Verktyg & Maskiner
JonasHolm: Om du ska ansluta dammsugaren till en planslip så se till att köpa en med variabel sugkraft, så du inte får problem med att planslipen suger fast i underlaget. /Jonas
verktygsrookie: Den prisgarantin är faktiskt riktigt bra, bara man kan bevisa det lägre priset hos konkurrenten. Och det räcker med att konkurrenten är 1 krona billigare för att man ska få 12% rabatt plus 5 års garanti. Bauhaus har för övrigt Blå Bosch i sin Barkaby-butik, så bor man i närheten så funkar prisgarantin för dem också.
pernitta: Hej! Under tiden Reinfeldt utfrågas på TV roar jag med att skriva ner följande. Det handlar om att suga slipdamm och exempelvis aska, gärna glödande, med en VÅTDAMMSUGARE. För ett tiotal år sedan fick jag i uppgift att ta fram en utrustning som klarar detta, och lösningen blev, att spritsa in finfördelat vatten i det 2 m långa sugröret. Vattnet och askan bildade naturligtvis en
FemTummar: Jag är långt ifrån nån elektriker, det är jag den förste att erkänna, men jag har hittills inte haft några problem med att köra en "svensk" Incahyvel här i Norge. Fick naturligtvis byta handske på den, men sen har den fungerat till belåtenhet.
woodrat: Lite underlig prissättning på verktyg (Se bild)! Trodde det skulle vara till klar fördel Tyskland men där har Hornbach lyckats med hyfsad EU-harmonisering, vartannat verktyg dyrare, vartannat billigare!
verktygsrookie: På Bauhaus finns även Elektra Beckum/Metabo, som också har gott rykte. Priserna är hyfsade också.
Freebrave: [citat] Tyvärr har dom inte uppdaterat hemsidan med det men dom kostar mellan 1300-1500kr/par beroende på storlek. Men i princip kan du få alla deras profiler i HM. Ring Daniel där, han har koll.
sville: Äntligen fått köra med den relativt mycket idag. Verkligen en kanonsåg som man lätt och ledigt bär med sig in i huset eller var man nu ska använda den. Som vanligt blir man inte besviken på en festool
verktygsrookie: Om du är priskänslig så tycker jag ändå att du ska gå upp till c:a 700 och införskaffa dig en Bosch PSR 200 Li. Den är lika stark (12nm) som många 300kr dragare, men har Litiumbatteri, som är perfekt för dig som inte skruvar så ofta. Ladda lite som du vill, och om du glömmer den framme i en månad, så kan du ändå plocka upp den och börja skruvdra.
Fehnik: Nu har dom ju utökat sortimentat med en hel drös prylar: Varmluftspistol http://www.rusta.se/product.asp?produkt=Varmluftspistol&kategori=%D6vrigt+elverktyg+Elverktyg+Elverktyg+%26+tillbeh%F6r&p=31951070 Cirkelsåg http://www.rusta.se/product.asp?produkt=CIRKELS%C5G+DESIGN+SKALLE&kategori=S%E5gmaskiner+Elverktyg+Elverktyg+%26+tillbeh%F6r&p=31301046 Sticksåg
matshermansson: Hej, Nu är det ju lite sent. Men det fanns representanter från de flesta handhållna maskintillverkarna. Vi var och tittade på: Makita, Festool, Fein, Hilti, Senco, DeWalt mm. Dock hittade jag inte Bosch. Så man var minst i sjunde himlen, både under och efter besöket. Mats
tiggre: [citat] 1. sony är japanskt 2. trodde inte sony skulle släppa batterier som eldar upp datorer ;D
Peter_-_Emma: Det jag har är alltså el redskapslyft men jag hittade en bra bild på klipphöjdsjusteringen i en reservdelskatalog som jag har.
hk61: Tack för svaret, Har kontakter på en järnaffär och kan få viss rabatt på metabo. Fast har tittat på boschen och den känns stabil. Troligtvis struntar jag att det finns rabatt och köper Bosch med deras styrskena. Det skulle varaq bra att få känna på cirkelsågen och skenan innan man slår till. Likaså vinkelslipen.
