16 737 läst ·
13 svar
17k läst
13 svar
Försäkring och låsning av släp.
Fick mitt släp igår och funderar lite över stöldskyddet.
Kollade på försäkring av släpet och det var inte så dyrt, ca 350:-/år, men jag blev lite fundersam över villkoren. Släpet ska låsas med godkännt kullås (Godkännt av SSF) och att låsa fast det med en klassad kätting och hänglås är inte godkännt.
Parkerar jag bil och släp så behöver det inte låsas...
Vad hjälper ett kullås mot stöld jämfört med en rejäl kätting???
Är det någon ide att ens försäkra släpet?
Själv funderar jag på att skippa försäkringen och sattsa på att låsa fast det i stället!
Hur har ni gjort???
Kollade på försäkring av släpet och det var inte så dyrt, ca 350:-/år, men jag blev lite fundersam över villkoren. Släpet ska låsas med godkännt kullås (Godkännt av SSF) och att låsa fast det med en klassad kätting och hänglås är inte godkännt.
Parkerar jag bil och släp så behöver det inte låsas...
Vad hjälper ett kullås mot stöld jämfört med en rejäl kätting???
Är det någon ide att ens försäkra släpet?
Själv funderar jag på att skippa försäkringen och sattsa på att låsa fast det i stället!
Hur har ni gjort???
Hej.
Har ett enkelt, icke godkänt lås till mitt släp.
Det hindrar väl mest att någon impuls-stjäl släpet.
Vad det gäller försäkringen så har jag mitt släp försäkrat. DEt är ju inte så att du blir utan ersättning bara för att du inte har ett godkänt lås. Det är väl bara självriskens storlek som påverkas.
/ Marta
Har ett enkelt, icke godkänt lås till mitt släp.
Det hindrar väl mest att någon impuls-stjäl släpet.
Vad det gäller försäkringen så har jag mitt släp försäkrat. DEt är ju inte så att du blir utan ersättning bara för att du inte har ett godkänt lås. Det är väl bara självriskens storlek som påverkas.
/ Marta
Hej.
Har ett enkelt, icke godkänt lås till mitt släp.
Det hindrar väl mest att någon impuls-stjäl släpet.
Vad det gäller försäkringen så har jag mitt släp försäkrat. DEt är ju inte så att du blir utan ersättning bara för att du inte har ett godkänt lås. Det är väl bara självriskens storlek som påverkas.
/ Marta
Jag har bara besökt mitt bolags hemsida, får kolla närmare på det med godkännda lås vs. självrisk.
Nån som vet mer om dessa lås?
Har också ett lås som man kan ha på både när släpet står för sig eller är kopplat på bilen. Vet inte om det är godkänt, fick det på köpet när jag köpte släpet. Tog inte heller nån separat försäkring. Får lita på bilförsäkringen helt enkelt.
P-plats, vad blev det för släp nu då?
P-plats, vad blev det för släp nu då?
esox71 skrev:
Det blev ett TGAB L 1000 -03.
Har rullat som hyrsläp men är både nyservat och nybesiktat.
Följde även med vinterdäck och lite reservdelar som stödhjul m.m.
Vad det gäller försäkringen så har jag pratat mer med Trygg Hansa igår...
Dom ser helst att man anväder ett kullås som är godkännt av SSF men en låskätting av klass 3 är också godkännd. Har man inget lås eller lås som inte uppfyller kraven så ges ersättning vid ev. stöld ut efter prövning och det kan variera från fall till fall om man får ersättning och i så fall hur mycket.
Halvörsäkringen kostade 150:- och det som saknas då är vagnsskadan och väljer man inte detta så får man ingen ersättning för skador man själv åstakommer på sitt eget släp. Bilens försäkring ersätter inget för det egna släpet vi stöld eller liknade...
Produkter som diskuteras: "låskätting"
Låskättingar
Låskättingar är ett praktiskt och effektivt sätt att skydda dina värdesaker. De används ofta för att låsa fast cyklar, mopeder, motorcyklar och andra fordon, men kan även användas för att säkra portar, dörrar och andra objekt. Vårt
Läs mer
Bilens försäkring täcker skador på andra fordom m.m. vid olycka.
Släpets försäkring täcker stöld och skador man själv åstakommer på släpet.
Hemförsäkringen täcker stöld av saker på släpet...
Släpets försäkring täcker stöld och skador man själv åstakommer på släpet.
Hemförsäkringen täcker stöld av saker på släpet...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden