Verktyg & Maskiner
ppalm: [citat] Tycker det verkar som en bra ide, och man klämmer ju fast fräsen med tvingarna när man spänner fast stöder. Jag har tänkt lite som du att man gör integrerade klämmare i stödet som klämmer runt bänkskivan.
skyten: Jo visst det är inte det bästa sättet, men det ger ett bra resultat. Det finns ju de som gör det med trähyvlar eller med enbart överfräsens anhåll, ännu joxigare än med denna fräs. Och har han då lagt 4000 kr på en handöverfräs så verkar det inte konstigt, men kostar den 150 får man genast höra att det inte går. Liknar min brors barns resonemang om priset på jeans, man är
snickarboden: Oki, har inte sett uttrycket "Magnum-pistol" ifrån DW tidigare och i sammanhanget med dyckertpistoler så trodde jag att det var någon av deras större dyckertpickor. Sorry. Den du visar på bilden är ju den helt vanliga som är mer än trevlig, dock skall man inte trycka den mot materialet, den rekylerar för jävligt då. Man behöver nämligen inte trycka alls, det är som att sikta och
dalachriser: Hallå, Vilka tigersågar i prisklassen runt 500kr har pendelsågning? Har tittat på Bruksbo och Kellen men jag hittade inte någon info om det på förpackningen. Jag passar därför på att fråga Er som kan, så jag slipper att åka totalt 20 mil mellan alla byggvaruhus. Ska riva och tänkte skaffa en billig tigersåg med pendling. En budgetmodell räcker för mig (ska riva ett par väggar
pernitta: Hej Chicken! Det gladde mig att läsa om Ditt goda resultat! per
papaJ: Var köpes jag en fogfräs för att fogen i en tegelvägg? Har letat men kan inte hitta nåt. Jag vill ha ett sånt kit för vinkelslip. Jula hade innan men verkar inte ha kvar den.
JonasHolm: Körde för första gången "skarpt" med min igår, och den var helt suverän... 8-) Kan varmt rekomenderas... /Jonas
snickarboden: Jag har noll problem med laminat i alla dess former med HM-skär. På sticksågsblad så rekommenderar jag Bahco och Bosch, billigare blad slits ju på allt. Självfallet slits skär så man får antingen slipa dem eller byta klinga med jämna mellanrum, de håller liksom inte för evigt. Rengöring och bryning går att göra själv men för slipning så är det slipverkstad som gäller. /Kent
hecke: Ja det är lätt hänt att man blir sittande för länge och för sent. ;o)
Olorin: Efter mycket funderande fram och tillbaka så bytte jag såg istället för klinga. Nu blev det Metabo KGS303. Det var som vanligt rätt beslut att satsa på Metabo. Fick en suverän skruvdragare på köpet(frågan är dock om jag ska behålla den eftersom jag redan har en ännu bättre lithiumdragare), klinglaser och en bra 60 tandad klinga. Eftersom jag bedömmer att den här kapar precis lika
Martin_p: Jag köpte också samma som Kemi, och är också helnöjd. Slangen som han nämner är smidig, och passar faktiskt på alla ställen jag försökt kränga på den på! (Fräsan, Kapen, Cirkeln, Stickisen)
Olorin: Ja, bordsåg får vänta. Nu har jag köpt mig en bra ger/kap och så får jag hitta nåt enklare för klyvning(tillsvidare gammal BoD cirkelsåg).
Styx: Priset har jag ingen susning om.. Dock vet jag att jag kollade vad en låda till en Milwaukee tiger kostade här i Sverige.. 600kr plus moms !!! Då beställde jag från USA i samband med en annan beställning istället - där kostade exakt samma låda under hundralappen. :-/ Men jag tror närmsta Bosch-återförsäljare kan hjälpa dig - både med pris och leverans.!! Berätta gärna här sedan
Nybyggarn: http://www.fine-tools.com/divhob.htm har ju en del, dock inte spånthyvel vad jag kan se, men man kanske använder nothyveln till spånten också? På http://www.ukworkshop.co.uk/forums/viewtopic.php?t=10701 finns lite att läsa. MVH Nybyggarn
ejwbegysv: Hej... Har köpt en verktygsvagn med en massa lådor... Men vill ha ordning i varje låda... Så jag undrar om någon vet var man hittar snygga förvaringsgrejer för verktyg som ska ligga i lådor...
Hemmakatten: Tack för svar. Låter som vi fått lite att fundera på. Vi har en bonde i närheten som kan ploga infarten åt oss. Just nu känns det som om det är lyftkraften som är det viktigaste. Skall kolla på internetsidorna jag fick tips om. :)
ml99: Svarar på min egen fråga! ;) Lyckades hitta en Klippo Cobra som har listpris på 7190:- för 5275:-. Bra pris på Optimera blev ännu bättre på Baushaus med prisgaranti. Hoppas och tror att det var ett bra tips om någon är intresserad.
snickarboden: Angående det där med bandsågen så skall styrningarna inte ligga an emot klingan, det skall vara lite distans där och samma med de bakre styrningarna. Klingan skall löpa helt jämnt utan några styrningar inblandade och sen ställer man in styrningarna. Den bandsågen som ELU hade var väl samma som min gamla Scheppach, tycker personligen att den fungerade alldeles utmärkt samt att jag
galento: Du kan ju även kolla skrotfirmor,de kan också ha en del liggande som de fått in och som är fullt brukbara.
FireMaster: de är bara o prova på en bit regel eller liknande kör med pendel på o testa o stänga av den om de går så märker du hur lätt den sågar genom regeln.
timujin: Den mest prisvärda anser ja är bosch (blå) Om du inte behöver ta hänsyn till priset så är festool absolut bäst Minst prisvärd tycker ja utan tvekan är hilti
Ubbe: Röken är ett problem om man inte har vatten. Hela byn låg i dimma när jag började kapa :D
Olorin: Om jag hade en femtiolapp för varje gång jag hört det argumentet eller "du kan väl pressa in en vanlig tving i sågen" så hade jag kunna köpa Dewalts toppmodell tror jag. Till det mesta behöver man nog inte det, men jag är lite hetsig av mig så jag litar inte på att jag inte sågar mig i handen när jag behöver gersåga korta stumpar för att lägga panel runt fönsterna. Så, jag
Olorin: Hade nyss hemma dewalts bord för jag köpte det i paket med 707an. Bordet var superbra, men eftersom jag inte gillade att det inte finns tvingar till 707 och de hängde ihop i paket så lämnade jag tillbaka även bordet, men om det funkar med andra sågar kan jag tänka mig ett Dewalt bord igen. Och om det inte är otroligt lik kopia hos duab så kostar bordet bara 1600:- och då är det värt
Sur-masen: Slangfästet är ju 27mm som på Festool...borde funka! Pris? Multimaster TOP = billigaste jag hittade 2405:-/ink moms på ebay Hittade faktiskt också en Supercut för 4400:-/ink moms i Tyskland. Gud va jag är irriterad på att påslaget är så stort hos Generalagenter/Återförsäljare i Sverige!
gadeberg: Det är bara en låda som glänser. Finns inga verktyg i den ;D ;D ;D ;D ;D ;D
JonasHolm: Tycker priserna ser mycket bra ut. Vart har du fått dessa priser om man får fråga? Man blir ju sugen på att investera... :o 8-) ;D