag 2 st billiga bandslipar Ferm för 199 :- st på Jula. Nu har jag och en kompis idiotkört med dem i ett antal timmar för att putsa bort råplanet på plankorna och förbrukat ett par dussin slipband, storlek 40-60. Det var tungt, det var dammigt, jävligt dammigt, varmt och svettigt.
Ubbe: [citat] Även om järmklumpen nu skulle vara dålig på min Ö&B-slägga lär det nog dröja innan jag slitit ut den :D Antagligen är risken större att jag tappar bort den.. Plastskaftet är f.ö gummiklätt för bättre grepp
andersmc: En spikpistol väger sisådär tre kilo. Visst kan det bli tungt efter en stund, men det är definitiv lättare än att spika uppåt med en hammare. Visst är det bra att köpa spikpistol i USA, men jag förmodar att Karin och hennes syster inte är särskilt rutinerade verktygsköpare. Då kan det nog kännas allt för krångligt att börja importera verktyg. En annan lösning kan vara att hyra
AndersS: Var inställd på en "blå" Bosch och tog en resa till DUAB (bor nära) men kom därifrån med en Besttool 255DWL för 1200:-. Syftet med den är att kapa panel, foder, lister, mm, vid stugrenovering. Har nu kapat lite olika mtrl och den fungerar bra. Kan "fnasa" lite i bakkant men enligt en bekant som provkörde (finsnickare och med egen "blå") så gör även hans maskin det. Den har en
OlaF: *jätteofftopic* Nu när det är en massa däckkunniga i tråden... vet någon vart man kan få tag på nya sommardäck med vita däcksidor? De ska vara till en Amazon. Alternativt om det finns någon med "däckfräs" (som alltså fräser grunda spår som färgas) någonstans runt Stockholm. /O