JonasHolm: Det blir nog trots allt en 1400mm med skarstycke och tvingar till att börja med... 2400mm eller 3000mm är för bänglig att jobba med. /Jonas
skyten: Den som hänvisades till på Cl.ohlson på 2100 W och tar fräsen, är tillräckligt stark, den går att varva ner till rätt oxå, och priset får väl kallas billigt för den. Givetvis ska du ha båda fräsarna. Det är lite tufft att köra en större 12mm med rejält fräsdjup på frihand, men du har ju bord.
el_richard: ha ha :-) den var bra, får jag gissa att det vara något som liknar din e-mail adress. Axums Järn.... eller något, bra med lite smyg reklam. --------------------------------------------------------------------------------------- Vi säljer jätte bra bilar på vårat jobb, vill dock inte göra reklam här men maila mig på RICHARD@saab.brabil.nu så kan vi snacka bilar...
skogstomten: Har klämt och känt på lite olika maskiner Scecantan känns bra men jag skulle nog ändå hellre välja Festool sågen. Enligt Festools reklam (ja jag vet det är klart dom är partiska) så var det tydligen någon test där man jämförde dessa och dewalten bland annat och naturligtvis vann ju Festool! Oväntat men efter att ha fastnat i Festool-träsket för ett par år sedan så kan jag bara
perkele: Hehe. Samma hände för mig med en Gul Best Tool (Säkert samma skräp, annat namn.) Snäll som jag är så godtog jag en ny likadan. När den också självstartade med blixtar och rök, så var jag inte lika försynt när jag lämnade tillbaka den... Fast pajasen i butiken ville inte ge mig pengar tillbaka förrän jag vände mig till generalagenten som ringde upp honom.
Flinkfeldt: Det stämmer, det stod det fanimej på min med.... Då har jag säkert inte fel ändå gällande amerikansk byggkvalitet.... ;) Måste gräva i garaget i morgon och kolla på snap-on sakerna... står säkert en liten tysk inskription på dom med, eller också är det stahlwille eller gedore prylar dom har märkt om.......
geschwint: Används för att montera på överhandsfräs men inte inverterat i bord utan för att kunna fräsa efter schabloner, dvs mallar. Den är gjord så att den skall passa så många märken och modeller som möjligt. Den dubbelkonade saken är mycket riktigt för att centera plattan under en fräs. Det är otroligt viktigt att en styrhylsa hamnar i centrum på fräsen eller så blir avståndet från
BAN: Järn & Trä Center i KÄVLINGE. Vet inte vad sågbordet heter men liknar borden som finns på Harald Nyborg, Clas Ohlsson mm. Stabilt men tungt. Paketet kostar egentligen 6995:-.......
pernitta: Hej! 1973 köpte jag avbildad maskin. I Huvudsak har jag använt den för att dra slangklämmor, och efter tid dog batteriet. [bild] Efter leverans från Midas av ett 2500 mAh-batteri av typ NiMH lär den göra tjänst i ytterliga 35 år. Egentligen fantastiskt att det finns reservdelar till så gamla 7,2 voltsmaskiner. per
jiha: Det beror ju på vilket land man är i.... :o http://cgi.ebay.de/BRAND-NEW-DEWALT-18V-6-TOOL-COMBO-KIT-DC6KTGA-SAW-DRILL_W0QQitemZ160020286172QQihZ006QQcategoryZ63918QQssPageNameZWD2VQQrdZ1QQcmdZViewItem
John77: jag provade den "billiga" med spikar men lessande och köpte orginalet, har fungerat suveränt, ska man sätta skivor i ett helt hus är det definitivt att rekommendera
maskin_johan: min erferenhet: jag har skrotat ner 35 st cheva vans ,samtliga duktigt nerkapade. köpte en beg milwakuee 220v för 800kr på en marknad,såg ganska sliten ut på skalet men var fast och fin förövrigt. den tog jag ner dom första 25 vanarna och bytte alla fönster i hela huset 10 st stora,med innan den sa upp sig. van 26-27 tog jag ner med en dewalt,den sämsta av alla jag provat,totalt
GustavW: Ditt problem lär vara 300m sugledning.... Enligt Rinkabyrör så är tryckförlusten i en 40-32mm slang 1,4m/100m slang vid 25l/min och 2m/100@35l/min. Även vid ett lågt flöde kommer du med dina 3m sughöjd att hamna farligt nära gränsen för vad pumpen klarar. Kavitation och haveri lär vänta.... Det finns inte en pump i världen som kan åstadkomma mer än 10m sughöjd så sätt pumpen i
CHC2: Om någon upprepar fanskapet att kalla DW907 för plastig hobbypryl eller liknande så blir det duell i solnedgången! ;D Jag har en och är efter rikligt användande/misshandlande av den absolut nöjd. Batteritid och dylikt har jag inget att anmärka på, men möjligtvis hade lite mer kraft inte suttit helt fel när det är lite tyngre skruvjobb. Hobbypryl? Bah! Möjligtvis att det inte är den