Jag tycker problemen är lösta tillräckligt för att gå vidare.
Problem 1 löses genom att Daniel är villig att gå de rundorna han behöver för att alla skall bli nöjda.
Problem 2 löses genom att alla kan få egen faktura samt utskickat per post till sin adress. Betalningen görs genom att betala in i förskott till Festool återförsäljaren när han har varorna hos sig och så fort han har fått pengarna så skickar/lämnar han ut varorna till resp. köpare.
Problem 1 löses genom att Daniel är villig att gå de rundorna han behöver för att alla skall bli nöjda.
Problem 2 löses genom att alla kan få egen faktura samt utskickat per post till sin adress. Betalningen görs genom att betala in i förskott till Festool återförsäljaren när han har varorna hos sig och så fort han har fått pengarna så skickar/lämnar han ut varorna till resp. köpare.
Jag har idag återigen haft ett snack med min säljare. Han har gått med på att skicka ut en förskottsfaktura till var och en, varför vi är redo för ett köp. För att inte förvirra med funderingarna kring de praktiska detaljerna i denna tråden har jag startat en helt ny tråd där jag presenterar hur köpet kommer att gå till. Se här: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/66548-gruppkoep-festool-drar-igang.html
//Daniel
//Daniel
Jag vill påminna alla som har postat i denna tråd att för att vara med i gruppköpet så måste man skicka PM till mig om det, på så sätt som står angivet här:
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/66548-gruppkoep-festool-drar-igang.html
Det räcker alltså inte att ha skrivit ett inlägg i denna tråd om att man är intresserad av en sänksåg tex.
MVH
Daniel
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/66548-gruppkoep-festool-drar-igang.html
Det räcker alltså inte att ha skrivit ett inlägg i denna tråd om att man är intresserad av en sänksåg tex.
MVH
Daniel
Om man får lägga sig i så...
Jag vet vad återförsäljarna tjänar på Festools grejer.
En procentrabatt på maskiner och en annan för tillbehör.
De som tror att de ska få upp mot 25% på maskiner kommer bli besvikna.
på tillbehör finns bättre marginaler så där kanske man kan komma nära 25%
Festool kör aldrig kampanjer och brukar väldigt sällan ge extra rabatter till återförsäljarna.
Vilken återförsäljare är det?
Festool kör aldrig kampanjer och brukar väldigt sällan ge extra rabatter till återförsäljarna.
Det kan säkert stämma att rabatten är olika på maskiner och på tillbehör/systainrar/skenor. När jag har fått 25% så har det varit på just tillbehör/systainrar och skenor. Men vi får helt enkelt se var vi landar. Oavsett vilket så bör ju ett stort gruppköp kunna ge ett betydligt bättre pris än om man som ensam kund kommer och skall köpa bara en maskin.styrman1 skrev:Om man får lägga sig i så...
Eftersom jag har läst i denna tråd:
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/18744-prutning-av-priser.html
att det kanske finns risk att festool inte är så glada i en återförsäljare som inte följer deras prisstrategi så kommer jag inte att skriva ut återförsäljaren här. De som har anmält intresse och skall köpa kommer givetvis att bli informerade. Det är en traditionell järnhandel, och ingen internet-affär eller liknande.
I samma tråd kan man för övrigt läsa att Mattiasp har 20% rabatt på festool-grejor av sin lokale handlare. Han skriver såhär:
"Jag betalar i stort sett ALDRIG vad som står på prislappen för litet större
investeringar, typ elverktyg. Tricket är att gå till de mindre handlarna som i
regel är villiga att diskutera priset. De tänker precis som du, att det är bättre
med en tusing på sista raden än att inte få tvåtusen på sista raden.
Jag har en gubbe som jag beställer mina Festool-grejor av. Hos honom får
jag i regel listpris inkl moms, i stället för exkl moms, dvs 20% rabatt. Jag har
lovat honom att jag inte berättar för någon, för han är rädd att Festool skall
bli sura och börja krångla med honom."
//Daniel
Du har helt rätt!
Jag ville bara förtydliga att 25% på maskiner är i princip omöjligt att få så ni inte blev besvikna och fick mycket avhopp.
Vad gäller Festools "p-ng grepp" på återförsäljarna kan jag bekräfta det då jag har bra insikt i det.
Återförsäljarna får ju sätta vilka priser de vill men å andra sidan kan ju Festool också sätta de priser de vill till återförsäljarna.
Jag antog att din återförsäljare hade gett dig tystnadsplikt för de är noga med att inte prutning ska spridas.
Lycka till med gruppköpet!
Jag ville bara förtydliga att 25% på maskiner är i princip omöjligt att få så ni inte blev besvikna och fick mycket avhopp.
Vad gäller Festools "p-ng grepp" på återförsäljarna kan jag bekräfta det då jag har bra insikt i det.
Återförsäljarna får ju sätta vilka priser de vill men å andra sidan kan ju Festool också sätta de priser de vill till återförsäljarna.
Jag antog att din återförsäljare hade gett dig tystnadsplikt för de är noga med att inte prutning ska spridas.
Tack! Jag tror att det kommer att bli mycket bra, och blir det inte så bra priser som man hade hoppats på så är det bara att hoppa över, och så har man inte förlorat mer än den halvtimme det tog att leta maskiner o tillbehör på festools hemsida och PMa mig...inte så farligt tycker jag.styrman1 skrev:Du har helt rätt!
Tänkte bara göra ett inlägg appropå prutning på Festo.
Jag köpte en OF 1400EBQ-Plus förra veckan och riktpriset på den är enl Festools hemsida 4385:- plus moms, jag betalade 4500:- inkl moms (vilket motsvarar 18
% rabatt) plus att jag fick med ett valfritt Cobolt frässtål (8 mm skaft).
Jag köpte en OF 1400EBQ-Plus förra veckan och riktpriset på den är enl Festools hemsida 4385:- plus moms, jag betalade 4500:- inkl moms (vilket motsvarar 18
% rabatt) plus att jag fick med ett valfritt Cobolt frässtål (8 mm skaft).
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden