7 071 läst ·
34 svar
7k läst
34 svar
Blå Bosch, rena skiten
Sida 1 av 3
Av alla mina elverktyg jag har (25-30 st) så har jag investerat i två blåa bosch. En skruvdragare och en sticksåg. Resten av maskinerna jag har, är av billigare typ. Den senaste månaden har bägge havererat. bägge är drygt 3 år gamla. Skruvdragaren sa det poff i, sen går den bara på fullfart. Sticksågen bara stannade. Jag köpte dessa lite dyrare maskiner för att de skulle hålla länge. Sån tur att jag inte kastat mina gamla SKIL maskiner!
Vad gör ni med maskinerna...? Bosch skall ju vara ett hållbart märke. Om kabeln blir glapp så snabbt så måste det vara ett konstruktionsfel.
De få problem jag haft med mitt favoritmärke Makita har varit rent slitage baserade saker så det kan jag inte klaga på.
De få problem jag haft med mitt favoritmärke Makita har varit rent slitage baserade saker så det kan jag inte klaga på.
Tack Styx. nu går sticksågen!, kabeln var av vid dragavlastningen inne i maskinen. Det verkar som de dragit åt skruvarna så hårt att kabeln nypits av. Min såg är en GST 85. Snacka om fabrikationsfel.
Men skruvdragaren, en GSR 14,4, är det värre med, det verkar som all regler elektronik är inbyggd i en enhet som jag gissar är svindyr. Har precis köpt batteri till den för dyra pengar.
För de pengar jag lagt på skruvdragaren hade jag fått tio skruvdragare och tjugo batterier av ett billigare märke. Jag har vissa riktiga lågpris maskiner som plågats under många år, men de håller!
Men skruvdragaren, en GSR 14,4, är det värre med, det verkar som all regler elektronik är inbyggd i en enhet som jag gissar är svindyr. Har precis köpt batteri till den för dyra pengar.
För de pengar jag lagt på skruvdragaren hade jag fått tio skruvdragare och tjugo batterier av ett billigare märke. Jag har vissa riktiga lågpris maskiner som plågats under många år, men de håller!
Ja, det är nog det enda som kan sönder på di blå sticksågarna 
Håller dock med om att det är märkligt att det händer så ofta..
I hela min verktygspark är det bara just sticksågen som detta händer på - och jag behandlar inte den annorlunda än något annat nätanslutet verktyg.
Men men, vet man bara om det är det snabbt fixat att korta kabeln lite..
Håller dock med om att det är märkligt att det händer så ofta..
I hela min verktygspark är det bara just sticksågen som detta händer på - och jag behandlar inte den annorlunda än något annat nätanslutet verktyg.
Men men, vet man bara om det är det snabbt fixat att korta kabeln lite..
Det där med att det blir avbrott i sladden är inte så ovanligt, jag har haft det en gång på min gamla GST60PE... på 18 år *ler*
/Kent
/Kent
En ganska grundläggande grej som jag antar att ni redan beaktar, men jag nämner det ändå. Hade en snickare hos mig som svor över att hans verktyg blev glappa vid infäsningen till verktyget. Sen drog han i sladden när han plockar upp verktyget från golvet och även när han lägger ifrån sig det. Detta är givetvis förkastligt oavsett om det finns dragavlastning på eller inte. Tänk på detta så kanske nåt enstaka verktyg klarar sig lite längre utan glapp.
Helt sant att det är det det beror på..H_L skrev:En ganska grundläggande grej som jag antar att ni redan beaktar, men jag nämner det ändå. Hade en snickare hos mig som svor över att hans verktyg blev glappa vid infäsningen till verktyget. Sen drog han i sladden när han plockar upp verktyget från golvet och även när han lägger ifrån sig det. Detta är givetvis förkastligt oavsett om det finns dragavlastning på eller inte. Tänk på detta så kanske nåt enstaka verktyg klarar sig lite längre utan glapp.
Konstigt bara att det (i mitt fall) bara drabbar just sticksågen..
Nåväl, det är fixat på ett par minuter varje gång..
Det som jag menar är konstigt är att bara just sticksågen drabbas - jag behandlar inte den annorlunda än någon annan nätdriven apparat. Rimligtvis borde väl det hända med alla maskiner i så fall..
Sedan tar jag hellre 5min i månaden istället för att klättra nerför stegen och fint lägga ner sågen varje gång jag använt den, även om jag såklart förstår att det sliter på sladden..
Sedan tar jag hellre 5min i månaden istället för att klättra nerför stegen och fint lägga ner sågen varje gång jag använt den, även om jag såklart förstår att det sliter på sladden..
Om du står på stege mycket så kan jag i och för sig förstå dig. Men du skrev tidigare att det var konstigt att det hände så ofta.. Det var det jag menade inte var så konstigt.
Men är det inte så att dragavlastningen i sticksågen är annorlunda konstruerad än på de andra maskinerna? Att sladden bara kläms i dragavlastningen i sticksågen, medan det är ett riktigt sladdställ som sitter fast i de andra maskinerna kanske?
Men är det inte så att dragavlastningen i sticksågen är annorlunda konstruerad än på de andra maskinerna? Att sladden bara kläms i dragavlastningen i sticksågen, medan det är ett riktigt sladdställ som sitter fast i de andra maskinerna kanske?
Jo, det är nog så det är..jon_h skrev:
Sladden är endast klämd i själva dragavlastningen så där blir förstås en väldig belastning.. Fördelen då är ju att det är lätt att fixa när det glappar..
Skulle inte vara så kul ifall t.ex. vår borrhammare från Milwaukee skulle hålla på så, där är det ju sån där snabbkoppling på strömmen (liknande Festools plug-in) så det är ju inte direkt något man fixar till själv lite snabbt om det strular (vilket det kanske inte gör så ofta å andra sidan)
Tror ju dock det är mindre fara att lyfta maskinen i sladden, det är ju allt vickande o dängande som skadar sladen.
Och Som Styx säger så blir det endel lyftande i sladden om man jobbar på stegar.
Förövrigt Styx och andra, hur lindar du/ni upp sladen runt dina maskiner? Jag brukar jämt lämna en "bra" bit vid anslutninge löst, så att det går i en mjuk böj.
Och Som Styx säger så blir det endel lyftande i sladden om man jobbar på stegar.
Förövrigt Styx och andra, hur lindar du/ni upp sladen runt dina maskiner? Jag brukar jämt lämna en "bra" bit vid anslutninge löst, så att det går i en mjuk böj.