JPW skrev:
En grundkurs i filning av sågkedjor vore bra...för jag gör bara kedjan om möjligt ännu slöare efter att ha försökt fila själv. Jag fattar inte hur man ska göra för att få det bra.
Tips o råd mottages tacksamt....av mig men kanske inte min filarkille som mister en inkomstkälla...
Jag får rekomendera boken "Motorsågning" till dig också, det är både bilder och förklaringar på vad och varför man filar. Även hur man vet att kedan är "slut" och så.Cheesus skrev:
Lägger till en länk jag stötte på, kan kaske vara kul för någon!
http://www.logosol.info/media/_pdf/SE/1-16_72dpi.pdf
En till.....
http://www.oregonchain.se/pdfs/MM_SW.pdf
http://www.logosol.info/media/_pdf/SE/1-16_72dpi.pdf
En till.....
http://www.oregonchain.se/pdfs/MM_SW.pdf
Det viktiga med sågbyxan och stövlarna är väl inte priset utan säkerhetsklassningen !!!
Dom sågbyxor jag har tillhörde högsta klassen för något år sedan men dom är inte bra för det.. Framsidan är välskyddad och tjock som en rejältfodrad vinterbyxa medan baksidan är tunn som en sommarbyxa. På vintern svettas man på framsidan och fryser om baken... har fortfarande inte lärt mig hur jag ska klä mig för det ska bli rätt.
Motorsågar ska ha 1:50 i blandning.
Filning är en svår konst och inget man lär sig på en kafferast. Brukar använda en "rullmall" men lyckas inte få till bettet riktigt ändå. Farsan med sina dryga 50år som skogsarbetare filar den bättre utan mallar och krafs
Mitt tips är att läsa på lite vad dom olika vinklarna mm betyder i praktiken och sedan börja fila själv
Dom sågbyxor jag har tillhörde högsta klassen för något år sedan men dom är inte bra för det.. Framsidan är välskyddad och tjock som en rejältfodrad vinterbyxa medan baksidan är tunn som en sommarbyxa. På vintern svettas man på framsidan och fryser om baken... har fortfarande inte lärt mig hur jag ska klä mig för det ska bli rätt.
Motorsågar ska ha 1:50 i blandning.
Filning är en svår konst och inget man lär sig på en kafferast. Brukar använda en "rullmall" men lyckas inte få till bettet riktigt ändå. Farsan med sina dryga 50år som skogsarbetare filar den bättre utan mallar och krafs
Mitt tips är att läsa på lite vad dom olika vinklarna mm betyder i praktiken och sedan börja fila själv
Hej!imported_peter skrev:
Här kan du ladda ner maualen till din såg.
STIHL Incorporated United States -- Information -- Manufacturing and Selling The World's Number One Chain Saw
//Tobbe
Angående att fila kedjan utan mallar, de krånglar faktiskt till det mer än underlättar, så gäller följande...
* Spänn kedjan tillräckligt, ofta missar man detta men en grundregel är att då man tar i kedjan på svärdets ovansida så skall halva skärlänken synas då sågen börjar lyfta, handtagets ände skall ligga kvar på marken. Detta gäller OAVSETT svärdslängd och jo det går trögt att dra fram kedjan med långa svärd. Spänn svärdsbultarna samtidigt då du trycker svärdet mot en stubbe eller nåt.
* Filen skall enbart föras framåt, bakåt skämmer den
* Håll rätt vinkel och känn efter att tanden blir skarp, det skall den bli efter ett par få drag.
* Om en tand behöver mer filning än någon annan så är det inte hela världen.
* Fila ner ryttarna ibland men inte för mycket, det är frågan om nån tiondel bara som de skall ligga under skärtandens egg, kraftigare nerfilning ökar kastrisken enormt.
* Fila ofta dvs vid varje tankning.
* Om man kommit in till märket på tanden så kasta kedjan, man vill inte ha en flygande skäregg.
Ett tips angående användande om man är ovan vid sågning är att enbart använda undersidan på svärdet, störst kastrisk är med svärdsspets och då ovana försöker såga med svärdets ovansida. Att man _ALLTID_ måste hålla i sågen med två händer är en självklarhet som man ibland ser folk missa och det är rent dumt.
Såga aldrig ovanför axelhöjd heller eller ifrån en stege.
/Kent
* Spänn kedjan tillräckligt, ofta missar man detta men en grundregel är att då man tar i kedjan på svärdets ovansida så skall halva skärlänken synas då sågen börjar lyfta, handtagets ände skall ligga kvar på marken. Detta gäller OAVSETT svärdslängd och jo det går trögt att dra fram kedjan med långa svärd. Spänn svärdsbultarna samtidigt då du trycker svärdet mot en stubbe eller nåt.
* Filen skall enbart föras framåt, bakåt skämmer den
* Håll rätt vinkel och känn efter att tanden blir skarp, det skall den bli efter ett par få drag.
* Om en tand behöver mer filning än någon annan så är det inte hela världen.
* Fila ner ryttarna ibland men inte för mycket, det är frågan om nån tiondel bara som de skall ligga under skärtandens egg, kraftigare nerfilning ökar kastrisken enormt.
* Fila ofta dvs vid varje tankning.
* Om man kommit in till märket på tanden så kasta kedjan, man vill inte ha en flygande skäregg.
Ett tips angående användande om man är ovan vid sågning är att enbart använda undersidan på svärdet, störst kastrisk är med svärdsspets och då ovana försöker såga med svärdets ovansida. Att man _ALLTID_ måste hålla i sågen med två händer är en självklarhet som man ibland ser folk missa och det är rent dumt.
Såga aldrig ovanför axelhöjd heller eller ifrån en stege.
/Kent
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden