Verktyg & Maskiner
Eld: Det lär i alla fall inte fungera lika bra som med en grovdammsugare.
henke81: tack tack, vi får hoppas det blir bra.. Ska provsnickra lite till helgen var tanken, en trapp till groventrén, lagom projekt att börja med. Synd att utbyggnaden på altanen redan är färdig bara.. hehe..
Fredrik.engdahl: snackade med en av säljarna på theofils i malmö ( som säljer festool) och han sa att avvisaren är anpassad för den gamla skenan och det är därför den är lite kort när man sätter på den på nya skenan
brevik: [citat] Det finns något ännu manligare :) Bergborr, Cobra och expanderbetong :) Men du hade visst betong och inte berg som vi.
henlun: Det brukar ju vara så med laddningsbara verktyg att de funkar perfekt första året tills batteriet blir sämre sedan kostar ett nytt batteri mer än verktyget. Jag har bensindriven trimmer som jag kör med miljöbensin. Skönt utan sladd, låter lite mer men min andra el-trimmer låter den också.
Pysslarn: När det gäller bensintrimmers kan du ju kolla den här tråden, lite synpunkter som kanske kan vara till hjälp: Bra och billig grästrimmer(bensin, ej el)?? MVH Ronnie
ktm525: Vojma: inte ligger väl en bensinare på 4000kr....du hittar nog en skaplig bensinare för hälften..... hade du bott närmre småland hade du kunnat köpa min partner till ett kanonpris om 1000kr...
Dr_Jerkyll: [citat] Tackar, har 27 st ytter + innanfönster inklusive karmar som ska renoveras... Så det gäller att hitta det effektivaste sättet. Har testat med infravärmare (terassvärmare från biltema), men är rädd att det gamla glaset spricker. Det lutar åt din metod för kittet och infravärme för färgen...
KarlXII: Tänk bara på att pluggen måste följa kåpans inre form någorlunda. Är det håligheter på insidan mot utkastet kommer det ovillkorligen att bli gräskakor efter klipparen - det åker ut halvklippt gräs där, fastnar och byggs på till det ramlar ner. Därför är det viktigt att kika på hur tillverkaren utformat pluggen även när man tittat på ny kombiklippare. Är det bara ett lock så
mrfrenzy: Saker som är omöjliga att skaffa eller löljligt dyra i Sverige köper man bäst på ebay: 7.2V eBay: 7.2V 1.7AH Battery ~ Makita 7000 7002 632002-4 191679-9 (item 140126108839 end time Jun-13-07 01:29:16 PDT) eBay: 7.2V 1.7AH Battery ~ Makita 7000 7002 632002-4 191679-9 (item 140126108937 end time Jun-13-07 01:30:24 PDT) 12V eBay: MAKITA type 1220 1222 12.0V 1.7Ah Battery (item 290127120670
Cinolin: [citat] Vi badar i dem såklart...:D Skämt åsido, det finns en uppsjö med processer att kromatera och oxidera aluminiumlegeringar för att göra dem motståndskraftiga mot korrosion, men om det blir en skada i det här skiktet, så fördröjer man korrosionsrisken med en sådan här "rostskyddsolja" Ren aluminium bildar ju ett eget oxidskikt vid kontakt med syre som ska skydda metallen , men
henlun: Classes vedklyv funkar bra, köpte till stället/bordet som är ett måste. Förutom att det är lätt och går snabbt så är det rätt så kul. Om man köper en klyv, kolla tiden för återgång, tar det för lång tid är det irriterande.
teed: Hej! Ville bara meddel att Bauhausi Göteborg säljer PCM8S för 2485:- Så om man åker till Hornbach i Göteborg och använder deras prisgaranti på 10% så får man den för 2236,50Kr Om någon var sugen mvh Tobbe
tiggre: intressant att bosch, festool och dewalt är överrens om en sak iallafall :)
andersmc: Jag har aldrig tidigare riktigt kommit mig för att använda sticksåg. Det blir ju så, vissa verktyg använder man mycket, andra inte. När jag varit tvungen att såga något oregelbundet hål har jag köpt nån sån där Power-Super-Duper-Craft-Work-stickis för 99 kr och de har verkligen varit usla. Nu har jag i alla fall slagit till på en riktig stickis och det blev just en 135:a. Och
Mikael_L: Jag såg att Bygg-ole i Nacka harBosch originalklingor, och jag tyckte dom var rätt billiga också. Minnet kanske sviker nu, men 100-200 för handcirkelsågs-storlek... Om det är Bygg-ole som har bra pris, eller om Bosch överlag har billiga vet jag inte. Nu väcks en annan fundering, har bosch samma klingor till sina gröna som blåa maskiner? Har hört någonstanns (här?), att klingan blir
P-plats: Fristads snickarbyxor finns i damstorlek upp till storl 50 i dam... Produktinformation Dom syr även men det är då min 4 par och priset är det dubbla!?
mattiasp: [citat] Det där ett shysst resonemang! Det var så jag motiverade en platt TV!
mattiasp: Lite kul läsning så här dagen före nationaldagen: Festool Junkie - More than just tools.
Anonymiserad 23608: Allt om klingor och tandning; http://www.micor.se/micor/Pdf/Kap-1.pdf
Mellis77: [citat] TACK!!! Ska kolla på det
teed: Sedan så har mölnlycke trä ganska mycket. Framaföralt DeWalt. Mölnlycke Trä "allt från grund till tak"
P-plats: [citat] Bra grundfärg men den bör även övermålas för bästa hållbarhet.
vilden: Pela heter sågen och finns på Verktygsboden i Borås...
(Inte Alltid)Glad Ammatör: Tack:)! Du har nog rätt, särskilt om man betänker reservdelstillgången. Tack för ett snabbt och trevligt svar:D!
snickarboden: Vid fräsning så använder man oftast snabbspännare för att spänna fast arbetsstycket på en mall, dvs spännarna sitter inte fast i bordet utan på en mall som förs fritt på fräsbordet. /Kent
geschwint: Fast ibland kan det vara så att man behandlar verktyg inte fullt så bra på en arbetsplats, 'dom e ju inte mina, och går den sönder så finns det nya'. Ofta är det så... Har själv den erfarenheten från mitt tidigare liv.
yens: Nu har min 500-kronors skiva sågat färdigt för den här gången. Totalt har det blivit ungefär 25 meter sågning med den och den har inte mått dåligt av det. Hade jag använt firmans skiva så hade jag fått betala minimidebiteringen på 1mm, (ca 500 inkl. moms) och sedan fått lämna skivan. Nu har jag en skiva som fungerar mycket bra en massa gånger till om det skulle behövas (kan inte