10 887 läst ·
10 svar
11k läst
10 svar
Snickarbänk!!
jag ska flytta in i huset om någon vecka och mycket skall göras invändigt så jag tänkte frächa upp snickarboden lite...
har någon några bra förslag på bänk man kan köpa?
Ska man sattsa på en sådan som har färdiga fästen för cirkelsåg m.m typ metall stomme som finns på bauhouse??
suger på facktermer
har någon några bra förslag på bänk man kan köpa?
Ska man sattsa på en sådan som har färdiga fästen för cirkelsåg m.m typ metall stomme som finns på bauhouse??
suger på facktermer
Nja direkt mobil behöver den inte vara..
Ska ha den till att såga till reglar, lister m.m då jag skall göra om ganska mycket av mellanvåningen. Slå ut väggar sätta upp nya bl.a
Sedan får det inte kosta multum... utan bra till ett vettigt pris.
Om din är bra ska jag kolla på den köpte du någon cirkelsåg oxå?
Kanske finns paketpris någonstan förslag??
Ska ha den till att såga till reglar, lister m.m då jag skall göra om ganska mycket av mellanvåningen. Slå ut väggar sätta upp nya bl.a
Sedan får det inte kosta multum... utan bra till ett vettigt pris.
Om din är bra ska jag kolla på den köpte du någon cirkelsåg oxå?
Kanske finns paketpris någonstan förslag??
Hej OJ!
Du behöver såga till (Du menar kapa) reglar och lister. Du avser sätta upp nya väggar.
De senare utgörs troligen av spånskiva och eventuell gipsskiva.
Då vill jag föreslå följande:
2 st bockar
1 st skarp fogsvans
1st gerlåda med finsåg för lister
1 st halvbillig handcirkelsåg med styrplanka
1 st skruvdragare av hygglig kvalitet
Därutöver diverse prylar för mätning, markering o.s.v.
Den här materielen kan Du flytta med Dig till tredje våningen och ner igen.
per
Du behöver såga till (Du menar kapa) reglar och lister. Du avser sätta upp nya väggar.
De senare utgörs troligen av spånskiva och eventuell gipsskiva.
Då vill jag föreslå följande:
2 st bockar
1 st skarp fogsvans
1st gerlåda med finsåg för lister
1 st halvbillig handcirkelsåg med styrplanka
1 st skruvdragare av hygglig kvalitet
Därutöver diverse prylar för mätning, markering o.s.v.
Den här materielen kan Du flytta med Dig till tredje våningen och ner igen.
per
Har du inga bilder?Byggaren skrev:En snickarebänk ska definitivt vara av trä. Och bäst blir det med en hemmagjord och väggfast sådan, som tål att belastas med skruvstycke och håller för hårda tag.
Har gjort två stycken själv av 45x195 plank som jag spontat med överhandsfräsen och slagit/limmat ihop till en skiva, 575 mm bred. I den går det sen att fälla in beslag för hyvling och andra behov. En är av tryckimpregnerat trä och den har jag för utvändiga behov. (Har legat där i tre år nu.) Den andra har jag målat skönt blå med lackfärg och har inne i verkstaden.
Kan du inte ha väggfasta bänkar rekommenderar jag en Sjögrens, snickarebänkarnas Rolls Royce, men den kostar därefter. Men att köpa på Bauhaus?... Då kan du lika bra kasta pengarna i sjön. Den håller inte mer än ett par år för några rejäla tag/år med en rubank, sen faller den sönder i sina beståndsdelar.
![]()
Det här är ett riktigt dilemma för mig. Jag söker en flyttbar (hopfällbar) bänk som kan klara såväl cirkelsåg som fräs och sticksåg. Classes PowerBase 1002 har ju gått ur marknaden och något annat motsvarande hittar jag inte. Wolfcraft har ett bord som kostar 2000 spänn. Ganska rangligt. Och Jula har en oblyg kopia för 899 när de lyckas ha några på lager, men dessa bord är inte tillräckligt precisa. Anhålls- och gerlinjal är mer "klyvning" än finsågning. Kommer helt enkelt inte att bli bra nog.
Finns det någon som har en kreativ idé på vad jag borde titta på för lösning? Tacksam för förslag som samtidigt inte helt tömmer plånboken, för givetvis finns det lösningar om man är beredd att betala hur mycket som helst.
Om någon har ett begagnat PowerBase 1002 -bord att sälja så hör gärna av Er.
/Hans
Finns det någon som har en kreativ idé på vad jag borde titta på för lösning? Tacksam för förslag som samtidigt inte helt tömmer plånboken, för givetvis finns det lösningar om man är beredd att betala hur mycket som helst.
Om någon har ett begagnat PowerBase 1002 -bord att sälja så hör gärna av Er.
/Hans
Produkter som diskuteras: "Wolfcraft"
Wolfcraft
Smarta och innovativa verktyg från det tyska familjeföretaget Wolfcraft, grundat 1949 av Robert Wolff. Wolfcraft är en stor producent av verktyg, tillbehör och egenutvecklade produkter. I dagsläget har de mer än 550 patentskyddade produkter.
Läs mer
Håll koll om dom ska riva en skola i närheten. Där brukar det finnas gamla fina snickarbänkar. Eller kolla på blocket. Jag hittade en 2m bänk från 40-talet för 500kr.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden