Fick mitt släp igår och funderar lite över stöldskyddet.
Kollade på försäkring av släpet och det var inte så dyrt, ca 350:-/år, men jag blev lite fundersam över villkoren. Släpet ska låsas med godkännt kullås (Godkännt av SSF) och att låsa fast det med en klassad kätting och hänglås är inte godkännt.
Parkerar jag bil och släp så behöver det inte låsas...
Vad hjälper ett kullås mot stöld jämfört med en rejäl kätting???
Är det någon ide att ens försäkra släpet?
Själv funderar jag på att skippa försäkringen och sattsa på att låsa fast det i stället!
Hur har ni gjort???
 
Hej.

Har ett enkelt, icke godkänt lås till mitt släp.

Det hindrar väl mest att någon impuls-stjäl släpet.

Vad det gäller försäkringen så har jag mitt släp försäkrat. DEt är ju inte så att du blir utan ersättning bara för att du inte har ett godkänt lås. Det är väl bara självriskens storlek som påverkas.

/ Marta
 
Har ett lås som gör att man även kan låsa det när dne siter på bilen.. Grymt bra faktiskt... Vet ej vad det heter...
 
Hej.

Har ett enkelt, icke godkänt lås till mitt släp.

Det hindrar väl mest att någon impuls-stjäl släpet.

Vad det gäller försäkringen så har jag mitt släp försäkrat. DEt är ju inte så att du blir utan ersättning bara för att du inte har ett godkänt lås. Det är väl bara självriskens storlek som påverkas.

/ Marta

Jag har bara besökt mitt bolags hemsida, får kolla närmare på det med godkännda lås vs. självrisk.



Har ett lås som gör att man även kan låsa det när dne siter på bilen.. Grymt bra faktiskt... Vet ej vad det heter...
Nån som vet mer om dessa lås?
 
Om du går in på Mekonomens hemsida Mekonomen och söker på släpvagnslås så hittar du ett lås som man kan låsa antingen släpet när det är parkerat eller när det sitter fast på bilen.

Försäkringen gäller även om släpet är låst med ett icke godkänt lås, men självrisken kan bli högre.
 
Har också ett lås som man kan ha på både när släpet står för sig eller är kopplat på bilen. Vet inte om det är godkänt, fick det på köpet när jag köpte släpet. Tog inte heller nån separat försäkring. Får lita på bilförsäkringen helt enkelt.

P-plats, vad blev det för släp nu då?
 
esox71 skrev:
Har också ett lås som man kan ha på både när släpet står för sig eller är kopplat på bilen. Vet inte om det är godkänt, fick det på köpet när jag köpte släpet. Tog inte heller nån separat försäkring. Får lita på bilförsäkringen helt enkelt.

P-plats, vad blev det för släp nu då?

Det blev ett TGAB L 1000 -03.
Har rullat som hyrsläp men är både nyservat och nybesiktat.
Följde även med vinterdäck och lite reservdelar som stödhjul m.m.


Vad det gäller försäkringen så har jag pratat mer med Trygg Hansa igår...
Dom ser helst att man anväder ett kullås som är godkännt av SSF men en låskätting av klass 3 är också godkännd. Har man inget lås eller lås som inte uppfyller kraven så ges ersättning vid ev. stöld ut efter prövning och det kan variera från fall till fall om man får ersättning och i så fall hur mycket.
Halvörsäkringen kostade 150:- och det som saknas då är vagnsskadan och väljer man inte detta så får man ingen ersättning för skador man själv åstakommer på sitt eget släp. Bilens försäkring ersätter inget för det egna släpet vi stöld eller liknade...
 
Nån som vet hur det är med hemförsäkringen? Tänker mest på stöld då och att släpet blir stulet där det oftast står, dvs. hemma på uppfarten.
 
esox71 skrev:
Nån som vet hur det är med hemförsäkringen? Tänker mest på stöld då och att släpet blir stulet där det oftast står, dvs. hemma på uppfarten.
Släpet måste ha en egen försäkring.
 
Ok, då är det nog lika bra att man tecknar en.
 
Den är inte så dyr heller, jag tog helförsäkring så är både släpet och godset man fraktar försäkrat.
Helförsäkringen kostar bara runt 3-400:- per år så jag törs inte chansa och vara oförsäkrad.
 
Ja det var ju inte så blodigt. Kan nog vara värt det. Får ringa och kolla i veckan.
 
Bilens försäkring täcker skador på andra fordom m.m. vid olycka.
Släpets försäkring täcker stöld och skador man själv åstakommer på släpet.
Hemförsäkringen täcker stöld av saker på släpet...
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.